۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۶۲۰۱۲۷
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علم الهدی:

رقابت علمی و پژوهشی باید در حوزه های علمیه جدی گرفته شود

رقابت علمی و پژوهشی باید در حوزه های علمیه جدی گرفته شود
استاد حوزه علمیه گفت: باید بحث رقابت در حوزه‌های علمیه جدی گرفته و فرایند رقابت در مدارس علمیه به شکل صحیح اعمال شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه، به بیان توصیه هایی خطاب به طلاب علوم دینی پرداخت و اظهار داشت: مهم‌ترین رسالت دانش‌پژوهان و اساتید حوزه علمیه اجرا شدن احکام خدا و اعمال صحیح توصیه‌ها اخلاقی اهل‌بیت(ع) است.

رییس مرکز آموزش عالی قاسم ابن الحسن تهران با بیان این که امروز دشمن از روش‌های متفاوت برای به دام انداختن نسل جوان استفاده می‌کند، گفت: با وجود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که در برخی اوقات نقش مخربی را در فرایند تربیتی جامعه اعمال می‌کنند چه‌بسا ترکش‌های آن نصیب حوزویان و شاگردان مکتب امام صادق(ع) است.

وی افزود: امروز باید حوزه‌های علمیه دست در دست اولیاء و خانواده‌های طلاب در کنار هم امر تربیت و اصلاح و تحصیل فرزندان را در دست بگیرند زیرا پرورش در حوزه‌های علمیه یک اصل بسیار مهم است و امروز زمان سابق نیست که اگر شخصی فرزندش را به حوزه‌های علمیه سپرد خاطرش از همه جهت جمع باشد که تربیت صالح هم خواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علم الهدی با بیان این که اساتید حوزه‌های علمیه برای تربیت معنوی طلاب وظایف خود را به نحو تمام و کمال انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: از آنجایی‌که هجمه‌ها به سمت حوزه‌های علمیه و به انحراف کشاندن طلاب جوان زیاد شده است باید خانواده‌ها در کنار مدیران و اساتید حوزه‌های علمیه در کنار هم برای پرورش فرزندان تلاش کنند و فرزندان را آماده سربازی امام زمان کنند.

وی با بیان این که حوزه‌های علمیه باید برای استقلال علمی و تولید فکر بیشتر به امر پژوهش و رقابت‌های علمی بپردازند، گفت: باید بحث رقابت در حوزه‌های علمیه جدی گرفته شود و فرایند رقابت در مدارس علمیه به شکل صحیح اعمال شود و اگر رقابت به شکل صحیح ایجاد شود بحث استقلال فکری هم اتفاق خواهد افتاد.

رییس مرکز آموزش عالی قاسم ابن الحسن تهران با بیان این که استقلال فکری به معنی صاحب‌نظر شدن طلاب در مسائل علمی است، گفت: طلبه باید در کنار فراگیری درس از استاد بتواند استنباط کند و برای رسیدن طلبه‌ها به قدرت استنباط باید تحقیق و پژوهش را از برنامه‌های طلاب قرار دهیم.

وی با بیان این که تمام مراجع امروز در کنار تحصیل و بهره‌گیری از نظرات فقها گذشته صاحب تحقیق و پژوهش بودند، گفت: باید طلبه‌ها به سمت پژوهش بروند و از معبر رقابت علمی به قله رفیع علم و دانش و فهم و فضیلت دسترسی پیدا کنند./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات