۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۲۰۵۱۱

آمادگی خطوط زمینی، ریلی و هوایی کرمانشاه برای تردد زائران اربعین

آمادگی خطوط زمینی، ریلی و هوایی کرمانشاه برای تردد زائران اربعین
با توجه به بازگشایی مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین،‌ خطوط زمینی، ریلی و هوایی استان کرمانشاه برای تردد زوار عتبات عالیات در اربعین امسال، آماده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مرز خسروی نزدیکترین پایانه مرزی کشورمان به بغداد، کربلا، سامرا و کاظمین است؛ این مرز تا بغداد، پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا نیز 326 کیلومتر فاصله دارد.

این گذرگاه که از 6 سال پیش به دلایلی امنیتی بسته شده بود، از سه سال پیش زمزمه باز شدن آن به صورت جدی در استان کرمانشاه پیچید. هر سال با فراهم شدن زیرساخت‌ها شرایط برای بازگشایی آن از سوی طرف عراقی فراهم نمی‌شد تا اینکه وزیر کشور 26 مردادماه امسال در دیدار با همتای عراقی خود، خبر از بازگشایی مرز خسروی داد و 15 شهریورماه امسال رسما این مرز بین‌المللی بازگشایی شد.

در همان روز بازگشایی چهار کاروان از سوی اداره‌کل حج و زیارت استان مشرف عتبات عالیات شدند، اما از آن روز به بعد مجوز برای اعزام کاروان‌های از این مرز داده نشد و تردد به صورت انفرادی در آن در حال انجام است.

شهرستان قصرشیرین این روزها از ساعت هفت صبح تا هفت بعدازظهر روزانه شاهد عبور بیش از 150 تا 170 زائر عتبات عالیات از مرز خسروی است.

به گفته رئیس قرارگاه ویژه اربعین حسینی در مرز خسروی، از روز بازگشایی تاکنون بیش از یک‌هزار و 400 نفر از این مرز عازم عتبات عالیات شده‌اند.

امکانات و تجهیزات لازم برای سهولت عبور و تردد زوار از این مرز در استان فراهم شده است؛ خطوط زمینی، ریلی و هوایی برای تردد زوار در آستانه اربعین افزایش می‌یابد.

مدیر‌کل فرودگاه‌ کرمانشاه از افزایش تعداد پروازها در اوج تردد زوار خبر داد و اظهار داشت: با توجه به بازگشایی مرز خسروی در حال حاضر هشت پرواز از تهران و مشهد افزایش داشته‌ایم.

مجتبی بیاتی ادامه داد: به دنبال راه‌اندازی پرواز کرمانشاه - نجف هستیم، ان‌شاءالله با پیگیری‌های که در این زمینه در حال انجام است این برنامه پروازی را در پیک ایام اربعین خواهیم داشت.

بزرگراه کربلا هم به عنوان مسیر قدیمی زمینی تردد زوار و عتبات عالیات به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه، در حال آماده‌سازی است.

فریبرز کرمی به آسفالت، لکه‌گیری، نصب تابلو و علائم و همچنین خط‌کشی این بزرگراه اشاره و بیان کرد: به دنبال فراهم کردن جاده‌ای ایمن برای زوار هستیم، به گونه‌ای که هیچ نقصی در جاده مشاهده نشود.

وی با اشاره به رفع نواقص چند نقطه حادثه‌خیز مسیر عبور زوار، افزود: هماهنگی‌های لازم برای سفر راحت زائران با پایانه‌های مسافربری و تمامی ارگان‌های خدمات‌رسان جاده‌ای صورت گرفته است.

کرمی از  جابه‌جایی زوار اربعین با 200 دستگاه اتوبوس در استان خبر داد و افزود: برنامه در سطح ملی و بومی شده استان را رصد و دستگاه خدمات‌رسان در طول ایام اربعین در مسیر تردد حضور خواهند داشت.

این مسؤول با بیان اینکه در مرز خسروی اقدامات مورد نیاز در حال انجام است، یادآور شد: تمامی نواقص زیرساخت‌های پایانه مرزی مرتفع شده در حال کارهای خدماتی همچون نصب سایبان، گیت‌های عبور و خروج و... هستیم.

علاوه بر آمادگی خطوط زمینی و هوایی استان، سیستم حمل و نقل ریلی نیز برای استفاده زائران آماده است؛ در بخش ریلی برای 130 رام در ایام اربعین برنامه‌ریزی شده است که در هر رام 600 مسافر با قطارهای چهار ستاره جابجا می‌شود.

در روزهای پیک روزانه 10 رام قطار (هشت راند از  تهران به کرمانشاه و 2 رام از مشهد به کرمانشاه) خواهیم داشت که حدود 6 هزار مسافر را جابه‌جا می‌کنند، انتقال زائران از ایستگاه قطار تا مرز خسروی با اتوبوس‌ در نظر گرفته، انجام خواهد شد./1350/د102/ب1

منبع: فارس
ارسال نظرات