۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۶۲۰۹۱۴

برنامه‌های مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان اعلام شد

برنامه‌های مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان اعلام شد
مسؤول ستاد برگزاری آیین سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان از برگزاری این آیین در روز جمعه ۱۲ مهرماه خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، محمد احترامی عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران که در محل ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان برگزار شد، گفت: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان امسال در دومین جمعه از مهرماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی برگزار می‌شود.

وی افزود: برگزاری سه شب مراسم عزاداری مردم فین کاشان ۹ تا ۱۱ مهرماه قبل از مراسم قالیشویان و شام غریبان این امامزاده واجب التعظیم با حضور عزاداران فینی برگزار می‌شود.

احترامی از برگزاری مراسم سنتی «جمعه جار» با عنوان همایش جمعه جار و شب بیعت با ولایت و حمایت مردم فین کاشان از ولایت در مسجد جامع فین کاشان در یک هفته قبل از مراسم سنتی مذهبی قالیشویان خبر داد.

وی افزود: مراسم شب جمعه جار همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان در یک هفته قبل از مراسم قالیشویان پنجشنبه شب ۴ مهرماه در مسجد جامع فین کاشان برگزار می‌شود.

احترامی یادآور شد: کاروان پیاده روی عزاداران مردم فین کاشان با در دست داشتن چوب‌هایی که نماد و سلاح دفاع از حضرت در آن زمان بوده یک روز قبل از برگزاری مراسم قالیشویان در روز پنجشنبه ۱۱ مهر ماه حرکت خود را از مسجد فین کاشان آغاز و بعد از عبور از خیابان‌های اصلی شهرستان کاشان و ۴۵ کیلومتر پیاده روی در شب مراسم خود را به آستان مقدس علی ابن باقر (ع) در مشهد اردهال می‌رسانند و آماده برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان می‌شوند.

مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان یاد آور شد: در طول مسیر ۴۵ کیلومتری مسجد جامع فین کاشان تا آستان مقدس علی ابن باقر (ع) در مشهد اردهال موکب خودجوش مردمی کار پذیرایی از کاروان ۳ هزار نفری پیاده روی مردم فین کاشان را انجام خواهند داد.

احترامی افزود: در شب مراسم قالیشویان ضریح مطهر علی ابن باقر (ع) از سوی مردم عزادار فین کاشان با گلاب ناب تولید شده در منطقه فین کاشان، غبار روبی و عطر افشانی می‌شود.

به گفته وی، تنها سنت مذهبی که از شیعیان جهان به ثبت جهانی رسیده است مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در مشهد اردهال کاشان است.
 
امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در قرن دوم هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایتمدار کاشان و فین و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر (ع) برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم کاشان شد و بعد از برگزاری اولین نماز جمعه در مشهد جامع کاشان و سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال کاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شد و پس از یک جنگ نا برابر ناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسین (ع) در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری یعنی ۵۵ سال بعد از واقعه کربلا مانند جدش در کربلای ایران مشهد اردهال کاشان به شهادت رسید، اما به دلیل همزمانی ۲۷ جماد الثانی با دومین جمعه از مهرماه سال خور شیدی، مراسم قالیشویان مردم فین کاشان و تشییع نمادین پیکر مطهر این امام زاده واجب التعظیم همه ساله در دومین جمعه از مهر ماه برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه می‌شود و دردومین جمعه از مهر ماه برگزار می‌شود، تکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی توسط مردم فین کاشان در یک‌هزار و ۳۱۷ سال قبل است.

شایان ذکر است، مراسم قالیشویان به‌عنوان یک آیین سنتی و مذهبی است که ابتدا به شماره ۱۵۰ در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد و در ادامه در دسامبر۲۰۱۲ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسید.

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کاشان واقع شده است./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسینی
Netherlands
۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۵
مراسم خیلی باشکوهی است اما حیف که ان امامزاده واجب التعظیم و فرزند بلافصل امام باقر(ع) غریب مانده است توی اردهال کاشان
1
1