۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۶۲۰۸۷۴
حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی خبرداد؛

استقبال علمای عراق از شکل گیری مدل مجمع عالی تفسیر قرآن در نجف

استقبال علمای عراق از شکل گیری مدل مجمع عالی تفسیر قرآن در نجف
رییس مجمع عالی تفسیر قرآن با اشاره به استقبال علمای نجف از مدل مجمع عالی تفسیر قرآن در حوزه علمیه قم از تلاش برای ایجاد مجمعی قرآنی در عراق با محوریت نجف خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی رییس به همراه جمعی از اعضای مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با حضور در دفتر حضرت آیت الله سیستانی با حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در این دیدار به ارائه گزارشی از آخرین فعالیت های مجمع عالی تفسیر قرآن کریم پرداخت و گفت: این مجمع تا به امروز روی پا خود ایستاده و مجموعه ای قرآنی مستقل در حوزه محسوب می شود.

وی در ادامه با اشاره به لزوم گسترش فعالیت های قرآنی و تفسیری به بیرون از مرزهای کشور از سفر این مجمع به کشور عراق و دیدار با علمای نجف و کربلا و خبرداد و یادآور شد: ما در ابتدا احتمال می دادیم بی توجهی بشود ولی بر عکس گروه های قرآنی نجف و کربلا از این حرکت اسقبال کردند و ما خیلی علاقه مند هستیم که مجمع اساتید تفسیر قرآن در این شهر مقدس نیز راه اندازی شود.

رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم اضافه کرد: در همین راستا به دنبال این موضوع نیز بودیم تا از 12 تا 17 ربیع الاول همایشی در ارتباط با موضوع تفسیر و علوم قرآنی در نجف و با حضور علمای بزرگ عراق برگزار شود به گونه ای که آنها میزبان باشند، از این رو در نجف در سه سطح کار کردیم ،نخست دیدار با مراجع، دوم دیدار با اعاظم حوزه و سوم دیدار با اساتید نجف و رجال کربلا داشتیم.

وی با بیان این که مدل کار مجمع عالی تفسیر حوزه قم مورد استقبال علمای نجف قرار گرفته است، گفت: وقتی به نجف رفتیم و طرح بحث کردیم و مدلی از کار که در حوزه قم راه افتاده را تبیین کردیم، مورد استقبال قرار گرفت به همین جهت جمعی از اساتید جمع شدند تا به صورت خوشه ای گام به گام پیش برویم تا در آینده اساتید قرآنی نجف نیز به میدان بیایند و جمعی را تشکیل بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در بخش دیگری از این دیدار به فعالیت های دیگر مجمع عالی تفسیر قرآن در کشور ایران نیز اشاره و خاطرنشان کرد: کار دیگری که شروع کردیم این بود که به همه استان ها سر بزنیم و فعالیت های قرآنی حوزه های علمیه را رصد کنیم که در گام اول با حضور در استان های همدان، قزوین و زنجان با استقبال خوبی مواجه شدیم و آنها نیز از این کار حمایت کردند.

وی عنوان کرد: ما این برنامه را داریم که تا پایان سال به 10 استان برویم تا تعامل با استان ها شکل بگیرد و همچنین احیای دروس نهج البلاغه و صحفیه سجادیه را نیز در دستور کار قرار داده ایم از جمله این که سال گذشته بنا داشتیم همایشی بگیریم ولی این اتفاق صورت نگرفت، اما با پیامکی که به اساتید فرستادیم 50 درس نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در حوزه علمیه قم شروع شد.

رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم در پایان موج آفرینی برای شکل گیری یک فرهنگ در حوزه را امری حیاتی و مهم عنوان و خاطرنشان کرد: باید در حوزه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه کارهای جدی صورت بگیرد تا این دو کتاب مقدس و بزرگ از مهجوریت خارج شوند./1330/ج

ارسال نظرات