۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۶۲۰۷۶۸
استاد حوزه علمیه:

بیان نیازهای مردم از تعاليم اهل بيت کلید جذاب سازی منابر است

بیان نیازهای مردم از تعاليم اهل بيت کلید جذاب سازی منابر است
استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: سخنانی در منبر باید بیان شود که در جهت کم شدن مشکلات مردم باشد، اگر کسی سخنان بدون پیام و محتوا را بیان کند، ثمره ای ندارد.

آيت الله سيد محمدعلى شيرازى از علمای خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به ویژگی های یک منبر خوب، گفت: منبری خوب است که مطالب مفید، مستند براساس قرآن مجید و روایات صحیح اهل بیت(ع) باشد همچنین گفتار خوب با بیان خوب همراه باشد.

وی افزود: منبری و خطيب موفق کسی است که هم سخن خوب بگوید و هم خوب سخن بگوید به عبارت دیگر گفتار فرد در عین زیبایی باید دارای محتوا باشد.

استاد حوزه علمیه بیان نیازهای مردم در منبرها با استفاده از فرمايشات گهربار ائمه اطهار(ع) را کلید جذاب سازی منابر دانست و اظهار کرد: مطالبی که در منبرها بیان می شود هم بايد جنبه اعتقادى داشته باشد چون همه قشرهای مردم نیاز دارند که اعتقادات خود را تقويت کنند و هم باید مبتنی بر پایه های دینی و علمی باشد همچنین سخنران باید راه حل مشکلات اخلاقی و اجتماعی مردم را بیان کند.

وی تصریح کرد: سخنانی در منبر باید بیان شود که در جهت کم شدن مشکلات مردم باشد، اگر کسی بیهوده وقت مردم را تلف کره و سخنان بدون پیام و محتوا را بیان کند، فایده ای ندارد و در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشد.

آيت الله شيرازى به تنوع در مطالب منبر تأکید و ابراز کرد: منبر باید قوی و متنوع باشد، قرآن و روایات در بردارنده همه شئون زندگی فردی، اجتماعی، اخلاقی، تربیتی، اعتقادى، سیاسی، اقتصادى، نظامى و غیره است همچنان كه شعر و داستان نیز در آیات و روایات وجود دارد و سخنران در منبر می تواند از آن ها بهره ببرد.

استاد حوزه علمیه با تأکید به شور همراه با شعور در منبرها، گفت: در این زمانه برخى مجالس و محافل به شور حسینی بیشتر توجه دارند و اگر چه حرکت حسینی در كنار شعور عميق و هدف عالى از شور و حماسه نيز برخوردار بود اما همواره شعور حسينى اصل بوده و بايد اصل بماند چرا كه هدف اساسى قیام حضرت سيدالشهدا(ع) امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت بود كه تحقق اين هدف با جوانمردى، ايثار، مروّت، مقاومت و جانفشانى هاى عاشقانه و بي نظير در تاريخ همراه شد.

وی با بیان این که ماه محرم و صفر بهترین فرصت برای روحانی است که افراد را تربیت کند و جامعه را بسازد، گفت: روحانی در عین این که خود عامل به احکام دین است، از فرصت ماه محرم و صفر و ماه مبارک رمضان در جهت تربیت افراد استفاده کند تا بعد اربعین متفاوت با قبل از آن باشیم./864/ت302/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات