۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۶۲۰۵۱۷

بررسی جرم ۱۱ نفر از مدیران در سیل گلستان

بررسی جرم ۱۱ نفر از مدیران در سیل گلستان
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرگان با تاکید بر اینکه ترک فعل مدیران در سیل اخیر منجر به خسارت شد، گفت: جرم ۱۱ نفر از مدیران در دادسرای مرکز گلستان بررسی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدرضا سیدحسینی صبح امروز در جلسه شورای اداری شهرستان گرگان ضمن تسلیت شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) اظهار کرد: کار و پست در نظام اسلامی همانطور که امام علی (ع) می‌فرمایند طعمه نیست؛ که آن را چند وقتی به دست آوریم و استفاده از آن ببریم بلکه این پست‌ها امانتی در دستان افراد است که باید به مافوق خود پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه عمل و پست سازمانی به عنوان امانت در اختیار افراد گذاشته می‌شود، تصریح کرد: افراط و تفریط در امانت جایز نیست و خیانت در امانت محسوب می‌شود، تفریح و اهمال در جایگاه مسئولیت قابل قبول نیست، اگر کسی در حوزه کاری خود مشغول کار دیگری غیر از مسوولیت مربوطه شود، گرچه آن کار خوب هم باشد اما جایز نیست.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرگان افزود: اکثر اهمال‌ها و تضییع‌ها در این حوزه انجام می‌شود که در صورت مشاهده پرونده تخلف انضباطی و جرم تشکیل می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدحسینی با تاکید بر اینکه همه ما نسبت به پست و مسئولیتی که داریم وظیفه‌ای بر عهده ما است، ابراز کرد: همانطور که شغل امانت است متخلفات آن شامل نیروی انسانی  و اموال نیز امانت محسوب می‌شود، افراط و تفریط در این‌ها نیز خیانت در امانت است.

وی ادامه داد: نظام اسلامی در این دوره که دچار تحریم اقتصادی سختی قرار دارد و درآمدها و بودجه سازمان‌ها و ادارات کاهش یافته باید در خرج‌کرد و بودجه‌ها دقت لازم را داشته باشیم، بودجه باید در همان جای خود مصرف شود، بودجه فرهنگی نباید در حوزه عمرانی خرج شود مگر اینکه با اجازه مسئولان بالادستی صورت بگیرد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرگان بیان کرد: اگر بودجه برای ردیفی اعلام شده باید صرف آن کار شود اگر غیر از این باشد جرم محسوب می‌شود، ماشین دولتی برای راننده‌ای که آن را در اختیار گرفته نباید مصارف شخصی کند ولو پرونده‌ای در این زمینه تشکیل نشود.

حجت‌الاسلام سیدحسینی با بیان اینکه استفاده شخصی از اموال دولتی، تصرف و غیر قانونی است، گفت: اگر این تخلفات گزارش شود پرونده تشکیل و جرم برای فرد خاطی محسوب می‌شود و قانون برای آن مجازات تعیین کرده است.

وی با تاکید بر حساسیت داشتن رعایت عفاف و حجاب در جامعه افزود: رعایت عفاف و حجاب باید در سازمان و ادارات جدی گرفته شود، کارمندان باید عفاف و حجاب را حتی در بیرون از اداره رعایت کنند، تذکر لسانی در ادارات باید جدی گرفته شود برخی ادارات که وارد می‌شویم در نوع پوشش نشانی از اداره اسلامی وجود ندارد و نشانه‌های غربی در آن ورود کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرگان با اشاره به اهتمام نمادهای اسلامی در ادارات بر لزوم خواندن نماز اول وقت و رعایت عفاف و حجاب از سوی کارکنان اداره تاکید کرد.

