۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۲۰۴۹۰
از مجموعه میثاق طلبگی؛

مروری بر اخلاق و آداب طلبگی در یک اثر

مروری بر اخلاق و آداب طلبگی در یک اثر
این کتاب با هدف اعطای بینش کلی نسبت به اهمیت اخلاق و تهذیب در حیات طلبگی، رشد متوازن و جامع، عوامل و موانع موفقیت در مسیر طلبگی و شاخص‌های زی طلبگی تدوین شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه دفتر دوم از مجموعه میثاق طلبگی با عنوان اخلاق و آداب طلبگی را به قلم کاظم علی محمدی منتشر کرده است.

معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه مجموعه کتب میثاق طلبگی را این گونه شرح داده است:

مسیر علم‌آموزی و عمل به دستورات دینی و پاسداری از مرز دین و باور‌های اسلامی مسیر انبیا و اولیا و بندگان برگزیده خدا است. طلاب علوم دینی که قدم در میدان عمل و عمل می‌گذارند از بهترین بندگان خدا هستند.

طلاب راستین علوم دینی، به دعوت به سوی خدا می‌کنند و دارای عمل صالح‌اند و هم در گفتار و رفتار مسلک دستورات دین و از مصادیق مسلمان واقعی باشند.

آگاهی طلاب از آداب و اخلاق طلبگی و رسم سربازی حضرت، ولی عصر (عج)، شناخت آن‌ها را نسبت به خود و ارزش جایگاه مسؤولیت سنگینی که بر عهده گرفته‌اند بیشتر می‌کند و این شناخت در ایجاد روحیه کرامت و خودباوری و ایجاد انگیزه در التزام به اقتضائات طلبگی بسیار مؤثر است.

دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب در نظر دارد با استعانت متعال و توجهات خاصه حضرت، ولی عصر و با بهره‌گیری از عالمان فاضل و کارشناسان تربیت اخلاقی در ایجاد آگاهی نسبت به زی طلبگی تدابیری اتخاذ نماید.

چاپ مجموعه کتاب‌های میثاق طلبگی و برپایی دوره ترتیب اخلاقی با همین نام برای طلاب جدید الورود در راستای همین هدف است.

اهمیت شناخت طلاب از اخلاق و زی طلبگی

نهاد روحانیت که پیشگام دعوت به اخلاق و معنویت و وارث پیام معنوی بعثت است، بیش از هر نهاد دیگر، وظیفه عمل به احکام اخلاقی معنوی دین اسلام، اخلاقی زیستن و اخلاقی بودن را دارد. پایبندی حداکثری به ضوابط اخلاقی، وظیفه هر روحانی است و وجود هر رفتار و غیراخلاقی در میان طلاب، بسیار بزرگ‌تر و زشت‌تر از ابعاد خود جلوه می‌کند و کوچک آن بزرگ و کم آن زیاد است؛ از این رو نگارنده در پیشگفتار درباره اهمیت شناخت و توجه طلاب از اخلاق و زی طلبگی چنین آورده است:

حوزه‌های علمیه، همواره در طول تاریخ، کانون تربیت عالمان ربانی و سربازان روحانی امام زمان بوده، که به عنوان وارثان پیامبران؛ در راه اعتلای دین و گسترش پیام آسمانی اسلام کوشیده‌اند؛ مردان خودساخته‌ای که زنگار هرچه غیر اوست، از دل بگرفته و در مکتب زهد و معنویت و عرفان ناب اسلامی پرورش یافته‌اند.

امروزه پس از انقلاب اسلام و ورود حوزه‌های علمیه شیعه به عرصه مدیریت اجتماعی، ضرورت اخلاق‌مداری روحانی بیشتر رخ می‌نماید. با توجه به رسالت بزرگ حوزه در پرورش دانشمندان مهذب دین و پاسداران ربانی مرز‌های حقیقت و معنویت، لازم است طرح و تدبیر روشنی برای ارتقای سطح معنوی طلاب و توسعه اخلاق محمدی در میان حوزویان، به ویژه طلاب فراهم آید.

همچنین نگارنده در مقدمه مطالب، کتاب را این گونه معرفی کرده است:

این کتاب با هدف اعطای بینش کلی نسبت به اهمیت اخلاق و تهذیب در حیات طلبگی، رشد متوازن و جامع، عوامل و موانع موفقیت در مسیر طلبگی و شاخص‌های زی طلبگی برای ورودی‌های جدید حوزه‌های علمیه تدوین شده و سعی دارد تا پیش از ورود به مدرسه، مخاطب خود را نسبت به موضوعات تهذیبی و تربیتی دغدغه‌مند سازد.

نویسنده این کتاب را پنج فصل با عنوان‌های: کلیات، عوامل موفقیت در زندگی طلبگی، رشد متوازن و جامع، زی طلبگی و پاره‌ای از آسیب‌های اخلاقی و تربیتی تدوین کرده است.

برشی از کتاب:

نظم و برنامه‌ریزی در زندگی، برای استفاده مناسب از فرصت‌ها رسیدن به اهداف است. با مروری بر سیره انسان‌ها موفق، به روشنی درمی‌یابیم که نظم و برنامه‌ریزی در زندگی، یکی از مهم‌ترین از عوامل کامیابی آن‌ها بوده است، در اسلام نیز بر این بسیار تأکید شده است.

طلبه باید توانایی ارزشمند برنامه‌ریزی و مدیریت فردی را در سال‌های اول طلبگی کسب کند و در تنظیم بهینه فعالیت‌های زندگی به خود شکوفایی برسد. هر طلبه علاوه بر آموزش‌های رسمی که درحوزه می‌بینید، نیاز‌های دیگری دارد که برای آن‌ها تدارک دیده باشد.

طلبه مطالعات جنبی فراوانی نیاز دارد که اگر در برنامه رسمی او قرار گیرد، سال‌های تحصیل حوزه، چندین برابر خواهد شد! طلبه به کسب مهارت‌هایی مانند نویسندگی، سخنوری، تندخوانی، تسلط بر ابزار و شیوه‌های نوین پژوهش و نیازمند است که می‌توان از مدیریت خوزه توقع داشت همه این‌ها را برای او تأمین کند.

طلبه باید برای تقویت قوای جسمی خود، برنامه و اقدامی داشته باشد و در رژیم غذایی خود، قواعدی را مراعات کند که الزاماً مدیریت حوزه مسؤول آن نیست و برنامه‌ای که مدیریت خود از تدارک دیده، غالباً ناظر به نیاز‌های علمی طلاب است.

آنچه ما به دنبال آن هستیم، برنامه زندگی است، نه فقط برنامه علمی. البته کار علمی رسمی، مهم‌ترین فعالیت زندگی طلبه است؛ ولی تنها در کنار امور دیگر، زمینه نیاز‌های طلبه را پوشش کامل می‌دهد.
گفتنی است؛ انتشارات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه دفتر دوم از مجموعه میثاق طلبگی را با عنوان اخلاق و آداب طلبگی با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه، در ۱۶۰ صفحه، به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات