۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۶۲۰۹۲۰
آیت الله مهدوی:

انسان غیرتمند از نشانه‌های آفرینش درس تسلیم می‌گیرد

انسان غیرتمند از نشانه‌های آفرینش درس تسلیم می‌گیرد
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: خداوند نشانه‌های آفرینش را برای ما قرار داده است تا عبرت گرفته و تسلیم شویم، آن هم تسلیم تعقلی و برخاسته از فکر و تأمل در نشانه‌های خداوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امشب در مسجد صاحب الزمان(عج) اصفهان، با اشاره به اهمیت درس گرفتن از تاریخ برای اصلاح امور زندگی، گفت: یکی از ویژگی‌های انسان‌هایر غیور عبرت گرفتن از تاریخ است، کسی که از تاریخ درس بگیرد زندگی خود را اصلاح خواهد کرد. اما انسانی که نسبت به تاریخ بی‌تفاوت باشد و غیور نباشد نمی‌تواند زندگی خود را اصلاح کند چرا که خودش دنبال تجربه است و مجبور می‌شود مشکلاتی را متحمل شود.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: نگاه به تاریخ برای زندگی انسان بسیار مهم است، در تاریخ گاهی رخدادهایی انجام می‌شود که نتیجه آن یک یا چندسال بعد خواهد بود، افرادی که ظاهر را نگاه کنند همان روز و شب را خواهند دید اما اهل عبرت مجموعه تاریخ را می‌بینند و می‌دانند آن تاریخ گذشته ممکن است در زمان ما تکرار شود، عبرت در تاریخ بسیار است و انسان غیور از این عبرت‌ها استفاده می کند.

وحی الهی به زنبور عسل برای تعلیم سبک زندگی

وی با اشاره به آیاتی از سوره نحل، به داستان زندگی زنبور در این سوره اشاره کرد و گفت: نحل به معنای زنبور عسل است و به خاطر آیاتی که به زندگی این موجود اشاره دارد نام این سوره نحل گذاشته شده است، زنبور عسل یکی از عجایب خلقت است و قرآن کریم می‌فرماید به زنبور عسل گاهی وحی می‌شود، این غیر از وحی است که به انبیا می‌شود بلکه یک نوع الهاماتی است که خداوند به این حشره عنایت می‌کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در این وحی که به زنبور می شود خداوند به زنبور عسل روش و طریقه ساخت کندو را آموزش می‌دهد، سپس خداوند به زنبور عسل الهام می‌کند که به هر نوع ثمره ای از گلهای متفاوت استفاده کند، زنبور هم بسیار دقیق این دستورات را عمل می کند و به همین دلیل می‌تواند به موفقیت برسد و خانه خوب و عسل تولید کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به نظام پیچیده و دقیق زندگی زنبورهای عسل، تصریح کرد: بنابر فرموده قرآن کریم عسل انواع مختلف دارد و هرکدام یک نوع خاصیت دارد و هرکدام برای یک بیماری کارساز خواهد بود، در عسل برای مردم شفا وجود دارد و می‌تواند مردم را شفا دهد، این یکی از عبرت‌هایی است که انسان از قرآن و آموزه‌های آن می‌تواند بگیرد.

وی با بیان اینکه خداوند از جنس ما برای ما همسری قرار داده است تا همزبان ما و مایه آرامش ما باشد، اظهار کرد: قرآن می‌فرماید به واسطه همین همسران فرزندان و نوادگانی برای ما به وجود خواهد آمد و برای ما نعمت پاک و حلال آفریده شده است تا روزی خود و فرزندان و همسر و نوادگان خود را فراهم کنیم اما انسان‌های کافر و بی‌دین نسبت به این روزی پاک و حلال بی توجه هستند و از آیات الهی عبرت نمی‌گیرند.

انسان غیرتمند از نشانه های آفرینش درس تسلیم می گیرد

آیت الله مهدوی با تبیین ویژگی‌های پیچیده و خاص در خلقت موجودات مختلف، خاطرنشان کرد: کسی که غیرتمند باشد از نعمت‌های خداوند و عجایب خلقت درس خداشناسی و تسلیم خداوند بودن خواهد گرفت، نه تسلیم تعبدی بلکه تسلیم تعقلی و برخاسته از فکر و تأمل در آفرینش که موجب سعادت انسان خواهد شد.

امام جمعه موقت اصفهان تسلیم خداوند شدن را حاصل عبرت گرفتن انسان از آفرینش و آیات الهی عنوان کرد و افزود: تسلیم زمانی صورت می‌گیرد که یک نفر بداند خداوند هم قدرت دارد و هم رئوف است و هم نسبت به ما علم دارد، نظم جهان هستی و آفرینش که شاهد آن هستیم نشان دهنده علم و قدرت و رأفت خداوند است، خدا از این علم و قدرت در راستای رسیدن ما به کمال و سعادت استفاده می‌کند./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات