۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۶۲۰۶۸۷

گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در نیجریه

گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در نیجریه
دومین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت با حضور پژوهشگران مسلمان و مسیحی در مسجد مرکزی ابوجا برگزار و در آن بر ضرورت اتحاد ميان پیروان ادیان الهی تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، به همت رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه و با همکاری مؤسسه اسلامی «صلح و بیداری در ادیان الهی»، دومین نشست گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ۲۳ شهریورماه با حضور پژوهشگران مسلمان و مسیحی و تعدادی از دیپلمات‌های کشورهای مختلف در سالن اصلی مسجد مرکزی ابوجا برگزار شد.

سخنرانان مسلمان و مسیحی در این نشست به بیان نکاتی درباره صلح و پرهیز از خشونت در این دو دین الهی و توصیه به اتحاد و برادری پیروان اسلام و مسیحیت در نیجریه پرداختند.

همچنین، سید محمود عظیمی‌نصرآبادی، رایزن فرهنگی کشورمان در نیجریه طی سخنانی موقعیت ممتاز اقلیت‌های مذهبی به ویژه مسیحیان در ایران را یادآور شد.

کشیش جئوفری ایلیا، از کلیسای مرکزی ابوجا در سخنرانی خود، گفت: بدون شک در ادیان الهی و البته دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت بر صلح بین پیروان خود و پرهیز از خشونت تآکید شده است.

وی افزود: تعصبات افراطی مذهبی باعث اختلاف در میان پیروان الهی می‌شود و جامعه را به جامعه مسلمان و مسیحی تقسیم می‌کند که خود منشأ اختلافات و منازعات بین طرفین است.

کشیش جئوفری ایلیا ادامه داد: لذا باید احساسات افراطی را کنترل کرده و با توجه به تعالیم ادیان الهی همزیستی همراه با احترام را به پیروان خود یاد دهیم. وظیفه رهبران دینی است که این مهم را در جامعه مذهبی خود کنترل کنند تا صلح واقعی در نیجریه محقق شود.

دومین سخنران نشست، مالام شیخ حسن ادریس، رئیس مؤسسه صلح و بیداری در ادیان الهی بود. وی در سخنانی، گفت: معضل اختلافات مذهبی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین معضلات فعلی جامعه ماست که به اعتقاد من ریشه در اختلافات قومی دارد و متأسفانه امروزه رنگ و بوی دینی به خود گرفته است.

وی همچنین، بیان کرد: وظیفه رهبران دینی این است که پیروان خود را نسبت به این واقعیات روشن کرده و به دنبال حل اختلافات قومی در جامعه باشند.

کشیش آروم آجی جی، عضو انجمن مسیحیان نیجریه هم در سخنرانی خود، با قدردانی از رایزنی فرهنگی ایران به خاطر برگزاری این نشست گفت: یکی از ضرورت‌های جامعه کنونی، گفت‌وگوی مسلمانان و مسیحیان و تلاش برای یافتن راه‌های اتحاد پیروان ادیان الهی است.

چهارمین سخنران نشست، شیخ عمران حیات الدین، از رهبران جامعه مسلمانان نیجریه بود که با اشاره به احادیثی از پیامبر(ص) نحوه تعامل حضرت با پیروان سایر ادیان به ویژه یهودیان و مسیحیان را سنت و الگویی برای جامعه مذهبی دانست.

عظیمی‌نصرآبادی، رایزن فرهنگی کشورمان در نیجریه، برگزاری دومین دور این نشست را در راستای ایجاد اتحاد و همدلی بین پیروان الهی در نیجریه دانست و گفت: متأسفانه دشمنان جمهوری اسلامی ایران با تبلیغات گسترده به دروغ، سیمای نه چندان مثبتی را از وضعیت اقلیت‌های دینی در کشورمان ترسیم می‌کنند که به اعتراف خودِ اقلیت‌های مذهبی کشورمان و ناظران بی طرف بین‌المللی به هیچ وجه صحت ندارد.

مصطفی مجدآرا، کارشناس سفارت کشورمان در نیجریه هم در سخنانی، با تأکید بر اتحاد و همدلی در ادیان الهی و ضرورت بیان این واقعیت در تمامی جوامع دینی، برخی دستاوردهای نشست گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در سال گذشته را تشریح کرد./847/ب

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات