۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۲۰۴۳۵
طلاب سطوح عالی بخوانند؛

توضیحاتی در ارتباط با شیوه انتخاب دروس و اساتید

توضیحاتی در ارتباط با شیوه انتخاب دروس و اساتید
انتخاب درس طلاب در سال تحصیلی 99 – 98 تا تاریخ 26 شهریور ماه در سامانه نجاح فعال است، از این رو طلاب محترم لازم است جهت انتخاب درس در اسرع وقت اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتخاب درس طلاب در سال تحصیلی 99 – 98 تا تاریخ 26 شهریور ماه در سامانه نجاح فعال است، از این رو طلاب جهت انتخاب درس در اسرع وقت اقدام کنند.

گفتنی است، طلاب و فضلای محترم جهت شرکت در کلاس و امتحان پایان سال لازم است در زمانبندی فوق درس مورد نظر را انتخاب کرده باشند و همچنین طبق اعلام مرکز مدیریت حوزه های علمیه پس از اتمام زمانبندی تغییر اسناد و درس مقدور نیست.

یادآور می شود، تمام مراحل انتخاب واحد در سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه قرار داده شده است:

صفحه انتخاب واحد:

در این صفحه دروس ارائه شده و انتخاب شده توسط مدرسه و طلبه به نمایش درآمده و با پیغام های مناسب قدم به قدم در انتخاب واحد به کاربر کمک خواهد کرد.

برگه دروس اخذ شده

در این برگه دروس انتخاب شده هر طلبه و در بالای کادر مربوطه تعداد دروس، مقدار واحد و ساعت واحدهای انتخاب شده را نمایش می‌دهد. ردیف «وضعیت» وضعیت واحد انتخاب شده را به صورت عکس، متن و همچنین رنگ (سبز: تائید، قرمز: عدم تائید،‌ آبی: در حال بررسی) نشان می‌دهد،‌ ردیف بعدی «حذف؟» است و علامت تیک در آن نمایانگر آن است که این انتخاب واحد حذف شده است و در ردیف بعدی نوع عملیات انجام شده بر روی انتخاب واحد نمایش داده می‌شود.

ردیف کلاس درس نیز نشان دهنده اسم کلاس در آن مدرسه می‌باشد و ردیف «حذف» نیز برای انتخاب و حذف واحد مربوطه توسط دکمه «حذف واحدهای انتخاب شده» می‌باشد و این ردیف برای هر انتخابی با توجه به نوع وضعیت آن انتخاب واحد در دسترس خواهد بود.

دکمه تائید نهایی

هر انتخاب واحدی که صورت می‌گیرد نیاز به تائید دارد و در صورتی که انتخاب واحدی تائید نشود آن انتخاب برای مراحل بعد مانند ورود نمره و ... در دسترس نخواهد بود پس طلبه یا مدرسه بعد از اطمینان از نهایی شدن انتخاب واحد بوسیله این دکمه ـ چنانکه قوانین آموزشی (قوانین آموزشی مربوط به انتخاب واحد مانند حداکثر انتخاب واحد، حداقل انتخاب واحد و ...) را رعایت کرده باشند، می‌توانند انتخاب واحد را نهایی کنند.

برگه دروس قابل انتخاب

در این برگه دروس قابل انتخاب برای طلبه نمایش داده می‌شود و می‌توان با انتخاب هر درسی در ستون انتخاب و کلیک دکمه «ثبت واحدهای انتخاب شده» با توجه به ضوابط (عدم تداخل ساعات، عدم تکمیل بودن ظرفیت و ...) اقدام به انتخاب واحد نمود.

در لیست نمایش داده شده بعضی از ردیف‌ها با رنگ متفاوت نشان داده شده که قسمت انتخاب آن در دسترس نیست و بجای آن از واژه «ظرفیت تکمیل» استفاده شد که نشان دهنده تکمیل ظرفیت آن درس است همچنین سلولهای ظرفیتهای آن نیز با رنگ متفاوتی نمایش داده شده است و این درس قابل انتخاب نیست.

برگه راهنمای استفاده

این برگه با ارائه راهنمایی‌های لازم به کاربر جهت انتخاب واحد کمک می‌کند.

گفتنی است، به افرادی که در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ و سال های قبل در کلاسهای درس فقه و اصول شرکت نموده اند و در امتحان آن شرکت نکرده با حداقل نمره قبولی را کسب نکرده اند موظفند مجددا در سال تحصیلی 99 - 98 درس را در سامانه انتخاب کرده و در کلاس شرکت کنند.

همچنین برای این افراد در صورتی که تعداد جلسات برگزار شده کلاس درس از حد نصاب ۶۰ جلسه در هر نیمسال کمتر باشد طلاب حق شرکت در امتحان أن درس را ندارند.

بر همین اساس حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه درگفت‌وگو با رسا با بیان این که حضور در کلاس دروس فقه و اصول پایه های ۷ الي ۱۰ الزامی می باشد، گفت: دروس عقائد و تفسیر در صورت حضور در کلاس نمره قبولی آن حداقل ۱۲ و در غیر اینصورت، حداقل نمره ۱۶ محاسبه خواهد شد و پذیرش حضور و غیاب فقط بر اساس لیست استادی است که در سامانه انتخاب شده و هر نوع گواهی دستی و با لیست دست نویس دال بر حضور و غیاب پذیرفته نخواهد شد.

وی در همین راستا به این نکته نیز به موضوع تحصیل طلاب در مراکز تخصصی اشاره کرد و گفت: طلابی که در مراکز تخصصی تحصیل می کنند، موظفند در دروس سطوح عالی (آزاد) نیز مطابق ضوابط شرکت کنند و در موارد ضروری و با تأیید استاد مربوطه طلاب محترم می توانند از ۶۰ جلسه درس در هر نیمسال آن را که معادل ۱۰ جلسه میباشد از مرخصی استفاده کنند.

معاون آموزش حوزه های علمیه در بخش دیگری از گفت وگوی خود با رسا به شیوه حضور فضلای حوزه های علمیه در عرصه تدریس نیز اشاره کرد و گفت: کسانی که مایل به تدریس سطوح مقدمات یا تدریس در مراکز تخصصی هستند باید به مدارس مربوطه مراجعه و از آن طریق اقدام کنند چراکه اختیار کامل این مراکز با مدیران مربوطه است.

وی اضافه کرد: برای سطوح عالی و خارج نیز می بایست علاقه مندان به واحد اساتید در مدرسه عالی دارالشفاء مراجعه و مدارک و سوابق خود را تحویل دهند تا برای مراحل بعدی با آنها تماس گرفته شود./1330/ج

ارسال نظرات