۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۶۲۰۰۴۶
رییس دانشگاه امام صادق:

حرکت عالمانه حضرت زینب و امام سجاد سبب ماندگاری نهضت عاشورا شد

حرکت عالمانه حضرت زینب و امام سجاد سبب ماندگاری نهضت عاشورا شد
حجت الاسلام سعدی گفت: اگر حرکت پخته و عالمانه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) نبود، معلوم نبود که پیام کربلا و خون حسین(ع) ماندگار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسینعلی سعدی، رییس دانشگاه امام صادق(ع) شب گذشته در حرم مطهر رضوی به تبیین حوادث بعد از عاشورا و روشنگری حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) پرداخت.

وی با بیان این که تا روز عاشورا امام حسین(ع) جریان کربلا را مدیریت کرد، گفت: قیام امام حسین و حوادث کربلا تا عاشورا فصل اول قیام است که امام حسین(ع) مدیریت کرد و فصل دوم از بعد از عاشورا شروع می شود که مدیریت آن با زینب(س) و حضرت سیدالساجدین(ع) است.

حجت الاسلام سعدی با اشاره به این سخن امام رضا(ع) که فرمود: «اشک بر حسین کفاره گناهان بزرگ انسان است.»، اظهار کرد: واقعه عاشورا اتفاق عجیبی بوده که تحلیل آن سخت است و در روایات و زیارت امام حسین(ع) است که می فرمایند: «زمین و آسمان بر سیدالشهدا(ع) گریه کرده است.»

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: فصل دوم قیام اگر از فصل اول سخت تر نبود، همتراز بود و اگر این حرکت پخته و عالمانه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) نبود، معلوم نبود که پیام کربلا و خون حسین(ع) ماندگار شود.

وی با اشاره به شرایط روحی و روانی سخت حاکم بر زینب کبری(س) بعد از شهادت امام حسین(ع)، ابراز کرد: خدا می داند که بر زینب کبری(س) چه گذشته است، این خیمه های سوخته و اطفال را در برابر رجاله هایی که به هیچ منطق و قید و بندی پایبند نیستند، این ها را زینب دیده و در ادامه این زن مصیبت دیده و عزا دیده که با تعمد می خواهند ذلت را به او بچشانند و با غل و زنجیر وارد کوفه می کنند.

حجت الاسلام سعدی با اشاره به شرایط اجتماعی و سیاسی کوفه وقتی حضرت زینب و اسرای کربلا وارد این شهر می شود، گفت: بزرگان کوفه سکوت کرده اند، خواص ترسیده اند و طاغوت مسلط بر کوفه است اما حضرت زینب وقتی وارد مجلس عبیدالله این زیاد می شود، چنان با هیبت صحبت می کند که همه این هیمنه پوشالی دشمن را نقش بر آب می کند.

وی با اشاره به خطبه حضرت زینب(س) در کوفه، اظهار کرد: حضرت زینب با بلاغت و فصاحت در چند محور به ایراد سخن می پردازد از جمله به معرفی سیدالشهدا(ع) و اهل بیت (ع) می پردازد و اهل بیت(ع) را به زیبایی به دو نسل زمان پیامبر(ص) و نسل جوان که در زمان پیامبر(ص) نبودند، معرفی می کند و در ادامه تحلیل زیبای جامعه شناختی از کوفه ارائه می دهد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات