۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۶۲۰۸۴۷
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان:

ذکر و یاد پروردگار چراغ پرفروغ هدایت الهی است

ذکر و یاد پروردگار چراغ پرفروغ هدایت الهی است
استاد حوزه علمیه یاد پروردگار را نجات‌بخش انسان از انحراف و گمراهی عنوان کرد و گفت: انسان در پرتو ذکر و اتصال به خالق هستی است که سعادتمند می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان، استاد حوزه و دانشگاه در مسجد جامع غدیر خم با اشاره به اهمیت پذیرش هدایت الهی، گفت: خداوند امکان هدایت را به طور عام برای همه انسان‌ها فراهم کرده است اما هدایت خاص بستگی به نوع انتخاب و عمل هر فرد دارد.

وی ادامه داد: اگر انسان هدایت الهی را بپذیرد خداوند هدایت مضاعف را برای او قرار می‌دهد اما اگر انسان هدایت اولیه را نپذیرفت هدایت خاص الهی شامل حالش نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه خداوند همه ابزارها و امکانات لازم جهت هدایت و سعادت انسان را در اختیار او گذاشته، اظهار داشت: اینکه خداوند انسان را ذاتا مایل به دانستن، هدایت و کمال آفریده و به وسیله قرآن و اهل‌بیت راه هدایت را به او نمایانده، همان هدایت اولیه است.

وی با بیان اینکه تمایل ذاتی انسان به کمال یکی از این ابزارها است، عنوان کرد: انسان به طور فطری علاقi مند به هدایت و رشد و پیشرفت در همه ابعاد مثبت وجودی است به عبارت دیگر انسان میل به کمال دارد.

استاد حوزه و دانشگاه میل فطری انسان به دانستن و فهمیدن را امکان دیگری برای هدایت انسان دانست و ابراز کرد: با اینکه انسان به طور ذاتی و فطری تمایل به فهمیدن و دانستن دارد اما تنها داشتن این میل، انسان را عالم و دانشمند نمی‌کند، بلکه فهم و دانش در پرتو تلاش و جستجوی انسان است که حاصل می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت علم در کلام امیرمؤمنان(ع)، افزود: حضرت علی(ع) فرمودند «علم سلطان است هر که به آن دست پیدا کند مسلط می‌شود و هر که به آن دست نیابد بر او مسلط می‌شوند».

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان عمل به دانسته‌ها و صبر بر آن را لازمه مسیر هدایت معرفی کرد و گفت: بعد از اینکه انسان به علم دست پیدا کرد باید به آن عمل کند و هر عقل سلیمی درک می‌کند که علم بدون عمل به هیچ کاری نمی‌آید، البته عمل کردن به علم دشواری و سختی هم دارد از این جهت است که عمل انسان با صبر و استقامت است که به نتیجه مطلوب می‌رسد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ذکر و یاد پروردگار چراغ پرفروغ هدایت الهی است، عنوان کرد: انسان در هر مرتبه و مرحله‌ای از زندگی که باشد نیازمند ذکر و یاد پروردگار است، ذکر الهی است که انسان را از انحرافات نجات می‌بخشد، از این روست که در آیات و روایات فراوان توصیه به ذکر و یاد الهی شده و غفلت از آن را سبب بدبختی انسان دانسته‌اند./813/پ210/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات