۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۲۰۷۱۸
مدیر حوزه های علمیه:

امروز حوزه و روحانیت در اوج تعالی و شکوه قرار دارد + فیلم

امروز حوزه و روحانیت در اوج تعالی و شکوه قرار دارد + فیلم
آیت الله اعرافی با بیان این که امروز حوزه و روحانیت در اوج تعالی و شکوه قرار دارد، بر لزوم توجه حوزه های علمیه به جنبه های علمی و اخلاقی به صورت توأمان تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در آیین آغاز سال تحصیلی 99 – 98 جامعه الزهرا(س) که در سالن بیداری اسلامی این مرکز حوزوی آغاز شد، با بیان این که جامعه الزهرا(س) به عنوان پایگاهی اثر گذار در حوزه های ایران و جهان محسوب می‌ شود، اظهار داشت: این مرکز در کنار حوزه های علمیه خواهران مأوایی برای طلب علم دینی از سوی خواهران جویای علم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در توضیح فرازی از نهج البلاغه افزود: بنده همواره از طلاب عزیز تقاضای داشته ام که روزی و هفتگی نگذرد مگر آنکه با نهج البلاغه انس داشته باشند و به خواندن و کسب فهم و معانی و معارف آن بپردازند چراکه این کتاب متنی جامع و بیانی جذاب دارد و در عین حال با قضایای سیاسی و فرهنگی و درد و رنج های امیرالمؤمنین(ع) گره خورده است.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: در نهج البلاغه اخلاق و بیانات اخلاقی جذابیت هایی دارد که بسیار فاخر و دارای ادبیات زیبایی است، از این رو بیان اخلاقی در نهج البلاغه آمیخته با استعارات، تشبیهات و آرایه هایی است که دل را ربوده و جان را تسخیر می‌ کند و دوم آنکه اخلاق در نهج البلاغه اخلاق آمیخته با سیاست و حکومت و اجتماع و مسائلی است که مولا امیرالمؤمنین(ع) با آن دست و پنجه نرم می‌ کند.

وی با اشاره به فرازی از خطبه 52 نهج البلاغه خاطرنشان کرد: در باب دنیا در این کتاب شریف قریب 30 تشبیه و تمثیل وارد شده است و در حقیقت یک دنیا شناسی در نهج البلاغه در قالب تمثیلات و تشبیهات آمده است که همگی کوچکی، ضعف ها و نقص های این عالم را نشان می‌ دهد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: کوچکی دنیا در مقیاس فردی این است که خوشی های انسان لحظه ای است و عمر یک فرد نیز در برابر جهان بی پایان اصلا به حساب نمی آید و اگر از مقیاس فردی عبور کنیم تمام این عالم با وجود این گسترش بزرگ از جمله کشف کهکشان ها و سیارات و عوالم مختلف در لسان روایات در برابر عالم آخرت و جهان دیگر هیچ است.

وی بیان داشت: امیرالمؤمنان در این جا می‌ فرماید: دنیا همین الان گذشته است یا حداقل آن است که اعلام پایان کرده است و زیبایی ها و نیکی های این عالم هم منکر و نا زیبا است چون خالص نیست و محدود است و به سرعت به انسان پشت می‌ کند.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با تأکید بر این که همه باید در آغاز سال تحصیلی به این هویت اخلاقی مجهز شویم، گفت: روحانیت همواره با آسیب های اخلاقی مواجه بوده است که آنها را در لبه پرتگاه سقوط قرار می‌ دهد و اگر این زیرساخت های اخلاقی در حوزه استوار نشود آسیب می‌ بینیم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه و روحانیت در اوج تعالی و شکوه قرار دارد و آنچه در خاطر نسل های پیشین ما عبور نمی کرد به برکت امام و شهدا و ملت بزرگ و ریشه دار ایران این بود که اسلام در متن زندگی بیاید و حوزه علمیه دین چنین گسترشی پیدا کند، اما این موقعیت و جایگاه بزرگ که معارف الهی و اهل بیت(ع) گسترش و اقتدار پیدا کرده است نیازمند کار جدی است.

وی خاطرنشان ساخت: شما تاریخ نبردها و نهضت های گذشته را ببینید که غالب شکست ها و عدم موفقیت ها به دلیل ترس از ارتش های بزرگ بود ولی امروز ما به جایی رسیده ام که دو قدرت دریایی بزرگ عالم یعنی آمریکا و انگلیس وقتی به قایق های محاصره کننده ایران اخطار می‌ دهند، نیروهای مسلح با اقتدار نفتکش انگلیسی را توقیف می کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروز جامعه الزهرا(س) در داخل و خارج کشور به پیشرفت های روز افزونی رسیده است، گفت: امیدواریم این مرکز بزرگ در عرصه های علمی و اخلاقی بیش از گذشته پیشرفت داشته باشد و بتواند گام های بزرگی در حوزه دین و علم دینی بردارد./1330/ج

تعداد بازدید : 9

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
رسالت امروز حوزویان ایجاد بصیرت دینی در بین عوام می باشد.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
برخورداری حوزه از سند چشم انداز موجب تعالی آن است.
1
0