۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۲۰۱۰۲

آیین بزرگداشت آیت‌الله طالقانی برگزار می‌شود

آیین بزرگداشت آیت‌الله طالقانی برگزار می‌شود
آیین نکوداشت آیت الله سیدمحمود طالقانی هم‌زمان با چهلمین سالگرد ارتحال وی روز شنبه ۲۳ شهریور در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، اینک که چهل سال از سالروز رحلت مجاهد دوران ستمشاهی و مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت‌الله سیدمحمود طالقانی،‌ می‌گذرد، ستاد بزرگداشت مرحوم آیت‌الله طالقانی، پژوهشکده تاریخ معاصر، شهرداری تهران و بنیاد شهید و امور ایثارگران در نظر دارند به منظور پاسداشت مقام این روحانی مجاهد، مراسمی را در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار کنند.

در این مراسم، که با حضور مهدی طالقانی، پسر آیت‌الله طالقانی، برگزار می‌شود، حداد عادل، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خروشاهی، حجت‌الاسلام شیخ فخرالدین صابری، مهندس مهدی چمران، جواد منصوری، سعید محبی، احمد شیرازی و محمدرضا کائینی سخنرانی خواهند کرد.

گفتنی است دبیری این مراسم را موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، برعهده دارد.

آیت‌الله طالقانی، که لقب «ابوذر انقلاب » را داشت، در سال ۱۳۱۸ برای اولین‌بار خشم خویش را نسبت به رژیم و دستگاه حکومتی، با دادن یک اعلامیه درباره کشف حجاب ابراز کرد و در پی آن دستگیر و زندانی شد. پیوستن به نهضت ملی شدن نفت به منظور مبارزه با استعمار و تدریس و پاسخگویی به سؤالات قشر جوان در مدرسه عالی سپهسالار و نیز تفسیر قرآن و هدایت جوانان در مسجد هدایت از دیگر جلوه‌های مجاهدت‌های ابوذر انقلاب بود. در جریان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، آیت‌الله طالقانی به اتهام پنهان کردن نواب صفوی به زندان افتاد. ایشان در ۱۳۴۰ به جمع بنیان‌گذاران نهضت آزادی پیوست و در عین حال در ۱۳۴۱ همراه اعضای نهضت گرفتار زندان شد؛ همچنین به دنبال قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به جرم اقدام علیه امنیت داخلی به ۱۰ سال حبس محکوم گردید که با عفو عمومی در ۱۳۴۶ از زندان رهایی یافت. سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۴ دوران تبعید وی بود که در آبان ۱۳۵۷ پایان یافت. این روحانی مجاهد و مفسر قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت جمعه تهران منصوب شد. اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب در ۵ مرداد ۱۳۵۸ در دانشگاه تهران به امامت ایشان برگزار گردید. این عالم مجاهد سرانجام در ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ دار فانی را وداع گفت.

آیین نکوداشت آیت‌الله طالقانی با هدف شناخت ابعاد شخصیتی این عالم مجاهد و در راستای تکریم و الگوسازی از مقام ایشان شنبه ۲۳ شهریور از ساعت ۱۶ برگزار می‌ شود.

از علاقه‌مندان دعوت می‌شود برای شرکت در این مراسم، در زمان یادشده در سالن همایش‌های صداوسیما حضور به هم رسانند./1360/د101/ب1

ارسال نظرات