۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۶۲۰۸۸۵
در نشست بررسی ظرفیت ها و چالش های فعالیت فرهنگی ایران در سوریه مطرح شد؛

مشکل اصلی ما در سوریه نبود چشم انداز معین فرهنگی است

مشکل اصلی ما در سوریه نبود چشم انداز معین فرهنگی است
عباسی، مستندساز و فعال جهادالبناء لاذقیه: حضور اقتصادی ما در سوریه ضعیف است در صورتی که اروپایی‌ها برای افتتاح یک خط تولید محصول خود  در حد سفیر برای آن حضور پیدا می‌کند

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، هفتمین نشست بررسی ظرفیت‎ها و چالش‎های فعالیت فرهنگی ایران در سوریه با حضور فرهاد عباسی، مستند ساز و فعال جهادالبناء لاذقیه برگزار شد.

در این مراسم عباسی، مستند ساز و فعال جهادالبناء لاذقیه گفت: جهت مستند سازی در سوریه حضور پیدا کردیم، در این مدت در شهر‌های مختلف سوریه بودیم، اما بیشتر در شهر لاذقیه فعالیت داشتیم.

وی افزود: با توجه به شرایط این شهر  کار‌های فرهنگی در آنجا خیلی سخت بود و تا امروز به یک بن‌بست رسیده است. شرایط فرهنگی لاذقیه با حلب بسیار متفاوت است متأسفانه در طول ۸ سال گذشته شناسایی خوبی صورت نگرفت.

عباسی درباره برخی از فعالیت‌های فرهنگی عنوان کرد: یکی از فعالیت‌های فرهنگی ما تاسیس یک کارگاه خیاطی برای خانواده شهدا و جنگ زده‌ها بود که  در این مدت ۸۰ نفر آموزش دیدند و در بازه‌های زمانی مختلف از ۲۵ تا ۵۰ نفر مشغول به کار بودند این کار تجربه خوبی بود. البته در این مدت سرکشی از خانواده ایتام و دیدار با خانواده شهدا بخشی دیگری از فعالیت‌های ما را در بر می‌گرفت.

در سوریه مشکل اصلی نبود یک چشم انداز مشخص و معین در حوزه فرهنگی است

عباسی اظهار کرد: در سوریه مشکل اصلی ما نبود یک چشم انداز مشخص و معین در حوزه فرهنگی است، این عدم ترسیم چشم انداز ناشی ازاین بود که گروه‌ها به شکل پیوسته در حال جابجایی بودند و آسیب جدی به حوزه فرهنگی وارد شد.

 وی ادامه داد: مجموعه‌هایی که مسئولان و فرمانده آن تغییر می‌کردند تازه به دنبال یک نقشه راه بودند تا دوباره  مطالعات اولیه را برای نقشه را انجام دهد و تا همین امروز اگر قدمی در حوزه فرهنگی انجام شده باشد شما دیده اید ما هم دیده ایم! متاسفانه هیچ حرکتی انجام نشده و نبود این چشم انداز باعث شد به صورت جزیره‌ای در سوریه کار کنند و موفقیتی حاصل نشود.

این مستند ساز با اشاره به نبود ستاد مشخص برای پالایش اطلاعات توضیح داد: یک ستاد وجود ندارد که بعد از هشت و نیم سال این اطلاعات را اجرایی کند و آن‌ها را تبدیل به یک دستور عمل کند تا افرادی جدیدی که وارد کار می‌شود از آن استفاده کنند.

مشکل اصلی ما در سوریه حضور ضعیف اقتصادی و نبود چشم انداز معین فرهنگی است

فعالیت ایران در حوزه اقتصادی در سوریه ضعیف است

وی با اشاره به عملکرد ضعیف ایران در حوزه اقتصادی بیان کرد: انقلاب فرهنگی بسیار سخت است و امروز دشمن از بستر فرهنگی نفوذ نمی‌کند بلکه از طریق حوزه  اقتصادی و خدمات وارد می‌شود بعد از آزادسازی در سوریه شاهد محصولات  سعودی، ترکیه، اردنی، قطری بودیم و از لحاظ اقتصادی بهره‌مند شدند، اما متاسفانه حضور اقتصادی ما در سوریه ضعیف است و در صورتی که اروپایی‌ها برای افتتاح یک خط تولید محصول خود  در حد سفیر برای آن حضور پیدا می‌کند، اما نیرو‌های نظامی ما در آنجا این فرصت را ایجاد نکردند که نیرو‌های اقتصادی وارد شود اگر ما بر سر سفره سوریه باشیم و کالا‌های ما دربازارسوریه راه پیدا کند در کنار این بخش می‌توانیم تعامل فرهنگی خود را بالا ببریم.

