۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۶۲۱۰۴۵
حجت الاسلام والمسلمین مروی:

دشمنان هرچه بیشتر ما را تهدید می کنند، کمتر به نتیجه می رسند + فیلم

دشمنان هرچه بیشتر ما را تهدید می کنند، کمتر به نتیجه می رسند + فیلم
تولیت آستان قدس گفت: فشارها، تحریم ها و تهدیدها اگر بر هر کشور دیگر حاکم شده بود ظرف چند ماه نتیجه می گرفتند اما در کشور ما هرچه بیشتر فشار آوردند، کمتر نتیجه گرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان رضوی امروز با حضور جمعی از علما، اساتید و طلاب مدارس علمیه خراسان در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم با اشاره به اهمیت کار طلبگی، گفت: هر کسی دارای مسؤولیت، شغل و  حرفه ای است که برخی از کارها و شغل ها دارای مسؤولیت سنگین تر است و هر چه مسؤولیت سنگین تر باشد شغل دارای اهمیت بیشتر است و با توجه به این که کار طلبگی و روحانی هدایت جامعه است، هیچ شغل، مسؤولیت و حرفه ای به بزرگی هدایت جامعه نمی رسد.

وی با بیان این که کار انبیا هدایت مردم است، گفت: کار مسؤولان و اولیای خدا هدایت مردم است و مسؤولیتی مهم تر از هدایت مردم نیست چنانچه که در سوره حمد که گنج نفیس الهی است از خدا می خواهیم که «ما را هدایت کند» بنابراین هدایت چنان مهم است که روزی چند بار مومنین در بهترین و روحانی ترین حالت که نماز است از خداوند درخواست هدایت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: ما باید شب و روز خدا را شاکر باشیم که برای به دست آوردن ابزار هدایت مردم به علم و دانش متصل به وحی هستیم و معلوماتی که در حوزه ها می آموزیم متصل به وحی است که امری مهم و بی نظیر است و امام صادق(ع) در این مورد می فرماید:«اگر می خواهی علم را بیاموزی از ما بیاموز و اهل ذکری که خداوند ارجاع داده است ما اهل بیت هستیم.»

تولیت آستان قدس رضوی اتصال با واسطه به وحی را رمز ماندگاری حوزه ها و روحانیت دانست و ابراز کرد: علیرغم همه فشارها، تهدیدها و کشتن ها روز به روز روحانیت و حوزه های علمیه در جهت رشد حرکت کرده است چون متصل به وحی هستند، رضا خان و امثال آن حقیرتر از این هستند که در برابر چنین چشمه فروزانی مبارزه کرده و بتوانند سرکوب کنند.

وی با اشاره به سابقه درخشان حوزه علمیه مشهد، گفت: حوزه علمیه مشهد در همه علوم از جمله فقه، اصول، عرفان، اخلاق، ادبیات، خطابه و مناظره سرآمد است، بزرگانی که در حوزه علمیه مشهد بودند و رشد کرده اند و جامعه و حوزه را روشنایی بخشیده اند کم نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی به پرداختن به همه عرصه ها در حوزه های علمیه و به روز بودن تأکید کرد و اظهار داشت: حوزه علمیه ادامه و استمرار حوزه امام صادق(ع) است و باید همه علوم و معارف آموخته شود که در طول تاریخ نیز چنین بوده است و علما و بزرگان در هر زمانی به روز بودند و این که رهبری بر تحول حوزه تأکید دارند و طلبه باید بر شبهات آگاه بوده و پاسخ داشته باشد چون سنت تاریخ چنین بوده است و علما به روز بوده و هیچ شبهه ای را بدون پاسخ نگذاشته اند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: اگر عالم دین، عالم به مسأله زمان نباشد نمی تواند مفید باشد و امیرالمومنین(ع) در این مورد می فرماید: «اعلم به زمان کسی است که از حوادثی که اتفاق می افتد، تعجب نکند و از قبل پیش بینی کرده باشد» یعنی قبل از این که شبهه مرزها را درنوردد و وارد مغرها شود طلبه باید آگاه باشد و راه فرار را پیدا کند، اگر طلبه شبهه ای دید و تعجب کند بداند که عالم به زمان نیست.

وی با تأکید بر توجه به نسل جوان، اظهار کرد: نسل جوان را دریابید و با نسل جوان ارتباط برقرار کنید البته این ارتباط برقرار کردن فن است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی به حضور حوزه های علمیه در مسأله سیاسی و اجتماعی  تأکید و ابراز کرد: علما و فقها در تاریخ در مسائل سیاسی و مسائل مربوط به اجتماع  احساس مسؤولیت داشته اند و این که امروز در جامعه اسلامی رهبری نظام را فقیه، عالم و عادل برعهده گرفته و بخش هایی از مسؤولیت ها را روحانیت برعهده گرفته اند امر مسبوق به سابقه است و جاری و ساری در حوزه ها است.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید به حضور آگاهانه روحانیت در همه صحنه ها، خاطرنشان کرد: امروز شرایط و اقتضائات زمان متفاوت است و روحانی نیز نسبت به جامعه و نظام اسلامی نباید بی تفاوت باشد، این انقلاب فقط اعتبار روحانیت معاصر نیست بلکه اعتبار روحانیت در طول تاریخ جمع شده و انقلاب رخ داد و ما نباید نسبت به دشمنان و آسیب هایی که متوجه دین، مردم و نظام اسلامی می شود بی تفاوت باشیم.

وی به دادن امید به مردم توسط روحانیت تأکید کرد و گفت: اگر حضور روحانیت و اعتبار مردمی روحانیت نبود این انقلاب محقق نمی شد، باید اعتماد مردم به روحانیت حفظ شود و روحانیت از این اعتماد مردم در جهت افزایش بینش، معرفت، وفاداری اخلاق و پایبندی مردم به نظام  و انقلاب بهره ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: این فشارها، تحریم ها و تهدیدها اگر بر هر کشور و نظام دیگر حاکم شده بود ظرف چند ماه نتیجه می گرفتند اما در کشور ما هر چه بیشتر فشار آوردند، کمتر نتیجه گرفتند چون مردم آگاه هستند و اگر آگاه باشند همه سختی ها را برای عزت و استقلال خود، اسلام و دین تحمل می کنند و این وظیفه روحانیت است که در کنار اشکالات و ناهنجاری ها به مردم امید دهد.

وی با اشاره به ورود غیرقانونی کشتی انگلیسی ها به آب های ایران و گرفتن آن توسط نیروهای دلاور سپاه، گفت: این انقلاب و اسلام به ما عزت داد این همان ایرانی است که با افتخار کشتی متجاوز انگلیسی را گرفتند و پهپاد متجاوز آمریکایی را مورد هدف قرار دادند./864/پ202/ب1

تعداد بازدید : 6
امیر خاکراه
ارسال نظرات