۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۶۲۰۷۱۴
تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه:

برخی سیاسیون تحمل گفتگوی منطقی را ندارند

برخی سیاسیون تحمل گفتگوی منطقی را ندارند
استاد حوزه علمیه گفت: برخی سیاسیون تحمل گفتگوی منطقی را ندارند و با بمباران رسانه ای اقدام به تخریب منتقدان می کنند چون با گفتگوی منطقی حق و باطل بودن سخنان آشکار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت دهه دوم ماه محرم الحرام در دانشگاه هنر برگزار شد، گفت: رسانه‌ها قبل از اینکه مخاطبان خود را انتخاب کنند باید با تغییر و تعیین ذائقه آنان برای خود مخاطب بسازند.

وی ذائقه سازی را بسیار مهمتر از تولید محتوا بیان کرد و ادامه داد: امروز با پیشرفت علم و دانش شاهد مسلط و مسلح شدن رسانه‌هایی هستیم که می توانند با تغییر ذائقه ها برای خودشان خلق مخاطب داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه رسانه خوب دو رسالت مهم دارد، ابراز کرد: نخست اینکه بتواند پیام صحیح و موثر البته نه به معنای مطلق را به مخاطب منتقل کند و دیگر اینکه جدای از مخاطبانی که به راحتی پیام یک رسانه را می پذیرند باید بتواند مخاطب برای پیام خودش خلق کند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه ادامه داد: یک رسانه خوب دروغ نمی‌گوید، توهین نمی‌کند، از تحقیرکردن اجتناب می کند تا خیلی از اتفاقات رقم نخورد حتی از بسیاری از کارها پرهیز دارد تا تفکر را از مخاطب سلب نکند؛ با این اوصاف چنین رسانه ای برخی مخاطبان خود را از دست می دهد اما برای اینکه بتواند مخاطب جذب کند باید ذائقه مخاطبان را تغییر دهد.

وی بی‌بی سی را مظهر رسانه های بد دانست و گفت: رسانه هایی که مانند او عمل می کنند رسانه هایی هستند که برای خود مخاطب تولید می کنند و با ذائقه سازی ذائقه مخاطبان را تغییر می دهند و بعضی وقت ها با همین ذائقه سازی انتخابات را رونق می بخشند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: برخی افراد به بنده می گویند این دوقطبی سازی که شما مخالف آن هستید سبب رونق انتخابات می شود؛ بله در کوتاه مدت موجب رونق در انتخابات می شود اما در بلند مدت ما شاهد تخریب ذائقه مردم خواهیم بود.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با اشاره به اینکه جریانات غرض دار اخبار را عادی نقد نمی کنند، اظهار داشت: زمانی که انتخابات همراه با تخریب باشد به طور قطع در دوره بعد این تخریب بیشتر خواهد بود و دفعات بعد نیز این بیشتر می شود.

وی افزود: در انتخابات کاندیداها باید طرح های خودشان را به رقابت بگذارند نه اینکه با تخریب شخصیت یکدیگر سبب شوند مخاطبان بگویند چون من از فلان کاندید بدم می آید به دیگری رای می دهم؛ این نشان می دهد که ما به سرعت نمی توانیم روی سعادت را در جامعه ببینیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: امروز بسیاری از حقایق کلیدی و ملی روی زمین مانده و غریب ماندن این حقایق و رانتخواری هایی که صورت می پذیرد به خاطر همین درگیری ها است. نباید فضای انتخابات طوری شود که کسی با افشاگری دیگری رای بیاورد بلکه کاندیداها باید با ارائه طرح بهتر رای مردم را جمع کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر مبارزه با این روش هیجان انتخاب را کاهش دهد در عوض عقلانیت جامعه را افزایش خواهد داد.

وی با طرح این سوال که ما در انتخابات چقدر به هیجان و عقلانیت نیازمند هستیم، پاسخ داد: عقلانیت است که آرامش می آورد هیجان نتیجه اش پشیمانی است چه کسی گفته با چنگ اندازی به جریان ها هیجان ایجاد کنیم و بعد که این هیجانات فروکش کرد بنشینیم و تاسف های فراوان بخوریم؛ در این هنگام است که یاس از کلیت نظام پدید می آید حال تخریب شخصیت طرف مقابل برای ایجاد هیجان کاذب انتخاباتی روش خوبی است؟

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان دوقطبی کردن را منبع هر نوع فساد و درگیری مخرب سانسور رسانه ای و دیکتاتوری دانست و گفت: ابدا هیچ جریان سیاسی به خاطر طرح هایی که ارائه می دهند حق ندارند به صورت یکدیگر چنگ بیاندازند. همچنین حتی در زمینه دیپلماسی بین المللی کسی حق ندارد به خاطر دیدگاه ها و نظرات جناح ها و جریان ها به صورت یکدیگر چنگ بیاندازند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: راه های مختلفی برای تعامل با جهان وجود دارد و سیاسیونی که خواستار این تعاملات به اسم مذاکره هستند باید با کلام منطقی دلایل خود را از مذاکره بیان کنند نه اینکه با دوقطبی سازی جامعه، دست به دروغ پردازی و بزک کردن بزنند و با خفیف کردن ملت فضای جامعه را مسموم کنند.

