۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۱۹۹۱۴
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی:

تعلق به دنیا اصلی ترین عامل مقابله کوفیان با سید الشهدا بود + فیلم

تعلق به دنیا اصلی ترین عامل مقابله کوفیان با سید الشهدا بود + فیلم
استاد حوزه علمیه قم پیام واقعه عاشورا را احیای عقول تعطیل شده دانست و گفت: تعلق به دنیا از عوامل مقابله کوفیان با سیدالشهدا(ع) بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی استاد حوزه علمیه قم در شام غریبان اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای ایشان در هیئت فاطمیون قم ضمن بیان روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در خصوص معرفت نسبت به سیدالشهدا(ع) اظهار داشت: به قواعد متعددی که در این روایت وجود دارد، امر خاتم الانبیاء(ص) نسبت به معرفت، قطعاً ناظر به معرفت ظاهری نیست که پدر و مادر امام حسین(ع) کیست؟

وی افزود: به این قرینه که از این روایت کاملاً مشخص است، مقصود شناخت ظاهری نیست چرا که امیرالمؤمنین(ع) در این روایت بیان می شود؛ از طرفی، مگر مدینه آن زمان چقدر وسعت داشته است و تمام مدینه می دانستند که پدر حسین بن علی(ع) کیست و مادرش کدام است؟ از طرف دیگر، در مقابل مسجد پیامبر(ص) این مطلب بیان شده و باید ناظر به این باشد که این حسین(ع) سرّ الله است و نسبت به اسراری که در ایشان وجود دارد، معرفت پیدا کنید.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر این معرفت و شناخت حاصل شود، انسان می تواند به تمام زوایا و ابعادی که در واقعه عاشورا و پیام آن وجود دارد، دست پیدا کند؛ در روایت مذکور، منظور معرفت حقیقی است و وقتی این معرفت بیاید، محبت هم خواهد آمد و سپس ولایت هم بر قلب حاکم می شود و از رهگذر معرفت، محبت و ولایت فرد و جامعه در طریقی قرار می گیرند که به آن "موالات و برائت از اعداء" گفته می شود.

وی گفت: شرط تحقق موالات و برائت از اعداء فرمولی است که زیارت عاشورا برای ما بیان می کند و یقیناً باید این سیر طی شود؛ از رهگذر معرفت، محبت و ولایت انسان می تواند به آن مطلوب و مقصود از واقعه عاشورا برسد.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی اظهار داشت: بلایی در کربلا بر سر امام حسین(ع) آوردند که در جنگ با کفار نباید این بلا بر سر کافر آورده شود و حق ندارید این معامله را با کفار انجام دهید.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چه می شود که جامعه ای بدترین بلا را نسبت به امام معصوم خود می آورد؟ گفت: اصلی ترین عامل، دلبستگی و تعلق به دنیا است و ثمره اش این شد که در بریدن سر امام حسین(ع) و در بردن آن سر مبارک برای ابن زیاد از هم سبقت گرفتند.

استاد حوزه علمیه قم با یبان این که پیام واقعه عاشورا احیای عقول تعطیل شده است، گفت: به برکت این حرکت سید الشهدا(ع) شاهد تنزیه تاریخ، تنزیه اجتماع و تنزیح فرد هستیم؛ در وضعیت کنونی آنچه سبب می شود که زنگار از دلها از بین برود، روضه سیدالشهدا(ع) است./822/ج

تعداد بازدید : 6
مهدی فلاحی
ارسال نظرات