وی افزود: در مقابل، روسیه خیلی هوشمندانه در منطقه حضور پیدا کرد و در حوزه بازسازی حضور پیدا کرد و از بخش خصوصی حمایت می‌کند تاجران روسیه به راحتی وارد سوریه شده اند البته زمانی که با معاون وزارت مسکن سوریه جلسه‌ای داشتیم از علاقه خود به حضور ایرانیان داشت سخن گفت، اما خودش هم اعلام کرد که شما متاسفانه حضور مستمر ندارید و روسیه فعالیت بیشتری دارد.

این مستند ساز اظهار کرد: یک بستر اقتصادی بسیار مناسب در سوریه و عراق وجود دارد، اما هیچ کاری صورت نمی‌گیرد، زمانی که فرمانده میدان نظامی باشد و نظامی تصمیم فرهنگی بگیرد و این تصمیم را ابلاغ کند و خودش اجرایی کند و نظارت داشته باشد باعث می‌شود عقب بمانیم.

چرا حلب را آزاد کردیم

وی افزود: اگر قرار است حلب را آزاد کنیم ودر حلب نمانیم  پس چرا حلب را آزاد کردیم، البته در کنار این اتفاق نام مجموعه‌هایی که در ایران خدمت می‌کند را روی دیوار‌های سوریه مشاهده می‌کنیم. اما اتفاق خاصی را از همین مجموعه‌ها شاهد نیستیم.

عباسی فعال جهادالبناء لاذقیه  عنوان کرد: در سوریه در ۷۴ درصد سنی، ۱۲ درصد علوی، یک درصد شیعه و ۱۰ درصد مسیحی و باقی سایر گروه‌ها هستند و ما برای همین یک درصد خودمان چه کار کردیم؛ حدود ۲۴ هزار نفر بعد از سقوط شهر شیعه نشین سوریه در شهر‌های مختلف اسکان پیدا کردند، چرا ما نتوانستیم یک کار کارشناسی از قبل داشته باشیم تا آن‌ها در یک شهر ساکن شوند تا با مشکلات روبرو نشوند چراکه به خاطر نبود این چشم‌انداز آن‌ها حتی از لحاظ پوشش تغییر کردند دختر شهیدی را می‌شناسم که سیگار می‌کشد و تمایل به بی حجابی دارد.

وی ادامه داد: دولت سوریه مسیحیان را تقویت می‌کند و برای انجام امور عبادی و اقدامات فرهنگی خود آزاد هستند و هیچ مشکلی ندارم، اما شیعیان بخواهند کاری انجام دهند از طرف سوری‌ها و ما هم دچار مشکل است چراکه آن‌ها را خط‌شکن کردیم از شیعیان شهید گرفتیم و بعد از اینکه اوضاع بهتر شد همه را در امور خدماتی فعال کردیم و این پرونده تا امروز هیچ متولی و چشم‌اندازی ندارد برای ۵۰ سال آینده برنامه‌ای برای آن‌ها نداریم.

عباسی با اشاره به زبان فارسی توضیح داد: یکی از حوزه‌هایی که می‌توانیم اقدام عملی انجام دهیم زبان فارسی است، امروز روسیه  در تمام شهر‌های سوریه مرکز آموزش روسی دارد و نسل بعدی که می‌خواهد تربیت شود  در روسیه یا ایران می‌آید و این موضوع از طرف روسیه پررنگ‌تر است چراکه  من جایی ندیدم که روس‌ها کلاس نداشته باشند حتی میدان دوستی روسیه و سوریه در کشور سوریه وجود دارد.

وی افزود: بستر‌های مهم تعامل فرهنگی همان زبان است اگر زبان فارسی را گسترش دهیم، فرهنگ ایرانی و مذهب تشیع را گسترش می‌دهیم که این موضوع را در این سال‌ها شاهد بودیم.