وی افزود: متاسفانه امروز این افراد تحمل گفتگوی منطقی را ندارند و با بمباران رسانه ای اقدام به تخریب منتقدان و معترضان می کنند و اجازه نمی دهند گفتگوی منطقی در کشور شکل بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: با گفتگوی منطقی است که حق و باطل بودن سخنان آشکار می شود؛ برای مثال اینکه دختران بروند ورزشگاه یا نروند یک بحث فنی است و با صحبت های منطقی باید مساله حل شود اما عده ای اجازه این صحبت های منطقی را نمی دهند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تیتر زدن مخرب توسط بعضی از رسانه ها هنر نیست، گفت: رسانه خوب تاثیرگذار است ولی تاثیر گذار مطلق نیست بلکه دیگری را وادار به تفکر می کند؛ رسانه ای حق ندارد مخاطب را مسحور کند.

وی با طرح این پرسش که مخاطب یک رسانه خوب باید چه ویژگی داشته باشد؟ پاسخ داد براساس آیات قرآن مخاطب خوب آن مخاطبی است که از تهدیدهای قیامت بترسد؛ البته ظاهر این سخن ترس است بلکه مقصود واقع بین بودن مخاطب خوب است انسان واقع بین از تهدید روز قیامت هراس دارد برای همین مرتکب گناه نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: بنابراین مخاطب یک رسانه خوب انسان واقع بین است امروز بی بی سی به ادعای واقع بینی بشر را گول می زند و امکان درست دیدن حقایق را از او سلب می کند و این نهایت بی حرمتی به مخاطب است؛ انسان واقع بین حقایق امروز، آینده و گذشته را می بیند و می فهمد.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه مخاطبان رسانه ها و جریانات سیاسی نباید پیام غیرعقلانی و بی تجربه را بپذیرند، گفت: کسی نمی تواند مخاطب واقع بین را سرگرم حواشی جامعه کند. لازم است مخاطبان به مسائل حواشی جامعه مشغول نشوند و واقعیت ها علیه رانت خواری ها و دزدی ها و مشکلات موجود به صورت علمی برای مردم تحلیل شود و این امر با شفافیت سازی امکان پذیر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکل امروز ما شفاف سازی نیست بلکه موانعی است که برخی افراد برسر راه شفاف سازی ایجاد می کنند و نباید کسی این امر را تحمل کند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
محاکمه زبل خان
در پایان مجلس دهم می بایستی ==== مدافع ثروتمندان و سرمایه داران و دست پرورده مکتب معتقد به نظام طبقاتی تاجر بزرگ ==== بواسطه آسیب ها و خسارات جبران ناپذیری که به شآن و اعتبار مجلس و نمایندگان خانه ملت در نزد افکار عمومی بواسطه دور زدن ها و تک روی هایی که در مجلس شورای اسلامی داشته و بر خلاف بیانات صریح مقام معظم رهبری که شان و اعتبار مسئولین کشور را در خادمی و پاسخگویی به ملت می دانند،همچون شاهزادگان خود را بی نیاز از پاسخگویی به مردم و قشر تحصیلکرده جامعه دانسته و چه در حوزه تقنینی همچون اضافه نمودن بندی در قانون بودجه سال ۹۸ بدون اطلاع نمایندگان و تصویب در صحن علنی مجلس که منجر به افزایش دوباره حقوق نجومی مدیران بر خلاف خواست و اراده نمایندگان گردیده و همچنین در موضوع چگونگی تصویب برجام در مجلس که مورد انتقاد بسیاری از مسئولین کشور واقع گردید و الخصوص در حوزه نظارتی مجلس شورای اسلامی چه در موضوع استیضاح وزرا و رئیس جمهور برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت به هم قبیله ای ها و دوستان و آشنایان که اثرات و اهداف مخرب آن در آینده ای نزدیک در کشور بخوبی قابل مشاهده خواهد بود و چه در مورد رانت و فساد موجود در سازمان خصوصی سازی و مقاومت رئیس جمهور نسبت به برکناری رئیس سازمان خصوصی سازی و چه در مورد مشکلات موسسات مالی و اعتباری و چه در مورد تعلل دولت در ارائه لایحه اصلاح ساختار بودجه کشور ، اصلاح ساختار اقتصادی و اصلاح نظام بانکداری بر اساس منویات صریح مقام معظم رهبری مد ظله العالی در سال رونق تولید وارد آورده، می بایستی براساس خط مشی تعیین شده توسط ریاست محترم قوه قضاییه ((که هرگونه فعل یا ترک فعلی که توسط مسئولین کشور منجر به تضییع حقوق عامه مردم گردد مستوجب تعقیب قضایی و کیفری است))
توسط خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعنوان اولین مدعیان و شاکیان ناکارامدی مجلس شورای اسلامی جهت بررسی عملکرد ۱۲ ساله به قوه قضاییه معرفی گردد.
0
0