حجت‌الاسلام سیدحسینی بیان کرد: امسال سال انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم، هر یک از مسوولان باید به گونه‌ای عمل کنیم که تبلیغات کاندیدا نباشد، استفاده از وسایل دولتی برای افراد خاص جرم است، مسوولان نباید در ستادهای انتخابات که طرفدار حزب یا کاندیدایی خاص است شرکت کنند در سخنرانی‌ها نیز طرفداری از یک کاندیدا، حزب یا گروه تلقی نباید انجام شود.

وی با بیان اینکه استفاده از وسایل دولتی به نفع کاندیدا جرم و قابل پیگرد است، گفت: دادستانی هر گونه تخلفات را پیگیری می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرگان ادامه داد: فضای مجازی از همین الان شروع به تبلیغات زودرس برای انتخابات کردند که جرم است، اگر بعدا پرونده‌ای در این باره برای افراد تشکیل شود از ما گلایه نکنند.

حجت‌الاسلام سیدحسینی بر لزوم اصل بی‌طرفی مسوولان و کارکنان دولت در انتخابات تاکید کرد و افزود: مسئولان ادارات دقت کنند طرفدار کاندیدا و یا حزب خواص نشوند، اصل بی‌طرفی باید در مجموعه اداری حفظ شود، اموال در راه انتخابات به نفع کاندیدای خاص و یا حزب استفاده نشود.

وی با بیان اینکه برخی مواقع، ترک فعل جرم است، تاکید کرد: در حیطه مسئولیت اگر کاری باید انجام شود که نشد و انجام ندادن آن موجب خسارت شود در مجازات جدید آن جرم است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرگان با اشاره به گزارش سازمان بازرسی پیرامون سیل گفت: در این گزارش آمده که چه کسانی ترک فعل کردند، بازپرسی در حال بررسی پرونده است، جرم 11 نفر از مدیران در دادسرای مرکز استان بررسی می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدحسینی افزود: ما نمی توانیم جرم استانداران و فرمانداران را رسیدگی کنیم تهران باید آنها را بررسی کند، در سیل اخیر بیشتر ترک فعل که منجر به خسارت شد برای مدیران جرم لحاظ شده است.

وی بر لزوم اعلام فساد در مجموعه اداری از حیث قانون تاکید کرد و گفت: اعلام فساد درون به دستگاه قضایی از حیث قانون لازم است اگر اعلام نکنید جرم است، کارمندانی که فساد مجموعه را اعلام می‌کنند متاسفانه دیده می‌شود که مدیر مجموعه، آن کارمند را به جای دیگری اعزام می‌کند که در این صورت مدیر شریک جرم اصلی تلقی می‌شود برای اینکه نشان می‌دهد وی از فساد اطلاع داشته و از آن حمایت کرده است.

حجت‌الاسلام سیدحسینی بیان کرد: قانون سلامت اداری اقتضا می‌کند در این سازمان خودمان نسبت به فساد حساس باشیم، ما در نظام اسلامی قرار داریم، باید روی حقوق عامه حساس باشیم برای حفظ حقوق عامه لازم است همه ادارات همکاری کنند اینکه اعلام شود به تنهایی مهم نیست باید اقدام عملی هم صورت بگیرد تا مردم امیدوار شوند.

وی با تاکید بر اینکه برخی ادارات برای مردم مشکل‌زا هستند بر لزوم حمایت از تولید تاکید و تصریح کرد: در مجوز دادن نامه‌نگاری‌های زیادی می‌شود مردم درگیر بروکراسی اداری شدند که گاهی دادستانی مجبور می‌شود دخالت کند.

دادستان گرگان افزود: ادارات باید برای تحقق شعار سال راهکاری دهند تا رونق تولید اتفاق بیفتد و تسهیل شود، امسال کشور در جنگ اقتصادی است و در راس آن تولید داخلی باید حمایت شود ما مشکل برای مردم درست نکنیم مردم کارشان به اداره می‌آید باید حل کنیم یکی از دلایل ورودی پرونده‌ها به دادگاه این است که مدیر به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کند./1350/د101/ب1

منبع: فارس
ارسال نظرات