۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۶۲۰۵۰۶

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی
اجرای ٨٧ مجلس تعزیه محرم در خراسان شمالی و اعزام ۴۰ مددجوی کمیته امداد استان به سفر کربلا عناوین برخی از اخبار کوتاه فرهنگی خراسان شمالی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: ٣١ گروه تعزیه در دهه اول محرم، ٨٧ مجلس تعزیه در شهرستان های استان اجرا کردند.

ابوالحسن حیدری گفت: از این تعداد، ١١ گروه تعزیه با ١٢ اجرا در بجنورد، دو گروه با ٣٨ اجرا در گرمه، ٨ گروه با ٨ اجرا در شیروان و  دو گروه با ١٣  اجرا در اسفراین و ٨ گروه با ١٦ اجرا  در جاجرم در دهه اول محرم به تعزیه خوانی پرداختند.

سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی مجوز اجرای تعزیه را در مناطق مختلف استان صادر می کند، اظهار کرد: هدف از این طرح شناسایی و معرفی استعدادهای هنری تعزیه خوانان استان و توجه و معرفی  فداکاری ها و رشادت های اهل بیت (ع) است.

حیدری افزود: مقوله آموزش هنرمندان تعزیه در راستای سیاست های تقویت گروه های آموزشی نیز همچون سال گذشته در دستور کار قرار دارد.

وی، اظهار کرد: تعزیه خوانی در کنار دیگر آداب و رسوم خاص ماه محرم نظیر نخل بندانی، نخل گردانی، سینه زنی و زنجیرزنی در مناطق شهری و روستایی خراسان شمالی قدمتی دیرینه دارد.

۴۰ مددجوی کمیته امداد خراسان شمالی به سفر کربلا اعزام می‌شوند

مجید الهی راد به اقدامات این نهاد در ایام اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: کمیته امداد خراسان شمالی هر ساله در ایام اربعین برنامه اعزام مددجویان را به کربلای معلا دارد که امسال نیز همچون سنوات گذشته این برنامه به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته تعداد ۶۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد به پیاده‌روی اربعین راهی شدند، تصریح کرد: امسال نیز ۷۰۰ نفر از مددجویان تحت حمایت این نهاد به این سفر معنوی و بابرکت با حمایت‌های کمیته امداد اعزام می‌شوند.

مدیرکل کمیته امداد استان خراسان شمالی به همکاری خیران و مشارکت‌های مردمی اشاره و خاطرنشان کرد: هرساله بخش زیادی از این سفرها از مشارکت‌های مردمی و خیران تأمین می‌شود.

وی به اجرای طرح زیارت نیابتی اشاره کرد و یادآور شد: خیرانی که شرایط مالی مناسب بهره‌مند اما توانایی حضور در این سفرها را ندارند می‌‌توانند با استفاده از طرح زیارت نیابتی یکی از مددجویان را به کربلا بفرستند و در این حرکت عظیم سهیم باشند.

بازدید از کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان مانه و سملقان

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی از بازدید تعدادی کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان مانه و سملقان خبر داد.

هاشم شیرازیان، گفت: با آغاز ایام تابستان و اجرای فعالیت های اوقات فراغت، بحث بازدید از کانون های فرهنگی و هنری مساجد و ارزیابی فعالیت های فرهنگی و هنری آنها در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی، با بیان اینکه طی دو روز گذشته از سه کانون غدیر روستای عزیزآباد، کانون صافات روستای لنگر و کانون انصارالمهدی(عج) شهرآباد شهرستان مانه و سملقان بازدید شده، افزود: با توجه به اتمام کلاس های اوقات فراغت این کانون ها، چندین طرح برای ایام تحصیلی ارائه شد.

 تداوم فعاليت هاي مشترک باستان شناسي ايران و آلمان در سايت ريوي خراسان شمالي

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در نشست مشترک با فرماندار شهرستان مانه و سملقان، پروفسور «سوند هانسن» رئیس دپارتمان اوراسیا و «جودیت تومالسکی» رییس شعبه ایران موسسه باستان شناسی کشور آلمان از تداوم همکاری های مشترک باستان شناسی ایران و آلمان در سایت باستان شناسی ریوی شهرستان مانه و سملقان خبر داد.

حبیب یزدان‌پناه اظهار امیدواری کرد در فصل جدید فعالیت های مشترک با توجه به پیشینه اقدامات صورت گرفته شاهد اتفاقات خوبی در این سایت باشیم.

پروفسور هانسن نیز ضمن تقدیر از همکاری های مشترک سه سال گذشته گفت: موضوع مطالعات هخامنشیان برای ما اهمیت بسیاری دارد و موسسه باستان شناسی آلمان مشتاق است تا این اقدام فرهنگی مشترک و مطالعه تاریخی را حمایت دو کشور از این پروژه پیش ببرد.

در این نشست همچنین محمد جواد جعفری سرپرست تیم باستان شناسی ریوی، گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در این سایت را از ابتدا تا پایان فعالیت ها ارایه کرد./9314/ت303/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات