۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۶۲۰۷۱۱
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

نخستین گام در راه عبودیت و بندگی خدا عمل صالح است

نخستین گام در راه عبودیت و بندگی خدا عمل صالح است
حجت الاسلام شاه فضل نخستین گام در راه عبودیت و بندگی خدا را داشتن عمل صالح دانست و گفت: تشخیص واجب‌ترین عمل صالح از بین چندین عمل صالح نشانه داشتن بصیرت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شنبه شب در مراسم سوگواری امام حسین (ع) که در مسجد عربی برگزار شد، در ادامه بحث دعای مکارم اخلاق امام سجاد (ع)، گفت: کسی که نیت درستی ندارد عمل او مورد قبول نخواهد بود.

وی افزود: انسان مومن همیشه باید نگران قبول شدن و نشدن عبادات خود باشد و نسبت به قبول شدن و نشدن عبادات خود بی تفاوت نباشد و نگران عبادات خود بودن و خوف داشتن از اعمال خود بهترین عمل است.

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به موضوع جهاد با نفس در نخستین حدیث از کتاب چهل حدیث امام خمینی (ره)، گفت: امام راحل در رابطه با جهاد نفس می‌فرماید، کسانی که مدعی هستند قلب انسان پاک باشد نیازی به عمل صالح نیست این‌ها کسانی هستند که هنوز دین را نشناختند و از دین خبر ندارند.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: امام راحل می‌فرماید، شروع خود سازی و شروع مبارزه با نفس این است که ظاهر انسان درست و عمل او صالح باشد و اگر کسی مدعی باشد قلب او پاک است اما ظاهر او درست نباشد از دین هیچ درکی ندارد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان نخستین گام در راه عبودیت بندگی خدا را داشتن عمل صالح دانست و افزود: تشخیص واجب‌ترین عمل صالح از بین چندین عمل صالح نشانه داشتن بصیرت است.

وی افزود: کسی که عمل خوب داشته باشد، اما قدرت تشخیص عمل صالح را نداشته باشد نخواهد توانست به هنگام واجب‌ترین عمل صالح را در بین همه اعمال صالح تشخیص بدهد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در جریان فتنه ۸۸ که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود ۲۰۰ مرتبه از کلمه فتنه استفاده کرد خیلی از خواص در موضع گیری با فتنه سکوت کردند و ساکتین فتنه سال ۸۸ اگر در صدر اسلام هم بودند سکوت می‌کردند.

وی افزود: فتنه و فتنه گران تکلیف خود را مشخص کرده بودند و راه خود را از راه انقلاب جدا کرده بودند، اما ساکتین که هیچ موضعی نداشتند خطرناک‌تر از فتنه گران بودند و هستند.

به گفته وی تشخیص عمل صالح از عمل غیرصالح گاهی به شدت سخت و دشوار می‌شود و مشخص نیست کدام عمل صالح و کدام غیر صالح است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان اظهار داشت: در موضوع عمل صالح با وجود اینکه نیت مهم است، اما تشخیص به هنگام عمل صالح مهم تراست و یکی از الطاف خداوند به انسان‌های صالح این است که هنگام تشخیص عمل صالح به آن‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: کسی که اهل عمل صالح است کمتر از سوی شیطان وسوسه به گناه می‌شود، اما شیطان از بین همه اعمال صالح، فرعی‌ترین و غیر ضروری‌ترین اعمال را پیشنهاد می‌کند.

به گفته وی بزرگترین عمل مستحبی در کنار کوچکترین عمل صالح، اولویت نخست با کوچکترین عمل صالح است، اما شیطان کار مستحبی بزرگ را بزرگ جلوه می‌دهد تا از انجام کار واجب جلوگیری کند./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات