۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۶۲۰۰۰۲
امام جمعه موقت قزوین:

شناخت و رفع آسیب‌های عزاداری ماه محرم ضروری است

شناخت و رفع آسیب‌های عزاداری ماه محرم ضروری است
حجت الاسلام قابل یکی از مهمترین نیازهای امروز در زمینه عزاداری سید و سالار شهیدان را شناخت و رفع آسیب‌های عزاداری‌ها دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی قابل، یکی از مهمترین نیازهای امروز در زمینه عزاداری سید و سالار شهیدان را شناخت و رفع آسیب های عزاداری ماه محرم و نقش روحانیت در تبیین این آسیب ها دانست و افزود: در جامعه امروز یکی از ارزش های جهان تشیع، عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) است و مبلغین باید با شناخت درست از آسیب‌های آن، از این فرصت ارزشمند به نحو شایسته استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: سنت عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) جزء سرمایه های جهان تشیع و از جمله مسائلی است که بزرگان دینی ما از امام صادق (علیه السلام) و امام امت و رهبری معظم انقلاب مشوق آن هستند و باید برگزار شود.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین ادامه داد: این حرکت عظیم از آسیب ها و پیرایه هایی که دشمن در همه‌‌‌‌ ی قسمت ها علیه ارزش های ما طراحی می کند باید حراست شود تا مصون بماند. پس لازم است نوعی آسیب شناسی و حفاظت در این زمینه صورت گیرد.

حجت الاسلام قابل با توجه به اهمیت حفظ جایگاه ائمه اطهار (ع) افزود: یکی از حفاظت ها باید در قسمت منبر ها و روضه ها صورت بگیرد؛ به این معنی که وعاظ محترم از خواندن احادیث مجهول یا بیان مطالبی که به وحدت جهان اسلام ضربه می زند، خودداری کرده و در خواندن احادیث و روضه ها جایگاه ائمه اطهار (ع) را محفوظ نگه دارند.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که ضرورت ها و نیاز ها را باید در این مقطه حساس بسنجیم و وقت مردم را برای بعضی از مطالب فرعی تلف نکنیم و نیاز ها و خطراتی که جهان اسلام و جامعه اسلامی را تهدید می کند، بیان کنیم.

امام جمعه موقت قزوین نکته دیگر این است که جوان ها سرمایه این انقلاب و این مملکت هستند و آنها باید این نقش را و این وظیفه را به صورت صحیحی بشناسند، پس باید مطالب به گونه ای باشد که برای جوانان جاذبه داشته و در جهت بصیرت و آگاهی آنها موثر باشد.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین عنوان کرد: بخش دیگری از آفت ها متوجه مداحان عزیز است که باید در انتخاب اشعار و سبک خواندن ها دقت کنند و اشعاری پر محتوی، بصیرت افزا و جهت ده انتخاب شود و متناسب با جایگاه و شان اهل بیت (ع) باشد.

وی استفاده از طبل و شیپور را در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) را یکی از آسیب‌ها معرفی کرد و گفت: استفاده از طبل و شیپور با ایجاد صدای زیاد، مزاحمت هایی را برای مردم و بیماران به وجود می آورد و مردم را از اصل عزاداری به دور می کند و باید از این شیوه عزاداری پرهیز شود.

حجت الاسلام قابل خاطرنشان کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه شود، جلوگیری از اسراف است که گاها هزینه های بسیاری می شود که هیچ سودی به همراه ندارد در حالی که می شود با بعضی از این منابع مالی، زندگی بعضی از زوج های جوان را سر و سامان داد و یا فقرایی را در این روز ها اطعام داد.

ارسال نظرات