۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۶۲۰۳۹۷
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

شناخت معجزه و تفاوت معجزه انبیا و اولیای الهی

شناخت معجزه و تفاوت معجزه انبیا و اولیای الهی
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: تنها راه اثبات رسالت یک پیامبر معجزه است، انبیا از گناه و خطا معصوم هستند و به همین دلیل خداوند به آنها معجزه عطا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در مسجد صاحب الزمان(عج) اصفهان، با بیان اینکه ایمان آوردن از طریق معجزه یکی از موارد غیرت است، گفت: معجزه بحث بسیار مهمی است و لازم است که به لحاظ اهمیت دینی که دارد به آن پرداخته شود.

وی در ادامه افزود: معجزه تنها راهی است که برای اثبات رسالت انبیا و امامت معصومین(ع) وجود دارد، در کتب کلامی معمولا دو راه بیان می‌شود، یکی معجزه و دیگر اینکه پیامبر قبلی پیامبر بعدی را معرفی کند، این راه دوم که در کتاب‌ها آمده یک اشکالی دارد، صرف اینکه یک نفر دیگری را معرفی کند عقل انسان نخواهد پذیرفت مگر اینکه معرف پیامبری خودش را با معجزه اثبات کرده باشد پس در حقیقت تنها راه معجزه برای اثبات پیامبری وجود دارد.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) دوازده وصی خود را بیش از 80 بار معرفی کرده‌اند و بسیاری از این روایات از سوی اهل سنت نیز ذکر شده و در کتب آنها آمده است، اظهار کرد: در مقام اول اهل سنت این مسأله را نپذیرفته‌اند و تنها از منظر علمی حاضر به قبول کردن وصیت پیامبر اکرم(ص) هستند و در برخی روایات از ذکر نام ائمه معصومین(ع) خودداری می‌کنند.

تفاوت معجزه اولیای الهی با پیامبران

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به نقش معجزه در اثبات رسالت و حقانیت پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: معجزه یعنی اینکه یک کار و عمل غیر عادی و غیرمتعارف که خدایی است و از توان بشر خارج از سوی یک انسان انجام شود، زنده کردن مردگان یک کار خدایی است که بشر نمی‌تواند انجام دهد اما زمانی که این کار از یک انسان سر بزند نشان دهنده معجزه بودن و اثبات حقانیت رسالت یک پیغمبر است.

وی با اشاره به معجزاتی که از اولیاء الهی که پیامبر هم نبودند، تصریح کرد: فرق اینها با پیامبران در این است که اگر این ولی خدا مرده را زنده کرد و به دنبال آن به دروغ گفت من نبی هستم خداوند معجزه را از او خواهد گرفت و حتی اصلا اگر کسی چنین باشد خداوند به او توان معجزه نخواهد داد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ناتوانی در ارائه معجزه را یکی از ویژگی‌های مدعیان دروغین نبوت عنوان کرد و گفت: معجزه خداوند به خاطر ویژگی و عظمتی که دارد در اختیار افراد بسیار کمی قرار گرفته است، ما پیامبری نداریم که مبعوث شود و دچار گناه شود، خداوند می‌داند یک پیامبر تا آخر عمر مرتکب گناه نخواهد شد و به همین دلیل معجزه به او عطا می‌کند و او را برای رسالت انتخاب می‌کند.

آیت الله مهدوی اعطای معجزه به اولیاء الهی را دارای مصلحت و به منظور اثبات حقانیت دین برشمرد و اظهار کرد: افراد مختلفی تلاش کرده‌اند به دروغ مدعی معجزه شوند، معجزه غیر از ادعاهای دروغین افراد و ترفندهایی است که به کار می‌برند است، پیامبری که معجزه را نشان می‌دهد و ادعای رسالت می‌کند، عقل انسان می‌گوید زندگی این فرد را بررسی کن و ببین اهل گناه و خطا هست یا اینکه عصمت دارد از گناه و خطا؟ وقتی کسی از گناه و خطا معصوم است و تمام علوم گذشته و آینده را درون سینه دارد دیگر کسی نمی تواند منکر رسالت او شود./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات