۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۶۲۰۸۴۹

معرفی نرم‌افزار کتابخانه الکترونیکی دروس حوزوی

معرفی نرم‌افزار کتابخانه الکترونیکی دروس حوزوی
کتابخانه الکترونیکی‌‏ دروس حوزوی با ارائه ۷۸۵ جلد از منابع دروس حوزه و به روزترین قابلیت‌های پژوهشی، دسترسی راحت‌تر طلاب علوم دینی‏ به منابع علمی‌‏ را فراهم کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتابخانه الکترونیکی‌‏ دروس حوزوی با ارائه ۷۸۵ جلد از منابع دروس حوزه و به روزترین قابلیت‌های پژوهشی، دسترسی راحت‌تر طلاب علوم دینی و پژوهشگران‌‏ به منابع علمی‌‏ را فراهم کرده است.

بدیهی است که ایجاد زمینه برای دسترسی راحت‌تر جویندگان دانش به منابع علمی، کمک مهمی به آنان است و جایگاهی ارزشمند در نزد پروردگار دارد. با این هدف، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ادامه تولید نرم‌افزار‌های اسلامی و در راستای گردآوری و ارائه آثاری که مورد نیاز طلاب علوم دینی است نرم‌افزار کتابخانه الکترونیکی دروس حوزوی را تولید و در اختیار طلاب و سایر علاقه‌مندان قرار داد که در این نوشته با توجه به شروع سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، قصد داریم به معرفی این نرم‌افزار بپردازیم:

نرم‌افزار کتابخانه الکترونیکی دروس حوزوی با ارائه ۲۳۰ عنوان در ۷۸۵ جلد کتاب از منابع دروس حوزه و به روزترین امکانات و قابلیت‌های فنی و پژوهشی، دسترسی راحت‌تر طلاب علوم دینی و پژوهشگران به منابع علمی را فراهم نموده است.

گفتنی است، این نرم‌افزار حجم وسیعی از منابع و متونی که یک طلبه از آغاز دوران تحصیل خود در حوزه علمیه تا پایان سطح، در رشته‌های ادبیات عربی، منطق، فقه واصول فقه، کلام، حکمت، حدیث و قرآن می‌بایست بیاموزد را در خود جای داده است.

لازم به ذکر است، منابع موجود در این نرم‌افزار، منحصر به متون درسی یاد شده نیست، بلکه بعضی از شروح و حواشی و ترجمه‌های متون مزبور را نیز دربر می‌گیرد. افزون بر این، بسیاری از کتاب‌هایی که ارتباطی تنگاتنگ با متون حوزوی دارند و می‌توانند در تحلیل و تبیین و تفصیل مشکلات و مبهمات و مجملات متون یادشده، اساتید را یار و طلاب را مددکار باشند و افق گسترده‌تری را در پیش روی آنان بگشایند و نگاه ایشان را در موضوع مورد بحث، ژرف و فراگیر نمایند، را نیز شامل می‌شود.

تعلیقه موجزه شریفه علی کتاب المکاسب و البیع (رشتی)، حاشیه المکاسب (آخوند)، حاشیه المکاسب (شیرازی)، حاشیه المکاسب (یزدی)، حاشیه شرائع الإسلام، حاشیه کتاب المکاسب، هدایه الطالب الی اسرار المکاسب، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، شرائع الإسلام، شرح تبصره المتعلمین، شرح خیارات اللمعه، غایه المرام فی شرح شرائع الإسلام، کتاب المکاسب، المکاسب (طبع قدیم)، اللمعه الدمشقیه فی فقه الإمامیه، مسالک الأفهام إلی تنقیح شرائع الإسلام، النجعه فی شرح اللمعه، معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواه، منتهی المقال فی أحوال الرجال و ... برخی از کتب موجود در نرم‌افزار دروس حوزوی می‌باشد.

جستجوی پیشرفته در متن و عناوین، اتصال کتب مرتبط به یکدیگر، مشاهده ترجمه‌ها و شروح در کنار متن اصلی، جستجو و دسترسی آسان به آیات به کار رفته در کتاب‌ها، ارتباط واژگان متون با لغت نامه‌های برنامه، انتقال آسان متن به Word و حافظه Clipboard تنها برخی از ابزار‌های پژوهشی می‌باشند که در نرم‌افزار دروس حوزوی در اختیار طلاب و پژوهشگران قرار گرفته است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه نرم‌افزار دروس حوزوی، اینجا کلیک کنید.

جهت اجرای برخط نرم‌افزار دروس حوزوی، اینجا کلیک کنید. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات