۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۶۲۰۵۷۹
حجت الاسلام والمسلمین هاشیمان:

قدرت و اقتدار انسان با پذیرش هدایت الهی آشکار می شود

قدرت و اقتدار انسان با پذیرش هدایت الهی آشکار می شود
استاد حوزه علمیه تحقق قوا و استعدادهای انسان را تنها در گرو پذیرش هدایت الهی و استقامت کردن در مسیر حق بیان کرد و گفت: انسان به صورت فطری موجودی قدرتمند با استعداد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مسجد جامع غدیر خم با اشاره اینکه در هر امری نگهداری سخت‌تر از پیدایش و ایجاد است، گفت: ثبات قدم یکی از مفاهیم دینی است به این معنا که هدایت و دیندار شدن انسان بخشی از سعادت است و ثابت قدم ماندن در صراط مستقیم بخش دیگر آن و البته بخش دوم همواره سخت‌تر از بخش اول است.

وی با بیان اینکه اگر پاسداری و رساندن پیام قیام امام حسین(ع) توسط ائمه پس از ایشان نبود اثری از آن باقی نمی‌ماند، ادامه داد: پاسداری از قیام عاشورا علی‌رغم همه رنج‌ها و مشقت‌هایی که داشت به یک معنا سخت‌تر از اصل قیام بود.

حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان وضعیت مردم کوفه را مصداق بارز عدم ثبات قدم دانست و گفت: مردم کوفه 18 هزار نامه برای امام حسین(ع) فرستادند و در آن ابراز ارادت و آمادگی جهت همراهی با حضرت کردند اما در حرف خود ثابت قدم نبودند و آن اتفاقی که نباید، رخ داد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات الهی در باب ثبات قدم، عنوان کرد: خداوند متعال در آیه 106 سوره یوسف می‌فرماید «و اکثر خلق به خدا ایمان نمی‌آورند مگر آنکه مشرک باشند» اینها کسانی هستند که از نظر اعتقادی به خدا ایمان دارند اما در عمل مشرک هستند.

وی افزود: آن افرادی که به ظاهر مسلمان هستند اما از بیت المال دزدی و اختلاس می‌کنند مصداق بارز این آیه و مثال واضحی بر عدم ثبات قدم پس از ایمان به خدا هستند، بنابراین ثبات قدم و در مسیر هدایت باقی ماندن کمتر از اصل هدایت نیست.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه آیه «اهدنا الصراط المستقیم» در حقیقت درخواست استقامت در راه حق است، ابراز کرد: بر اساس روایات صراط مستقیم یعنی استقامت در دین در گرو تمسک به ولایت امیرمؤمنان علی(ع) است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوع استقامت در کلام امیرمؤمنان(ع)، بیان کرد: امیرمؤمنان(ع) فرمودند معرفت و شناسایی ما کاری است بسیار صعب و مستصعب که پذیرای آن نیست جز مومنی که خداوند دلش را به ایمان آزموده باشد، حضرت در این فراز از واژه صعب و مستصعب به معنای دشوار و بسیار دشوار استفاده کردند که نشان از اهمیت و سختی استقامت در دینداری دارد.

وی افزود: یکی از دلایلی که به مومنین توصیه و تاکید فراوان شده که هر روز استغفار کنند به همین خاطر است، گناه دل انسان را سخت و تیره می‌کند و اگر استغفاری نباشد که آن را جلا دهد نافرمانی خدا برای انسان عادی می‌شود و همین امر سبب می‌شود انسان در مسیر دین استقامت نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان استقامت را نتیجه صبر دانست و گفت: همانطور که در هر کاری انسان با صبر، تمرین و ممارست به مهارت دست پیدا می‌کند در امر دین نیز انسان با صبر بر گناه نکردن و صبر بر عمل به دستورات دینی است که به استقامت و ثبات قدم دست می‌یابد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: ذکرها، دعاها و نمازهایی که به ما آموزش دادند دریایی از معرفت و بینش‌اند که فکر و قلب انسان را به آرامش می‌رسانند، ارتباط با خدا به هر نحوی که باشد به انسان قدرت می‌دهد.

وی هدایت الهی را بر دو قسم دانست و گفت: خداوند متعال در آیه 76 سوره مریم می‌فرماید « و خداوند بر هدایت کسانی که هدایت شده‌اند می‌افزاید» و در سوره بقره می‌فرماید قرآن برای متقین هدایت است، بر اساس این آیات خداوند ابتدا همه انسان‌ها را به راه حق هدایت می‌کند و در مرحله بعد هدایت مضاعف مخصوص انسان‌هایی است که هدایت اولیه را پذیرفتند و به آن عمل کردند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با اشاره به کلام امیرمؤمنان(ع) که فرمودند قلبها چونان ظرفهایند و بهترین ظرفها نگهدارنده‌ترین آنهایند، ابراز کرد: حضرت علی(ع) فرمودند هر ظرفی مقدار مشخصی گنجایش دارد مگر ظرف علم که هر چه در آن ریخته شود گنجایشش بیشتر می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بر اساس فرمایش امیرمؤمنان(ع) قلب انسان ظرفی است که اگر هدایت الهی را قبول کند بر هدایت او از جانب خداوند افزوده می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند متعال در وجود همه انسان‌ها پتانسیل و قوه بزرگ شدن و به اوج قدرت و کمال انسانی رسیدن را قرار داده است و تحقق این قوا تنها در گرو پذیرش هدایت الهی، استقامت در این مسیر و حفظ ارتباط با خداوند است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات