۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۶۲۰۵۵۲
یادداشت؛

همراهی مصلحتی با فتوای مرجعیت!

همراهی مصلحتی با فتوای مرجعیت!
اگر اصلاح طلبان واقعا هواخواه مرجعیت شده‌اند چرا طرحی به مجلس ارائه نمی‌دهند تا طبق نظر همین مراجع دوچرخه‌سواری و حضور بانوان در ورزشگاه نیز ممنوع و غیرقانونی شود؟

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، مهدی عامری

«آقای مکارم‌شیرازی به صراحت فتوای‌شان را مکتوب کردند و ازدواج زیر ۱۳ سال را باطل اعلام کردند. فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی برمبنای فقه پویای شیعه ارایه شده است، یعنی شرایط زمان و مکان را در این رابطه لحاظ کرده‌اند. ما هم براساس نظر ایشان طرحی را که دنبال می‌کردیم که ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال به‌طور کامل ممنوع شود.»

این‌ها بخشی از یادداشت خانم طیبه سیاوشی نماینده عضو فراکسیون امید مجلس است. (روزنامه اعتماد، ۲۴ شهریور، ص ۱)  اینکه نمایندگان مجلس به خصوص اصلاح طلبان مجلس این گونه خود را پای بند به فتاوی مراجع نشان می‌دهند امر مبارک و قابل تقدیری است! اما به نظر در این بین می‌بایست برخی لطایف از نظر دور نماند و آقایان و خانم‌های نماینده بدانند که مردم و نخبگان به این ظرایف دقت نظر دارند!

اگر از سابقه روزنامه‌ها و افراد اصلاح‌طلب در مورد برخورد آن‌ها با مراجع چشم‌پوشی شود، یک پرسش اساسی در اینجا رخ می‌نمایاند و آن اینکه آیا این رویکرد به همه مراجع وجود دارد؟ بر فرض که فقط به یک مرجع خاص این گونه نگرشی باشد آیا این امر در مورد همه فتاوی ایشان صادق است؟

به عنوان مثال با مراجعه به سایت حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی به دو فتوای دیگر نیز می‌توان توجه داشت:

از ایشان در مورد دوچرخه‌سوارى و موتورسوارى خواهران با مانتو در سطح شهر استفتا شده و ایشان این  پاسخ را مرقوم داشته‌اند: «با توجّه به پیامدهاى سوئى که این گونه امور دارد، لازم است از آن پرهیز شود و به وسوسه هایى که این و آن مى‎کنند توجّه نکنید.» همچنین در مورد حضور زنان در ورزشگاه نظر معظم له این چنین است: «جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان و آزاد بودن آن‌ها سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند بخصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببینند و حضور آن‌ها ضرروتی ندارد.»

آیا خانم سیاوشی این دو فتوا را نیز مبتنی بر فقه پویای شیعه می‌داند؟ اگر این چنین است چرا ایشان و دوستانشان که امروز هواخواه مرجعیت شیعه شده‌اند طرحی به مجلس ارائه نمی‌دهند تا موتورسواری و دوچرخه‌سواری برای بانوان و نیز حضور بانوان در ورزشگاه ممنوع و غیر قانونی شود؟ جالب اینجاست که اتفاقا در این دو مورد خاص اصلاح‌طلبان و نمایندگان مجلس اصولا وقعی به فتوای ایشان نمی‌نهند و حتی همین روزنامه اعتماد که یادداشت خانم سیاوشی را منتشر کرده است به بهانه طرح دوچرخه‌سواری شهرداری تهران، همواره دوچرخه‌سواری بانوان را تبلیغ کرده و نشر می‌دهند!

به نظر می‌رسد برادران  و خواهران اصلاح‌طلب، به جای آنکه خود را با فتاوی مراجع وفق دهند سعی می‌کنند بنا به اقتضائات با برخی فتاوی همراهی کنند تا کار خود را پیش ببرند. یقینا این گونه نگاه ابزاری به دین و مرجعیت، توهین به مردم و نهاد مرجعیت است. مراجع عظام تقلید بدون توجه به نگاه سیاسی و جناحی برای رضایت خدا حکم الله را بیان می‌کنند و اگر قرار باشد عناصر سیاسی با فتوای مرجع بازی سیاسی کنند، بدترین نوع فریب کاری را انجام داده‌اند./918/ی702/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
سیاسیون همش به فکر پدر سوخته بازی هستند کاری به اسلام و حرف مراجع ندارند
1
0