۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۶۲۰۱۶۹

چه کسی پیشنهاد سفر طالبان به کمپ دیوید را مطرح کرد؟

چه کسی پیشنهاد سفر طالبان به کمپ دیوید را مطرح کرد؟
رسانه سعودی نوشت پیشنهاد سفر طالبان به کمپ دیوید برای دیدار با ترامپ ازسوی نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان مطرح شده بود که با مخالفت شورای رهبری طالبان مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از اعضای ارشد گروه طالبان گفت که شورای رهبری این گروه از سفر تیم مذاکره‌کننده طالبان به آمریکا جلوگیری کرد.

این عضو طالبان که خواست نامش فاش نشود به «عرب نیوز» گفت که «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان پیشنهاد سفر اعضای طالبان به آمریکا را مطرح کرده بود.

وی افزود که پیشنهاد این سفر پس از مطرح شدن با مخالفت «هبت‌الله آخوندزاده» رهبر طالبان و اعضای شورای رهبری این گروه مواجه شد.

این عضو طالبان یکی از دیگر دلایل عمده لغو گفت‌وگوی اعضای طالبان با ترامپ را اختلاف درباره آتش‌بس در جریان روند گفت‌وگوها خواند و ادامه داد که طالبان با رد درخواست خلیلزاد برای برقراری  آتش‌بس سراسری در افغانستان تاکید کردند که تصمیم درباره چنین اقدامی باید در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اتخاذ شود.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز تصریح کرد که در حال حاضر هیچ توافقی مبنی بر آتش‌بس طالبان با نیروهای آمریکایی وجود ندارد اما این گروه پس از امضای توافق صلح به هر تصمیمی که در این توافق وجود دارد پایبند خواهد بود.

گفتنی است که اوایل هفته جاری دونالد ترامپ در توئیتی نوشت که قرار بود روز یکشنبه به‌طور جداگانه و مخفیانه با رهبران طالبان و «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در «کمپ دیوید» دیدار کند اما به‌دلیل حمله طالبان در کابل که منجر به کشته شدن 12 نفر از جمله یک نظامی آمریکایی شد مذاکرات با این گروه را لغو کرده است.

از سوی دیگر طالبان نیز در واکنش به لغو مذاکرات قطر توسط ترامپ تاکید کرد که مبارزه 18 ساله آنها ثابت کرده است که جز پایان یافتن کامل اشغال افغانستان به هیچ چیزی قانع نمی‌شویم و به جهاد ادامه می‌دهیم.

طالبان خاطرنشان کرد: با آمریکا مذاکرات مفیدی داشتیم و توافقنامه نهایی شد همچنین گفت‌وگوها در فضای خوبی به پایان رسید و دو طرف برای امضای آن آمادگی می‌گرفتند./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات