۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۶۲۰۱۳۹

ماجرای انفجار برج‌های دوقلو از زبان فرمانده انتحاری‌های ۱۱ سپتامبر

ماجرای انفجار برج‌های دوقلو از زبان فرمانده انتحاری‌های ۱۱ سپتامبر
«به کلی سری»؛ روایت القاعده است از ماجرای عملیات انتحاری ۱۱ سپتامبر که ان را وحید خضاب ترجمه و انتشارات شهید کاظمی منتشر کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، «به کلی سری»؛ روایت القاعده است از ماجرای عملیات انتحاری ۱۱ سپتامبر که به همت وحید خضاب ترجمه و توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر می‌شود.

اگر بخواهیم ۱۰ واقعه در صد سال اخیر را نام ببریم که نقشی تعیین‌کننده در صحنه جهانی باقی گذاشتند و نقطۀ عطفی در مسیر تاریخ شدند، ماجرای ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ قطعا یکی از آنهاست. این مسئله و تأثیرگذاری آن بر اوضاع سیاسی، اقتصادی (و حتی اجتماعی و فرهنگی) جهان به حدی بوده که اگر بخواهیم دربارۀ آن به شکل مستوفی بحث کنیم، دست‌کم به چند جلد کتاب مفصل نیازمند خواهیم بود.

اثرات مستقیم این واقعه، تنها در عرصۀ سیاسی، عبارت بودند از اشغال دو کشور اسلامی، تغییر توازن قوا در منطقۀ غرب آسیا، کشته شدن نزدیک به یک میلیون نفر از مردم منطقه در جنگ و حوادث پس از آن، تغییر رویکرد به اسلام در سطح جهان، شکل‌گیری مقاومتی ضد آمریکایی در کشور‌های اشغال شده و ضربات سنگین اقتصادی ـ سیاسی به هیمنۀ آمریکا (که از زمان فروپاشی شوروی تا آن روز، با قدرت تمام، در جهان به صورت تک‌قطبی حرکت می‌کرد و اندیشمندانش از «پایان تاریخ» سخن می‌گفتند)، تولد نسل جدیدی از نیرو‌های «سلفی جهادی» با دیدگاه‌های تندتر «تکفیری» و عرصۀ «باز و میدانی» برای آموزش و تمرین جنگ مسلحانه و.

اگر دقت کنیم که اوج قدرت‌گیری نسل جدید تکفیری‌های جهان در سال ۲۰۰۶ و در عراقِ اشغال‌شده پس از ۱۱ سپتامبر بود و حوادث سوریه تنها ۵ سال پس از آن آغاز شد، به خوبی خواهیم فهمید که تولد و قدرت‌یابی داعش (که از همان نسل جدید تکفیری‌های آموزش‌دیده در عراق تغذیه می‌شد) تا چه حد به ماجرا‌های عراقِ اشغالی مرتبط بوده (که آن نیز خود به ۱۱ سپتامبر ارتباط دارد). با این ترتیب، باید گفت داعش (با تمامی اثرگذاری‌های سیاسی-اقتصادی و فرهنگی‌ای که در سطح جهانی داشت و همچنان پیامد‌های منفی این ولادت شوم ادامه دارد) خود، با یک واسطه، به ماجرای ۱۱ سپتامبر می‌رسد. پس گزافه نیست اگر بگوییم در صورتی که در روز یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ آن حوادث تروریستی خونبار رخ نمی‌داد، جهانِ امروز ما به یقین شکل دیگری داشت، و این نشان می‌دهد که این واقعه چه اهمیت خاصی در تاریخ معاصر جهانی داراست.

برشی از کتاب:

سطام السقامی و وائل الشهری و برادر او ولید الشهری هم به فرودگاه بوستن لوگان رسیدند تا به همراه عبدالعزیز العمری و فرمانده‌شان محمد عطا سوار پرواز شماره ۱۱ امریکن ایرلاینز شوند که در ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه به سمت لس آنجلس پرواز می‌کرد. اما خبری از محمد عطا و عبدالعزیز العمری نبود. آن‌ها تا ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه هنوز در فرودگاه پورتلند بودند. درحالیکه نگرانی سرتاپای همراهانش را گرفته بود، هواپیمای عطا [بالاخره]با تأخیر به فرودگاه بوستن لوگان رسید. الشحی که رهبری تیم دیگر را در سالن مجاور بر عهده داشت در ساعت ۶ و ۵۳ دقیقه با او تماس گرفت: «رسیدی؟» «رسیدم.» عطا با عجله حرکت کرد و خود را به هواپیمایش رساند، ولی کارکنان فرودگاه نتوانستند به این سرعت عمل کنند. چمدانش در بوستن باقی ماند و یک نسخه از اذکار [و توصیه‌های]عبدالعزیز العمری [که خطاب به هر ۱۹ نفر نوشته بود]داخل آن پیدا شد.

کتاب «به کلی سری» روایت القاعده از عملیات انتحاری‌های ۱۱ سپتامبر می‌باشد که از زبان یسری فوده، فرمانده انتحاری ۱۱ سپتامبر به رشته تحریر در آمده که توسط وحید خضاب (مترجم کتاب‌های از افغانستان تا لندنستان، تاریخ درخشان آل سعود، من در رقه بودم و...) ترجمه شده و به زودی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر می‌شود. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات