۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۶۲۰۸۰۲
آیت الله سیدان تأکید کرد؛

ضرورت بیان مسائل معرفتی و توحیدی در قالب شعر + فیلم

ضرورت بیان مسائل معرفتی و توحیدی در قالب شعر + فیلم
استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه ذوق شاعر را در جهت خیر سوق دهد و مسائل مهمه معرفتی، توحیدی، امامت، ولایت، نصایح و پند و اندرز در قالب شعر بیان شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه در دیدار حجت الاسلام علوی، دبیر شورای سیاست گذاری شعر و ادب حوزه علمیه که شب گذشته در بیت این عالم دینی برگزار شد، گفت: مسأله شعر در قرآن و حدیث مطرح است و در برخی از آیات شعر مذمت شده و در همان آیات استثناء آمده و از شعر تعریف شده است.

وی افزود: براساس آیات و روایات اشعاری که جهت صلاح، اصلاح، خیراندیشی، تعلیم و تربیت و تکامل باشد مورد تأیید است و اشعاری که در جهت هواهای نفسانی، فساد و مسائل نامناسب سروده شده باشد، مورد مذمت است.

آیت الله سیدان با اشاره به سابقه شعر در بین امامان معصوم و علمای تشیع، ابراز کرد: اهل بیت(ع) شعر بسیاری گفته اند و یا از دیگران استشهاد کرده اند همچنین شخصیت های مهمی از حوزه علمیه در گذسته اهل شعر بودند و الان نیز شخصیت هایی از حوزه علمیه مانند حضرت آیت الله صافی گلپایگانی و حضرت آیت الله وحید به شعر پرداخته اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه به تأثیر زیاد شعر اشاره و ابراز کرد: شعر در نفوس نفوذ می کند و گاهی یک بیت شعر به قدر یک کتاب هم در جهت فساد و هم سلامت تأثیرگذار است و گاهی شعر فرد را به لهو و لعب و فساد و گاهی در جهت خیر و مطالب ارزنده سوق می دهد بنابراین در حوزه سعی شود که ذوق شاعر در جهت خیر سوق داده شود و نیز مسائل مهمه معرفتی توحیدی امامت و ولایت نصایح و پند و اندرز در قالب شعر بیان شود.

وی افزود: جهت های انحرافی در شعر مشخص شود و کسانی که دارای قدرت هستند به شخصیت هایی که شعرهای نامناسب گفته اند، تذکر داده شود و به این امر توجه شود که افرادی که اهل ذوق هستند در جهت انحراف حرکت نکنند.

در این دیدار حجت الاسلام علوی، دبیر شورای سیاست گذاری شعر و ادب حوزه علمیه گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این شورا ارائه داد و به هویت دادن به شعر حوزه تأکید کرد.

حجت الاسلام علوی با اشاره به سابقه تاریخی شعر در نهادهای دینی، گفت: از زمانی که فقاهت بوده شعر نیز وجود داشته است اما شعر در حوزه علمیه هیچ گاه هویت مستقل نداشته است بنابراین این ضرورت احساس می شود که شعر حوزه ساماندهی شده و هویت مستقل داشته باشد و در این راستا باید بخش ساختاری و محتوایی برای شعر ایجاد شود.

دبیر شورای سیاست گذاری شعر و ادب حوزه علمیه به کسب راهنمایی از علمای دینی جهت تدوین سند جامع شعر و ادب حوزه، اظهار کرد: تدیوین سند جامع شعر حوزه از برنامه های این شورا است که با تنظیم این سند بتوان باید ها و نباید ها و چشم انداز شعر حوزه را ترسیم کرد و برای این منظور این شورا دیدارهایی با علما داشته تا از راهنمایی آن ها در این جهت بهره ببریم./864/پ202/ب1

تعداد بازدید : 3
امیر خاکراه
ارسال نظرات