۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۶۲۰۹۳۰
معاون وزیر کار خبر داد؛

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات کارگران هپکو

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات کارگران هپکو
معاون وزارت کار اعلام کرد: مقرر شد ۵۰ میلیارد تومان از محل منابع بانک ملی برای تامین سرمایه درگردش و پرداخت مطالبات کارگران اختصاص یابد.

به گزارش خبرگزاری رسا، هپکو شرکت ساخت و مونتاژ ماشین‌آلات راه‌سازی است که در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شده اما واردات ماشین‌آلات خارجی از یک طرف و رکود در پروژه‌های عمرانی به دلیل محدودیت بودجه، دو عامل فنی کاهش تقاضا برای محصولات ماشین‌آلات راه سازی سنگین هپکو بوده است.

از طرفی سوء مدیریت و واگذاری غیر اصولی این شرکت مهم تولیدی باعث مشکلات کارگری در این شرکت شده است. بر همین اساس، چند روز پیش کارگران هپکو در اعتراض به آنچه «تعیین تکلیف سهامداری این شرکت» عنوان شد، در مسیر راه آهن شمال جنوب تجمع کردند.

آن‌ها که اخیرا تجمعات اعتراضی خود را نسبت به وضعیت شرکت و معوقاتشان از سر گرفته بودند، خواستار تعیین سهامدار جدید برای هپکو شدند. در این راستا تعدادی از دانشجویان برای توقف روند فعلی خصوصی‌سازی در هپکو و رسیدگی به وضعیت حقوقی با کارگران معترض هپکو اعلام همبستگی کردند.

در پی دستور رئیس‌جمهور و جلسات مسئولان استان مرکزی با وزیر صنعت و مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و با موافقت سهامدار عمده هپکو، ابوالفضل روغنی گلپایگانی بعنوان مدیرعامل جدید هپکو معرفی شد ولی کارگران معتقدند که مشکل هپکو با این کار رفع نشده و خواستار تغییر سهامدار هستند.

در همین زمینه، سید جعفر سبحانی مشاور رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: 60.7 درصد از سهام شرکت هپکو را در سال 85 از طریق بورس واگذار کردیم که خریدار آن زمان شرکت واگن‌سازی کوثر بود که این خریدار مقداری از پیش‌پرداخت اولیه را پرداخت کرد، اما متاسفانه اقساط را به موقع نداد. وی افزود: سازمان خصوصی‌سازی علیه خریدار اول در مراجع قضایی اقامه دعوی کرد و دادگاه به نفع سازمان خصوصی‌سازی رای داد و توانستیم این شرکت را به صورت وکالتی به خریدار بعدی بفروشیم. سال 94 و 95 شرکت هپکو از طریق وکالتی به خریدار جدید به نام «هیدرواطلس» واگذار شد.

این مقام سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: قرار بر این شد، برای راه‌اندازی شرکت بعد از دو سال اقساط خود را به سازمان خصوصی‌سازی بدهد که متاسفانه خریدار جدید هم با وجود گذشت دو سال تنفس نتوانست اقساط خود را بدهد. هنوز از خریدار هیدرواطلس پس نگرفته‌ایم، ولی اگر خریدار جدید پیدا شود، می‌توانیم به روش وکالتی به خریدار جدید بدهیم.

در این جهت، حاتم شاکرمی، معاون امور روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: اخیرا ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یک جلسه فوق‌العاده داشت که با حضور وزیر صنعت، استاندار مرکزی، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای ستاد ملی تشکیل شد و سه تصمیم بسیار خوب برای ساماندهی این شرکت گرفته شد. وی با اشاره به اینکه از کارگران درخواست داریم صبور باشند تا با استقرار تیم مدیریتی جدید وضعیت این شرکت بهبود یابد، اضافه کرد: مدیر تعیین شده علاوه‌بر اینکه آشنا به تولید و صنعت است، زمانی دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بوده و می‌تواند مشکلات این بنگاه را شناسایی و رسیدگی کند.

معاون وزیر کار ادامه داد: تصمیم دوم مطرح شده در ستاد فوق‌العاده تسهیل و رفع موانع تولید این بود که سهام عمده این شرکت واگذار شود که در این زمینه پیشنهاداتی در زمینه واگذاری هپکو به شرکت‌ها، هلدینگ‌ها وکنسرسیومی از معادن یا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء مطرح شد.

شاکرمی، تامین نقدینگی به میزان ۵۰ میلیارد تومان توسط بانک ملی را سومین تصمیم اتخاذ شده در حوزه ساماندهی شرکت هپکو عنوان کرد و گفت: در این خصوص مدیرعامل بانک ملی هم در جلسه حضور داشت و مقرر شد ۵۰ میلیارد تومان از محل منابع این بانک برای تامین سرمایه درگردش و پرداخت مطالبات کارگران اختصاص یابد. همچنین، آقازاده، استاندار مرکزی نیز اعلام کرده بود، 500 میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت حقوق کارگران و خرید مواد اولیه تولید به شرکت هپکو اراک پرداخت می‌شود. امید است با تصمیم استانداری و تعیین مدیریت جدید شرکت هپکو حقوق کارگران تا پایان شهریور پرداخت شود./1360/د101/ب1

منبع: کیهان
ارسال نظرات