۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۲۰۴۳۶
زنگنه:

برقراری خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا به معنای کاهش تحریم نیست

برقراری خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا به معنای کاهش تحریم نیست
وزیر نفت تأکید کرد که برقراری خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری از سوی اروپا به معنای کاهش تحریم‌ها نیست.

به گزارش خبرگزاری‌ رسا، بیژن زنگنه در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه یک میدان گازی، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درخصوص پیشنهاد اروپایی‌ها برای برقراری خط اعتبار 15 میلیارد دلاری هم گفت: برقراری خط اعتباری 15 میلیارد دلاری از سوی اروپا به معنای کاهش تحریم‌ها نیست بلکه فقط پولی دارند می‌دهند، تا الان هم اساس کار این بوده که تحریم‌های نفتی برداشته شود تا بتوانیم نفت بفروشیم وگرنه در آینده بدهکار می‌شویم.

وی همچنین با بیان اینکه «شرکت CNPCI‌چین هنوز رسماً اعلام نکرده که در فاز 11 پارس جنوبی نخواهد بود»، گفت: هنوز داریم با این شرکت صحبت می‌کنیم که به طریقی مسالمت‌آمیز این قرارداد را تعیین تکلیف کنیم.
وزیر نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا ممکن است فاز 11 پارس جنوبی از تحریم‌ها معاف شود و توتال دوباره بازگردد»، اظهار کرد: هنوز این اتفاق نیفتاده است.

مورد عجیب «پرگس»

موضوع دیگری که خبرنگاران از زنگنه پرسیدند، مربوط به موافقت‌‎نامه همکاری (HOA) شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و کنسرسیوم پرگس (PERGAS) به‌منظور توسعه و پشتیبانی بهره ‎برداری میدان نفتی کرنج بود که اردیبهشت سال گذشته با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت و رابرت مک ‎ایر، سفیر انگلیس در ایران امضا شد.

زنگنه درباره وضعیت سرمایه‌گذاری این شرکت اعلام کرد: شرکت پرگس در ایران فعال نیست و به خاطر این نیامده که نتوانسته مسائل مالی‌اش را حل کند، از نظر ما کوتاهی در این بین مطرح نیست.

وی افزود: فعلا جایگزینی برای این شرکت مطرح نیست، باید ببینیم خود شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب تصمیمی در این خصوص می‌گیرد یا نه ولی به نظر من اگر بخواهیم از این قبیل کارها انجام دهیم بهتر است با منابع بازار سرمایه پیش برویم.

وزیر نفت درخصوص وضعیت میدان مشترک فرزاد B اظهار داشت: امیدوارم که کار این میدان را به صورت اکتشاف توصیفی به زودی شروع کنیم، اگر هندی‌ها در یک فرصت چندماه بیایند، آماده ایم با آنها هم کار کنیم، اگرنه، باید خودمان به صورت مستقل این کار را انجام دهیم.

کاهش ظرفیت کارت سوخت جایگاه‌داران

این عضو کابینه دولت با‌اشاره به سخنان هفته پیش سخنگوی دولت درخصوص کاهش ظرفیت قابل سوخت‌گیری با کارت‌های جایگاه‌داران گفت: یک‌اشتباه برداشتی از صحبت‌های آقای ربیعی شده و برخی گفته‌اند چرا سهمیه‌ها را کم می‌کنید، که باید گفت ما اصلا سهمیه‌ای نداریم که بخواهیم کم کنیم؛ بلکه منظور این است که وقتی داریم برای تمامی مردم کارت سوخت صادر می‌کنیم، معنا ندارد که همچنان 95 درصد مردم از کارت جایگاه دار استفاده کنند و این نقض غرض است؛ سیاستی که به ما ابلاغ شده این است که ما باید از کارت سوخت استفاده کنیم و بر همین اساس، تا یکی دو روز آینده در 9 کلانشهر کشور همه کارت سوخت خواهند داشت.

وی افزود: برای اینکه مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند، ناچاریم امکان سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه داران را مرتب کاهش دهیم و آن 60 لیتری که به 30 لیتر کاهش دادیم برای همین بوده است./1360//101/خ

ارسال نظرات