۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۶۲۰۶۰۹

سنگری: کتاب "سال عاشورا" راه‌های نرفته را نشان می‌دهد

سنگری: کتاب
دبیر علمی کتاب سال عاشورا گفت که عاشورا حادثه‌ای عظیم و مستندترین تکیه‌گاه برای امروز و فردا و همه دوره‌های حیات ما است.

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدرضا سنگری، رئیس هیئت علمی بنیاد دعبل و دبیر علمی کتاب سال عاشورا امروز در نشست خبری سومین دوره کتاب سال عاشورا گفت: در سومین دوره نیز 264 عنوان کتاب در دبیرخانه ثبت شد. این کتاب‌ها مربوط به سال‌های 96 و 97 است. در ارزیابی و داوری اولیه بیش از نیمی از آثار یعنی 140 عنوان اثر از گردونه داوری خارج شد و 130 اثر به مرحله دوم راه یافتند.

مرحله دوم داوری‌ها نیز منجر به حذف 86 اثر شد و 44 اثر به عنوان نامزد به مرحله نهایی راه یافتند. در چهار رشته عکس، تجسمی و تصحیح با وجود راه‌یابی آثاری به مرحله دوم، اما داوران هیچ اثری را به عنوان نامزد معرفی نکردند. در داوری نهایی 20 اثر به عنوان منتخب مشخص شده که در رشته ادبیات 8 اثر، رشته هنر 3 اثر، ترجمه به فارسی 2 عنوان، فرهنگ و تاریخ 4 عنوان و رشته کودک و نوجوان 3 اثر معرفی خواهند شد.

سنگری افزود: بالاترین آمار در رشته‌های گوناگون مربوط به رشته پژوهش فرهنگی با 68 عنوان شعر، 52 عنوان و پژوهش‌های هنری با 19 عنوان است و پایین‌ترین تعداد آثار مربوط به رشته‌های عکس، خوشنویسی و شعر کودک است که از هر کدام یک اثر داشتیم و در رشته ترجمه از فارسی هم هیچ اثری شناسایی و ثبت نشد.

بر پایه این گزارش، در دوره نخست کتاب عاشورا که سال 94 برگزار شد، 843 اثر دریافت و داوری و در دومین دوره 340 اثر در 19 رشته داوری و ارزیابی شد.

وی خاطرنشان کرد: با برگزاری سه دوره از دوسالانه کتاب سال عاشورا، راه‌های نرفته برای ما روشن است و برخی مقوله یک جرأت یاغی نیاز دارد تا به آن‌ها بپردازد و برخی مقوله‌ها نیز دشوار است و دشواری کار ممکن است باعث شود کسی به این موضوعات و مقوله‌ها رجوع نکند؛ بنابراین برگزاری این جایزه، افق‌ها را برای ما ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد از چه ظرفیت‌هایی استفاده کنیم تا این مسیر را با شتاب بیشتری طی کنیم. یکی از اهداف این جایزه، تلاش برای شبهه‌زدایی است که با توجه به اینکه روزانه شبهات زیادی مطرح می‌شود، ما باید به روز و به هنگام به شبهات پاسخ دهیم و نسل امروز که نسل پرسشگر است، اگر پاسخ درستی دریافت نکند، تبعات زیادی خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره بنیاد دعبل گفت: در شیعه دو بال، عنصر و سازه وجود دارد که پشتوانه بودن و شدن ماست. یکی همین محبت است. براساس روایتی اگر خداوند برای کسی خیر، عطا کند، محبت حسین(ع) را در دلش ایجاد کرده و یا او را دین‌شناس معرفی می‌کند؛ بنابراین ما نیاز به محبت‌افزایی و معرفت‌افزایی اهل بیت(ع) داریم و این شیدایی و دانایی باید در کنار هم باشد. عاشورا حادثه‌ای عظیم و مستندترین تکیه‌گاه برای امروز و فردا و همه دوره‌های حیات ما است. عاشورا تنها برای دیروز و امروز نیست، بلکه برای فردا هم هست و همه فردا‌های ما زیر چتر این موضوع قرار دارد. در واقع برخلاف همه رویداد‌های تاریخی که از نظر زمانی رنگ می‌بازند و فقط پژوهشگران به تحلیل آن می‌پردازند، عاشورا به لحاظ کیفی و کمی با زیرمجموعه‌های محرم و نهضت اباعبدالله (ع)، دامن‌گستر است.

وی اضافه کرد: 50 سال پیش حرکت‌های جهان با پرچم سرخ مارکسیستی نمایان بود، اما امروز پرچمی برافراشته می‌شود که نقش آن هیهات من الذله است که نشان‌دهنده پویایی کربلا و محرم است. برای پرداختن به این مسئله با وجود اینکه برخی نهاد‌ها نیز گوشه‌چشمی به آن دارند، اما مجموعه بنیاد دعبل به طور مستقل آثار مکتوب را مورد توجه قرار داده است.

سنگری در ادامه درباره اهداف و سیاست‌های برگزاری کتاب سال عاشورا گفت: شناسایی آثار برتر و معرفی به جامعه، شناخت نویسندگان توانمند، فراهم کردن فرصتی برای نقد آثار، کشف حفره‌ها و حوزه‌های کمتر مطالعه شده و تشویق نویسندگان از اهداف برگزاری این کتاب سال است.

سؤالی که در راستای توجه به این اهداف، مطرح می‌شود، این است که چرا برای نسل آینده اثری خلق نمی‌شود، چرا نباید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طور ویژه به این موضوع نپردازند و یا آموزش و پرورش، انتشارات برهان مدرسه و یا مجموعه‌های دیگر در حوزه کودک و نوجوان اثر عاشورایی نداشته باشند و یا حوزه علمیه را مخاطب قرار دهیم که برای خلق آثار برای کودکان و نوجوانان تلاش کنند و گروهی در این زمینه تشکیل شود.

دبیر علمی کتاب سال عاشورا درباره شعر هیئت گفت: این بخش برای نخستین بار به سومین دوره کتاب سال عاشورا افزوده شد و در واقع داوری‌ها ما را به جایی رساند که این بخش هم افزوده شود و در این زمینه بحث‌های علمی جدی در بنیاد دعبل مطرح بود و نشست‌هایی هم برگزار شد که حاصل آن کتاب شعر هیئت بود که مطالعه آن را توصیه می‌کنم. 

از مجموع 20 اثر منتخب، در رشته فرهنگ و تاریخ در بخش مقتل یک اثر منتخب، هنر خوشنویسی یک اثر منتخب، پژوهش هنری 2 اثر، پژوهش تاریخی یک اثر، پژوهش اجتماعی 4 اثر به عنوان منتخب معرفی می‌شوند. در رشته ادبیات بخش شعر هیئت یک اثر، شعر دو اثر، ادبیات داستانی یک اثر، ادبیات غیرداستانی یک اثر، ادبیات نمایشی دو اثر، پژوهش ادبی یک اثر و در رشته کودک و نوجوان بخش شعر کودک، داستان کودک و تصویرگری کودک و نوجوان هر کدام یک اثر منتخب داریم و در رشته ترجمه دو اثر که به فارسی ترجمه شده‌اند، معرفی می‌شوند./1360/

ارسال نظرات