۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۲۰۵۷۶
از ابتدای سال جاری تاکنون؛

۶۱ وقف جدید در خراسان شمالی ثبت شد

۶۱ وقف جدید در خراسان شمالی ثبت شد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۱ وقف جدید با نیات مختلف ازجمله امور مربوط به حوزه علمیه در استان به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام عظیم آسوده یدکی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، اظهار کرد: واقفان و خیرین استان امسال نیز همانند سال‌های گذشته در زمینه وقف و امور خیریه به‌خوبی ظاهر شدند و از ابتدای امسال تاکنون 61 مورد وقف در این استان به ثبت رسیده است.

وی با بیان آنکه روند وقف در سه‌ماهه تابستان نسبت به سه‌ماهه بهار رشد چشمگیری داشته است، گفت: در سه‌ماهه نخست امسال 17 مورد وقف در استان خراسان شمالی به ثبت رسید و در فصل تابستان هم 44 مورد وقف دیگر به آمار وقف استان اضافه شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی با اشاره به زمینه‌های وقف و خیریه در این استان خاطرنشان کرد: خیرین و واقفین استان در زمینه‌هایی ازجمله حوزه علمیه، امور قرآنی، کمک به تأمین جهیزیه زوج‌های کم برخوردار، بیماران سرطانی، کودکان معلول، عزاداری سیدالشهدا (ع)، احداث آرامستان، مساجد و اماکن مذهبی، جشن و اعیاد مذهبی وقف و خیریه انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه 18 مورد از موقوفات امسال از موقوفات جدیدالکشف محسوب می‌شوند تصریح کرد: با توجه به 61 مورد موقوفه‌ای که از ابتدای امسال وقف شده است، تعداد کل موقوفات استان خراسان شمالی به پنج هزار و 664 موقوفه رسیده است.

حجت‌الاسلام آسوده همچنین با بیان اینکه تعداد رقبه های استان خراسان شمالی در سال جدید نیز افزایش یافته است، گفت: تاکنون 11 هزار و 785 رقبه در استان خراسان شمالی به ثبت رسیده است.

وی با بیان این‌که بیشتر وقف‌های استان خراسان شمالی در زمینه احداث و کمک‌رسانی به مساجد و حسینیه‌ها و مراسم‌های عزاداری ماه محرم و اهل‌بیت است خاطرنشان کرد: استان خراسان شمالی در زمینه‌هایی علاوه بر زمینه‌های عزاداری و مساجد نیازمند وقف است و اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان با در نظر گرفتن مشاورانی در زمینه وقف و با مشورت دادن به واقفان و خیرین خراسان شمالی، آن‌ها را به‌سوی زمینه‌های الزامی و نیازمند وقف این استان سوق می‌دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه باید موقوفات دقیقاً در زمینه و راستای نیت واقف استفاده شود اظهار کرد: با توجه به این‌که اکثر موقوفات در زمینه عزاداری ائمه اطهار و ماه محرم است، وقف در این زمینه به اشباع رسیده است و اداره کل اوقاف و امور خیریه با در نظر گرفتن مشاورانی سعی در تشویق واقفان به سوی زمینه‌های اولویت دارتری ازجمله ازدواج جوانان، تأمین دارو و وقف‌های قرآنی دارد.

وی با اشاره به اینکه وقف قرآنی از مهم‌ترین زمینه‌های نیازمند وقف استان است، افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی با بررسی‌های انجام‌شده، وقف در زمینه قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی را یکی از اولویت‌های نیازمند وقف در این استان تشخیص داده است و کارشناسان امور اوقاف را به هدایت واقفان این استان به سمت این حوزه از وقف ملزم کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه در خصوص ارزش ریالی موقوفات 6 ماهه نخست امسال تصریح کرد: ارزش ریالی 61 مورد وقف انجام شده در نیمه اول امسال حدود 60 میلیارد ریال است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات