۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۲۰۸۰۷
یادداشت؛

اخلاق زبانی در ورزشگاه!

اخلاق زبانی در ورزشگاه!
در ورزشگاهی که تماشاگران، احترامی برای بازیکنان تیم حریف قائل نیستند و انواع فحش و بد و بی راه، نثار بازیکنان و خانواده آن‌ها می‌کنند به راستی جایی برای حضور خانم‌ها هست؟

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، سیدتقی نوری

از دوره کودکی در جامعه‌ای  مملو از امل فکری، زندگی می‌کرد. مدام با خود می‌گفت مگر می‌شود یک سنگ، خدای انسان باشد و هزاران سوال دیگر. بزرگتر که شد با دیدن زنده دفن کردن دختران، تعصبات بی دلیل قومی و نزاع‌های پوچ طولانی، دل او به تنگ می‌آمد. به غار حراء می‌رفت و به سبک دین حنیف عبادت می‌کرد. البته گاهی به چوپانی می‌رفت. به جا‌های دور. به جا‌هایی که صدا و رفتار آن جامعه عقب مانده فکری را نمی‌شنید و نمی‌دید. اینطور کمی آرام می‌گرفت. راحت‌تر بود.

تو پیام آور شدی

در یکی از روزها، فرشته‌ای برای او نازل شد و گفت: مژده باد، تو پیام آور این قوم شدی. از وقتی که پیامبری خود را اعلام کرد لحظه‌ای آسایش نداشت. روشنفکری او تاریکی عقیده‌ها را از بین می‌برد. از او اثبات عقلی و از آن‌ها انکار بود. تمامی واپسگری‌ها و عقب افتادگی‌ها را در بیست و سه سال به گلشن تمدن و کانون پیشرفت تبدیل کرد.

روشنفکری

پیامبر اسلام آئینی آورد که با گذشت چهارده قرن هنوز روشن فکری می‌کند. جای بس تعجب است! عده‌ای قیافه روشنفکری به خود گرفته و درصدد تغییر آموزه‌های آن هستند. کودکانه زیر سوال بردن دین که روشن فکری نیست. مگر می‌شود بر آموزه‌های دین که با نبود آنها، تاریکی مطلق بر افکار و باور‌ها چیره می‌شود، خرده گرفت؟ می‌گویند: چرا نباید خانم‌ها در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند؟ اسلام می‌گوید: هر زمان در هر مکان، محدودیتی نباشد بدی‌ها و فساد رشد می‌کند و آخر فاجعه بار خواهد شد.

حکم عقل و شرع

اگر دین و مذهب و شرع را کنار بگذاریم باز عقلانی نیست شرکت کنند. در ورزشگاهی که تماشاگران آن، هیچگونه احترامی برای بازیکنان تیم حریف قائل نیستند و انواع فحش و بد و بی راه، نثار بازیکنان و خانواده آن‌ها می‌کنند به راستی جایی برای حضور خانم‌ها هست؟ اگر خانمی وارد شد و تحت تاثیر جو حاکم بر استادیوم قرار گرفت و با برخی از تماشاگران فحاش، همراه شد میدانید چه می‌شود؟ بد دهنی را فرا می‌گیرند و این فاجعه خواهد بود.

خاطره ای کوتاه

در سن نوجوانی به پیشنهاد یکی از دوستان به استادیوم رفتیم. تقریبا نیم ساعت به شروع بازی مانده بود که بازیکنان تیم مهمان جهت گرم کردن وارد زمین شدند. تماشاگران تیم میزبان با دیدن یکی از بازیکنان تیم حریف، به صورت هماهنگ و شعرگونه به او و به خانواده اش فحش‌های آبدار می دادند. با مشاهده چنین رفتاری ورزشگاه را ترک کردم./918/ی703/س

ارسال نظرات