۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۶۲۰۵۳۰
آیت الله اعرافی:

۱۶۰ هزار طلبه سال تحصیلی جدید را در حوزه‌های علمیه کشور آغاز کردند

۱۶۰ هزار طلبه سال تحصیلی جدید را در حوزه‌های علمیه کشور آغاز کردند
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: حدود ۱۶۰ هزار طلبه از امروز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را آغاز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی که در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) برگزار شد، تبریز و آذربایجان را سرچشمه جوشان حوزه‌های علمیه برای جهان تشیع دانست و اظهار داشت: این استان در گذشته تاریخی خود ده‌ها نام برجسته و چهره‌های اثرگذار حوزوی دارد. نام‌های پرفروغی مانند سیدعلی قاضی، علامه جعفری، علامه طباطبایی، علامه امینی و ده‌ها نام بزرگ دیگر به عنوان نام‌آوران عرصه دانش و نقش آفرینان حوزه‌های علمیه است که همه اینها مفاخر و پدران معنوی ما از آذربایجان شرقی هستند که باید تبریز به این مجد و پیشینه تاریخی بازگردد.

وی با اشاره به اینکه امروز در آغاز سال تحصیلی با حضرت ولیعصر(عج) پیمان می‌بندیم که با گام‌های بلند در اعتلای دینی و علمی تلاش کنیم افزود: عزم استاد و طلبه و مدیران باید بر تعالی حوزه باشد چرا که این استانِ نام آور و بزرگ، رسالت سخت‌تری دارد که باید به نقطه‌ای برسیم که عالمان بزرگ تربیت شود و به وضع امروز قانع نباشیم.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه حضور جامعه المصطفی در این شهر بار بین‌المللی به حوزه‌های علمیه این استان داده است، گفت: برنامه‌های زبانی عربی و انگلیسی، رویکرد و فهم جهانی تبلیغ را در آذربایجان شرقی نشان می‌دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور سیاست خود را اعتماد به استان‌ها و واگذاری اختیارات بیشتر جهت رشد و شکوفایی آنها دانست و گفت: تبریز که زمانی ده‌ها درس خارج فقه، ده‌ها مجتهد برازنده و ثمرات و برکات فراوانی داشت، باید قله را هدف خود بگیرد و کارهای ارزشمند را افزایش دهد تا به اوج خود بازگردد.

آیت الله اعرافی از تدوین چشم‌انداز 1414 حوزه‌های علمیه کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: این چشم‌انداز در برنامه‌های 5 ساله به هدف مورد نظر می‌رسد که امسال سال اول خود را سپری می‌کند.

وی با بیان اینکه در این سند، 30 برنامه جامع 5 ساله برای حوزه های علمیه طراحی شده است، ابراز داشت: این 30 برنامه، بیش از 900 عنوان شاخص و ردیف در قلمروهای علمی مختلف با عدد و رقم و به صورت عملیاتی دارد تا حساب شده به اهداف خود برسیم. بر روی این سند راهبردی حوزه، هزاران ساعت در طول سال‌های متمادی کار کارشناسی صورت گرفته است و چندین استان مهم باید برش استانی آن را اجرا کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه بیش از 300 رشته و گرایش در حوزه‌های علمیه کشور طراحی شده و نیازهای 20 سال آینده در آن پیش‌بینی شده است اضافه کرد: سرفصل نویسی و نقشه اجرایی آن تدوین شده است و نیازهای روز جامعه را پاسخگو خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه حدود 160 هزار طلبه از امروز سال تحصیلی 99-98 را آغاز می‌کنند، افزود: از این تعداد حدود 80 هزار طلبه برادر با 10 هزار استاد و معادل آن در حوزه ‌های علمیه خواهران سال تحصیلی جدید را شروع می‌کنند.

عباس قاسم پور
منبع: تسنیم
ارسال نظرات