۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۶۲۰۶۲۷
جوادی خبر داد؛

آمادگی مدرسه فقاهت برای پوشش بیش از 280 درس خارج

آمادگی مدرسه فقاهت برای پوشش بیش از 280 درس خارج
مدیر مدرسه فقاهت در تشریح امکانات ویژه سایت این مدرسه از آغاز فعالیت برای پوشش صوتی و متنی بیش از 280 درس خارج در شهرهای قم، نجف، مشهد، کربلا، بیروت و دمشق خبرداد.

مهندس جوادی مدیر مدرسه اینترنتی فقاهت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، از آغاز پوشش دروس خارج قم، نجف، مشهد، بیروت، کربلا، دمشق و سایر حوزه های استانی خبر داد و گفت: پوشش درس های خارج فقه، اصول، تفسیر، حدیث و مسائل مختلف و بارگذاری صوت و متن این دروس از این هفته آغاز شده است.

وی افزود: پوشش دروس از شنبه این هفته آغاز شده است و «صوت و متن دروس خارج» در سایت مدرسه فقاهت قرار می‌گیرد و در حال حاضر 109 استاد در قالب 282 درس را در برنامه خود داریم و تا کنون 58500 تقریر و 99 هزار صوت جمع آوری شده که گنجینه‌ایی پربها شمرده می شود.

جوادی با اشاره به قابلیت‌های این سایت یادآور شد: طلاب می‌توانند با جستجوی در مطالب، متوجه شوند که اساتید قم، مشهد، نجف و سایر حوزه های شیعی در مورد یک موضوع چه فرموده اند و نسبت به «روش های مختلف استنباطی» که در این سه حوزه وجود دارد اشراف پیدا کنند.

وی اضافه کرد: حدود دو ساعت بعد از اتمام درس، صوت و 24 ساعت بعد از بیان درس، متن درس به صورت مستندسازی و رنگ بندی در سایت قرار می گیرد، به این صورت که آیات مطرح شده در درس با رنگ سبز، متن کتاب مرجع با رنگ سرمه ای، نظر سایر علما با رنگ آبی و تقطیع استاد با رنگ متفاوت، مشخص می شود که این کار به طلبه برای فهم مطلب کمک شایانی می کند؛ همچنین مصادر بحث در پاورقی آورده و به کتابخانه لینک داده و دقیقا همان جلد و همان صفحه از کتاب نمایش داده می شود.

مدیر مدرسه فقاهت با اشاره به امکانات جدید اضافه شده در سایت مدرسه فقاهت یادآور شد: برای سال تحصیلی جاری مصادر دروس حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی و جوادی آملی بر روی پرده 12 متری که در مسجد اعظم نصب شده به صورت آنلاین و لحظه ای نمایش داده می شود مثلا وقتی استاد روایتی را از وسایل الشیعه می خواند یا نظر یکی از علما را از جواهرالکلام نقل می کند، متن آن بر روی پرده عریض نمایش داده می شود تا فهم دقیق تری برای طلاب حاصل شود.

وی تأکید کرد: همچنین برای سال تحصیلی جدید تعدادی از دروس از قم، مشهد و بیروت به صورت زنده پخش می شود که از جمله آنها دروس فقه و اصول حضرت آیت الله سبحانی، خارج فقه حضرت آیت الله نوری و دروس تفسیر و خارج فقه حضرت آیت الله جوادی آملی است و در این حالت طلاب بزرگوار با یک موبایل اندرویدی می توانند درس را زنده داشته باشند و اگر ارتباط اینترنتی آنها دچار مشکل نشود می توانند حتی در حین حرکت دروس را به صورت زنده گوش کنند.

جوادی با اشاره به تاریخچه مدرسه فقاهت خاطرنشان کرد: این مدرسه کار خود را با یک نرم افزار به نام «ارتباط شیعی» آغاز کرد که هدفش ارتباط عالمان با عالمان و ارتباط مردم با عالمان است و در حال حاضر مدرسه فقاهت قسمت اول را دنبال می کند تا اگر نظریه ای مثلا در نجف مطرح می شود به اساتید عرب زبان خارج از نجف (مثل بیروت و دمشق) نیز برسد یا اگر در قم مطلبی مطرح می شود، اساتید و طلاب سایر شهرها بتوانند از آن آگاه شوند.

این کارشناس علوم رایانه یادآور شد: از امکانات این سایت جستجوی ریشه یاب است که در مدرسه فقاهت راه اندازی شده و طلاب می توانند بدانند که یک استاد یک موضوع را در کدام جلسه (و کدام سال) بیان کرده و سایر اساتید در مورد آن موضوع، چه مطالبی را مطرح کرده اند.

مدیر مدرسه فقاهت هدف سایت مدرسه فقاهت برای سال تحصیلی جدید را افزایش تعداد اساتید به 140 استاد و تعداد دروس به 330 درس دانست و گفت: در حال حاضر بیش از 280 درس توسط 109 استاد پوشش داده شده که 191 مورد آن فارسی و 97 درس عربی است و به لحاظ موضوعی نیز دروس خارج فقه، خارج اصول، تفسیر و حدیث، رجال، قواعد فقهیه، کلام، فلسفه و نهج البلاغه در دستور کار ما قرار دارد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: دروس بر حسب مکان تفکیک شده و دروس قم (شامل مسجد اعظم، فیضیه، دارالشفاء و مدرسه آیت الله گلپایگانی)، نجف (در سه بخش اصلی، عتبه علویه و مساجد)، مشهد، برخی از شهرستان های ایران، بیروت، دمشق، کربلا، قطیف و احساء و کابل پوشش داده شده است./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
حوزه‌ی علمیه، یک دستگاه تولیدی و یک کارخانه‌ی عظیم انسانی است؛ باید دایم تولید کند؛ باید کتاب تولید کند؛ آدم و عالم تولید کند؛ متدین تولید کند؛ فکر تولید کند و حرف تازه‌یی بزند. حرف تازه که تمام نشده است.
0
0
طلاب انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
این سایت یکی از مراکز موثر فراگیری درس خارج در شیعه می باشد.
برایشان آرزوی موفقیت داریم.
0
0