۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۲۰۷۶۷
گزارش رسا؛

فرهنگ؛ عرصه‎ همکاری مشترک طلاب و دانشجویان الازهر

فرهنگ؛ عرصه‎ همکاری مشترک طلاب و دانشجویان الازهر
الازهر مصر با استفاده از ظرفیت طلاب و دانشجویان، تشکیل کارگروه آموزشی ـ تربیتی را با هدف ارتقای سطح آگاهی دینی، علمی و فرهنگی مردم را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، الازهر مصر به تازگی، ششمین نشست سالانه کارگروه مشاوره اسلامی بیماران مبتلا به «فلج اطفال» را با مشاركت سازمان‌های بهداشتی و با هدف بررسی پیشرفت‌ها و چالش‌های پیش‌روی این بیماری در سال 2019م در کشورهای اسلامی برگزار کرد.

به گفته مسؤولان برگزار کننده این نشست، یکی از مهمترین اهداف مشارکت الازهر در چنین فعالیت‌هایی آگاهی‌بخشی به فعالان اجتماعی در برخورد با سخنان باطل و بیهوده‌ و تصحیح آموزه‌های غلطی است که از سوی برخی افراد مغرض به اسلام نسبت داده شده تا سلامت جسمی و روانی افراد خانواده را تحت الشعاع قرار دهد.

اهمیت ویژه اسلام به کودکان در سخنان شیخ الازهر
در ابتدای این نشست احمد طیب شیخ الازهر مصر با تجلیل از تلاش‌های شبانه‌روزی پزشکان برای درمان و مبارزه با فلج اطفال از طریق فرهنگ سازی و آموزش شیوه تربیت، حمایت و پرستاری از طرح جامع الازهر، سازمان پزشکی و روان‌پزشکی برای ریشه‌کن کردن این بیماری در سراسر جهان اسلام رونمایی کرد.

احمد طیب با اشاره به همکاری مشترک مجمع جهانی فقه اسلامی، سازمان همکاری‌های اسلامی و بانک توسعه اسلامی گفت: خدمت به بشریّت، حمایت و برقرای نظم، صلح، امنیت و تلاش برای حفظ سلامت جسمی و روانی انسان‌ها، مسؤولیتی است که خداوند برعهده همگان قرار داده و انجام این امور نشان از درجه بالای ایمان است.

وی با اشاره به سفارش اسلام بر اهمیت برداشتن یک خار از مسیر عبور انسان‌ها افزود: اسلام اهمیت ویژه‌ای را به کودکان داده تا آنجا که حتی پیش از ولادت کودک، حین ولات و در مرحله رشد تا بلوغ، احکام شرعی تفصیلی را پیرامون حقوق اطفال بیان کرده و این باعث افتخار ماست که مسلمان هستیم.

عالم اهل سنت مصر با اشاره به ظرفیت الازهر برای همکاری با پزشکان تاکید کرد: بیش از 35هزار طلبه و دانشجوی پسر و دختر در الازهر مشغول تحصیل هستند که با گزینش از میان داوطلبان، می‌توان گروهی متشکل از جوانان نخبه و دانشمند را آموزش داده و از آنان برای کمک در بعد تربیتی، پژوهشی، درمان بالینی بهره‌ گرفت.

شیخ الازهر در پایان تصریح کرد: باید کارگروهی برای ساماندهی دانشجویان و دانش‌پژهان علاقه‌مند به عرصه فرهنگ تشکیل شود که ضمن ارائه آموزش‌های لازم به آنان در عرصه تربیت، حمایت و مراقبت از کودکان از سوی دانشمندان علوم پزشکی، تربیتی، روانشناسی و دینی، بستر را برای فرهنگ‌سازی فراهم سازیم.

اسلام به دنیا همانند آخرت اهمیت می‌دهد
نظیر عباد دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر نیز در این نشست با اشاره به خطر فلج اطفال برای آینده جوامع اسلامی خاطر نشان کرد که عمق ارتباط میان میان علوم دینی و علوم تجربی به ویژه افزایش رویکردهای تجربه‌گرایانه در عصر جدید و پیشرفت‌های علمی حاصل از آن، ضرورت توجه و بازخوانی رابطه میان دین و علم را دو چندان می‌کند.

نظیر عباد افزود: علمای شرع از قرن‌ها پیش بر رابطه میان علوم دینی و علوم پزشکی تاکید داشته‌اند. نهادها و موسسه‌های دینی نیز اکنون در مرکز توجه و اهمیت قرار دارند به خصوص از آن جهت که برخی گمان می‌کنند که این موسسه‌ها نسبت به واقعیت‌ها بی‌تفاوت یا لااقل تنها بر بخش روحی انسان تمرکز داشته و به جسم انسان اهمیت نمی‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: منطق دین که علما و الازهر همواره مردمان را بدان فرا می‌خواند، اهتمام به جسم و روح به صورت توامان است. شریعت محمدی دنیا را نیز بسان آخرت اهمیت می‌دهد از این رو اسلام توجه به کودکان را به عنوان آینده سازان امت اسلامی واجب دانسته است.

دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر ادای حقوق کودکان و اهتمام به آنان را یکی از اهداف نزول شریعت دانسته و اظهار داشت: بندگی خدا و خدمت به خلق همان وظیفه‌ای است که فرزندان اسلامی به عهده دارند و علم در مسیر تحقق این مهم، با حفظ حیات کودکان و آموزش شیوه تربیت جسمی، عقلی، اجتماعی و عاطفی آنان دوشادوش شریعت گام برمی‌دارد.

علما در خط مقدم خدمت به بشریّت هستند
شوقی علام مفتی مصر، دیگر سخنران این نشست با تجلیل از موسسات اسلامی نظیر الازهر در حمایت از کارگروه مشاوره اسلامی در عرصه حمایت مادی، معنوی و پزشکی از کودکان تاکید کرد که همراهی علم و دین در این برنامه نشان دهنده آن است که الازهر در مسیر شکوفایی امت اسلامی گام بر می‌دارد.

شوقی علام گفت: با چشم پوشی از جنسیت، نژاد و دین، برگزاری اینچنین نشست‌هایی حاکی از آن است که امت اسلامی، در پایه‌ریزی و همراهی تمدن انسانی، نقش مثبت، فعال و تاثیرگذاری را ایفا کرده است.

وی افزود: همکاری مشترک موسسات دینی و مراکز علمی در حقیقت گام برداشتن در مسیر سنت نبوی و اجرای مقاصد شریعت اسلامی، احیای شعائر دینی و آگاهی بخشی به امت اسلامی است چه آنکه مبارزه با بیماری‌های روحی، روانی و جسمی، ملت‌های مسلمان را از حالت ضعف و رکود خارج می‌سازد.

عالم اهل سنت مصر در بخش پایانی سخنان خود با تقدیر از تلاش‌های شیخ الازهر در حمایت و خدمت به امت اسلامی خاطر نشان کرد: حضور الازهر، مجمع پژوهش‌های اسلامی، سازمان همکاری‌های اسلامی، مجمع بین‌المللی فقه اسلامی، بانک توسعه اسلامی و سایر نهادها در این نشست این پیام را به جهانیان مخابره می‌کند که علمای دین و نهادهای دینی همواره در خط مقدم خدمت به بشریت و انسانیت هستند.

محمد رایجی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
ضرورت انتشار این خبر چیست ؟ طلاب و دانشجویان الازهر چه ربطی به جامعه ما داره ؟
0
0