مستند ایرانی از تلویزیون سوریه  پخش نشد

عباسی با اشاره به از بین رفتن تاریخ شفاهی اظهار کرد: تاریخ شفاهی سوریه دارد از بین می‌رود و می‌توانیم درباره چگونگی پیدایش داعش و حضور چندساله آن مستند‌های خوبی داشته باشیم، اما در این سال‌ها مستند ایرانی نداریم که از تلویزیون سوریه پخش شود. علاوه بر اینکه از جهات بالادستی دستور داشتیم، که برای سوریه کاری انجام دهید که مخاطب سوری اقدامات جمهوری اسلامی را مشاهده کند. اما مستندی در این خصوص نداریم، اما فقط در حوزه مدافعان‌حرم مستند‌هایی ساخته شد و این حوزه هم  ضعیف است چرا که بعد از هشت و نیم سال برای حضور این در سوریه شبهه وجود دارد که ایرانی‌ها در سوریه چکار می‌کنند؟

مشکل اصلی ما در سوریه حضور ضعیف اقتصادی و نبود چشم انداز معین فرهنگی است

وی ادامه داد: در یکی از دیدار‌ها سید حسن نصرالله فرموده بود که مشکل شما در ایران مشکل چیست ما بعد از اینکه از ما سوال «چرا حزب الله در سوریه است؟» پرسیده شد یک سخنرانی انجام دادیم و مسئله را حل کردیم اگر کسی ایراد می‌گیرد العربیه و الجزیره است و مردم عادی توجیه شده‌اند، اما این نشان می‌دهد که کار رسانه‌ای ما مشکل دارد.

فاتح جنگ که بود؟

عباسی با اشاره به فعالیت روسیه اظهار کرد: روسیه جای ما را در سوریه گرفته است زمانی که در خیابان‌های روسیه حرکت می‌کنید  تابلو‌های بزرگ پوتین کنار بشار اسد را می‌بینید پرچم‌های بزرگ برافراشته روسیه را در کشور سوریه شاهد هستیم تنها پرچمی که از ایران در سوریه است همان پرچمی است که ما در لاذقیه زدیم  در کنار این موضوع در این سال‌ها ما حق نداشتیم با لباس‌های نظامی در سطح شهر باشیم، اما در یک سال اخیر گذشته روس‌ها با لباس نظامی در سطح شهر می‌رود و این سوال پیش می‌آید که فاتح جنگ که بود؟

وی افزود: این روز‌ها روس‌ها در حرم حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) تردد می‌کنند و بعد از ۸ سال از منطقه علوی نشین و سنی نشین خارج شدند و وارد مناطق شیعه نشین شدند؛ نمی‌گویم روس‌ها دشمن هستند، اما حداقل رقیب به حساب می‌آید اگر جای خالی ببیند پر می‌کنند ما در سوریه کجا هستیم زمانی که غوطه شرقی سوریه آزاد شد روس‌ها با حضور در خط مقدم سلفی گرفتند و در رسانه‌ها پخش شد اگر ۱۰ سال دیگر درباره آزادی این منطقه صحبت شود به اسناد توجه می‌کنند و همان عکس‌ها سندی برای روسیه به حساب می‌آید.

عباسی اظهار کرد: ما به رقبا زمین را واگذار می‌کنیم اگر آمریکایی یا سعودی‌ها به سوریه برگردند تکلیف ما چه می‌شود تا چه زمانی باید با سیاست‌هایی کتمان خبری می‌خواهیم پیش برویم حتی  تا دو سال اول در خبر‌ها داشتیم که سوریه در حال پیشروی است و هیچ وقت خبر سقوط از سوریه نداشتیم همیشه کتمان کردیم.

وی با اشاره به نبود یک مستند ساز بحران در منطقه توضیح داد: از (اسفند ۸۹ تا امروز در سوریه)، از (خرداد ۹۳ تا آذر ۹۳ در عراق)، از (۹۴ تا امروز در یمن) در منطقه درگیر هستیم، اما چند مستند ساز بحران داشتیم، این دوستانی که ۶ سال در سوریه را بستند و اجازه ندادن کسی وارد شود امروز باید پاسخگو باشند، آن‌ها همان‌هایی هستند که اقتصاد و فرهنگ ما را دچار مشکل کردند. ما می‌توانیم در سوریه در حوزه فرهنگ و اقتصاد موفق باشیم و از لحاظ رسانه‌ای کار‌های خوبی انجام دهیم هنوز برخی از مسئولان توجیه نیستند که باید درمنطقه حضور فعال داشته باشیم، نیرو‌های ما در سوریه هستند پشتیبانی نظامی خوبی برای اقدامات فرهنگی، اقتصادی و خدمات اجتماعی ندارند و باید عملکرد خود را  تغییر بدهند و باید پاسخگو باشند./918/د101/س

ارسال نظرات