۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۶۲۰۳۲۱
رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت:

منابر باید از استحکام و اتقان علمی لازم برخوردار باشند

منابر باید از استحکام و اتقان علمی لازم برخوردار باشند
رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مطالب سخنرانان باید از استحکام علمی کافی برخوردار بوده و مستند به قرآن و کلام اهل بیت(ع) باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این که منبر مهم ترین وسیله تبلیغ دین در طول تاریخ بوده است، اظهار داشت: با توجه به این که منبر از عصر نبوی به عنوان مهم‌ترین ابزار و رسانه برای تبلیغ دین مطرح بوده یک حالت قدسی پیدا کرده است، البته اگر منبر را به منبر رسول الله(ص) برای تبلیغ دین انتصاب دهیم، دارای اهمیت است و به صوت ویژه باید مورد توجه قرار گیرد و راهکاری اندیشیده شود که جایگاه خود را حفظ کند.

وی منبر امروزی را دارای رقیب های جدی دانست و گفت: از یک طرف رادیو و تلویزیون را داریم که با شبکه‌های متعدد و برنامه‌های مختلف اطلاعات فراوانی را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند و درست در ساعتی که منبرها برپا هستند، رادیو و تلویزیون در حال پخش برنامه های جذابی می باشند. از طرف دیگر فضای مجازی و وسایل ارتباطی امروزی به سرعت اطلاعات و مطالب مختلف را منتقل کرده و در تلاش هستند از رقیبان خود سبقت بگیرند. در چنین فضایی منبر باید بتواند جایگاه خود را حفظ کند.

رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر ضرورت جذابیت خاص و ویژه‌ منبرها، تصریح کرد: منبر باید دارای چند ویژگی باشد، نخست آن که باید از استحکام و اتقان علمی برخوردار باشد یعنی اگر مبلّغی مطالب سطحی بیان کند، نمی تواند مخاطبانش را جذب کند.

وی افزود: جامعه امروزی نسبت به گذشته از نظر اطلاعات به اندازه زیادی فاصله گرفته است، به گونه ای که فضای مجازی، منابع اطلاعاتی متعدد، آسان و در دسترس را در اختیار جامعه قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری اظهار داشت: مخاطبی که با این اطلاعات فراوان پای منبر می نشیند، باید مطالب متفاوتی را نسبت به رسانه ها، فضای مجازی و دیگر افراد دریافت کند؛ بنابراین، مطالب سخنرانان باید از استحکام علمی کافی و عمق لازم برخوردار بوده و مستند باشد.

وی گفت: ویژگی دیگر منبر که مهم ‌ترین شاخصه آن هم می ‌تواند باشد، این که مطالب و سخنان مبلغان باید مستند به قرآن و کلام و سیره اهل بیت(ع) و بزرگان دین باشد؛ با توجه به این که قرآن و اهل بیت(ع) به عنوان دو منبع مهم و مورد قبول جامعه بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، کلامی که مستند به این دو منبع گرانب ها باشد، مقبولیت خواهد داشت.

رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های منبر، توجه به مسائل روز به ویژه پرسش‌هایی است که یا در ذهن افراد خصوصاً جوانان شکل می‌گیرد یا از طرف عده‌ای با هدف شبهه افکنی مطرح می‌شود.

وی با بیان این که در منبرها باید به موضوع آسیب شبهات توجه شود، گفت: فضای مجازی خواه و ناخواه شبهاتی را در ذهن آحاد جامعه خصوصاً در ایام ماه مبارک رمضان و ماه محرم منتشر می کند که گاهی در این شبهات، استنادهای غلطی هم دیده می شود که برخی افراد نیز آنها را می پذیرند؛ یک مبلغ خوب باید توانایی پاسخ به این پرسش‌ها و شبهات را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری اظهار داشت: لزوم آشنایی مبلغ با علوم مختلف از جمله ویژگی های یک روحانی است که علاوه بر فقه و اصول باید از کلام، تفسیر و تاریخ هم بهره ‌ای داشته باشد، به ویژه دانش تاریخ که در دفع و رفع شبهات مختلف و پاسخ به پرسش‌هایی که به ویژه در ایام تبلیغی مانند ماه های محرم، صفر و ماه مبارک رمضان بیشتر احساس می‌شود.

وی بر ضرورت تسلط مبلغان بر دانش تاریخ تاکید و خاطرنشان کرد: اگر منبری ها به دانش تاریخ توجه داشته باشند، در منبرهای شان و پاسخ به شبهات تأثیرگذار خواهند بود./822/ج

مهدی فلاحی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
از مشکلات دولت‌ها این است که بسیارى از مردم از جزئیاتِ مسائلى که در جامعه مى‌گذرد ناآگاهند
0
0