۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۱۹۸۶۱
در امتداد سنتی معنوی؛

حضور آیت الله شاهچراغی در مراسم عزاداری دو روستای دامغان

حضور آیت الله شاهچراغی در مراسم عزاداری دو روستای دامغان
آیت الله شاهچراغی و جمعی از علمای استان سمنان همچون سال‌های گذشته در مراسم عزاداری باشکوه و مشترک دو روستای عالم پرور حسن آباد و خورزان شهرستان دامغان حضور یافتند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، آیین‌های مشترک عزاداری روستا‌های پرشمار شهرستان کهن دامغان از گذشته تا امروز همواره بخش مهمی از تاریخ شفاهی و برگ‌های بسیاری از تاریخ مکتوب و مصور این دیار به ویژه در دوره معاصر و در حوزه مراسمات را به خود اختصاص داده است، به گونه‌ای که در چهار سمت مرکز شهرستان بسیاری از روستا‌های هم جوار این سنت متقابل معنوی را اجرا می‌نموده اند و بسیاری از این آئین‌ها همچنان پابرجا است.

حضور عزاداران دو یا چند روستا از مرد و زن، پیر و جوان و حتی کودکان در قالب دسته‌های زنجیر زنی و سینه زنی یا حتی در چهره سنت‌هایی همچون شبیه خوانی، سنگ زنی و ... در مصافتی کوتاه مانده به روستای مجاور و استقبال دسته عزاداران روستای میزبان از آن‌ها همراه با برگزاری آئین سلام دادن علم‌ها و عزاداران دو قریه به یکدیگر با خواندن ابیات یا مراثی خاص که حلاوت معنوی بی مثالی را در دل و جان سوگواران سیدالشهدا (ع) ایجاد می‌نماید و سپس حرکت دو دسته از پیش و پس و تقدم میهمان بر میزبان و عزاداری باشکوه در حسینیه روستا و آنگاه پذیرایی از عزاداران، از جلوه‌های این سنت کهن و حسین مدار در دامغان است.

از جمله روستا‌هایی که در بخش جنوبی و کویری شهرستان دامغان و دهستان قهاب صرصر این مراسم عزاداری مشترک را از گذشته‌های دور تا به امروز در هر محرم شاهد هستند، دو روستای شهید پرور و عالم خیز خورزان و حسن آباد را می‌توان برشمرد.

دسته عزاداران روستای حسن آباد دامغان امسال نیز همچون سنوات گذشته با حضور سادات و علمای گرانقدری همچون آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده محترم، ولی فقیه پیش از ظهر تاسوعا میهمان مردم، عزاداران و علمای روستای خورزان بودند و امروز در عاشورای حسینی از دسته عزاداران و سوگواران قریه شهید پرور خورزان میزبانی می‌کنند./۹۷۷/پ203/ب1
جواد رمضانیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
درباره سنت این دو روستا در عزاداری بیشتر توضیح دهید.
0
0