۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۶۲۰۵۶۱
استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان:

نحوه برخورد افراد با مخالفین بستگی به غیرت شخص دارد

نحوه برخورد افراد با مخالفین بستگی به غیرت شخص دارد
آیت الله مهدوی با بیان اینکه انسان غیور با مخالفین خود با مهربانی و عطوفت برخورد خواهد کرد، گفت: انسان غیور توهین را با توهین پاسخ نمی‌دهد و برخورد مهربانانه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، یکشنبه شب در مسجد صاحب الزمان(عج) اصفهان، با بیان اینکه انسان غیور کسی است که وقتی می‌داند دین و اعتقاد او باطل است تصمیم حق می‌شود، گفت: مسلمان یعنی کسی که تسلیم است و اسلام هم به همین معنا است.

وی در ادامه افزود: وقتی که انسان غیور با معجزه مواجه می‌شود عقلش خاضع خواهد شد و تسلیم حق و دین حق می‌شود. خداوند در سوره حجر می‌فرماید انسان‌های کافر شاید دوست داشته باشند که مسلمان بودند، مراد از این آیه این است که انسان غیور اقدام به تغییر دین خود خواهد کرد و اسلام را خواهد پذیرفت و این مسأله از روی تعصب نیست بلکه حاصل تعقل و غیرت است.

آیت الله مهدوی با اشاره به داستان قوم لوط در قرآن کریم، تصریح کرد: انسان غیرتمند حاضر به انجام گناه نخواهد شد و عفت برخاسته از غیرت است. همچنین انسان غیور از مخالفان خود گذشت خواهد کرد، هرکسی در جامعه مخالفینی دارد و کیفیت برخورد با مخالفین بسیار مهم است که نوع این برخورد بستگی به غیرت افراد دارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان غیور توهین را با توهین جواب نمی‌دهد بلکه برخورد مهربانانه نسبت به توهین‌ها و دشمنی‌ها دارد، اظهار کرد: برخورد مهربان و عطوفانه با توهین کنندگان از مرام و شیوه بزرگان ما است که داستان‌ها و روایت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که می‌تواند الگوی ما در زندگی باشد.

وی گذشت کردن از مخالفان را از دستورات قرآن کریم ذکر کرد و گفت: قرآن کریم می‌فرماید از مخالفان گذشت کنید، گذشت جمیل، این مانند صبر جمیل است، معصوم(ع) می‌فرماید صبر جمیل، صبری است که بدون شکایت خواهد بود و کسی که صبر جمیل پیشه کرده است با کسی مشکلات خود را بازگو نمی‌کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به روش برخورد حضرت یوسف با برادرانش، خاطرنشان کرد: گذشت جمیل نیز مانند صبر جمیل است، بدون شکایت و شکوه و گلایه خواهد بود. حضرت یوسف در برخورد با برادرانش پس از چهل سال کوچکترین گلایه‌ای نکرد و با گذشت جمیل با آنها برخورد کرد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات