۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۶۲۱۰۴۸
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون:

میزان تأثیر گذاری اربعین بیشتر از دیگر ایام سال است

میزان تأثیر گذاری اربعین بیشتر از دیگر ایام سال است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به غنیمت شمردن فرصت اربعین برای تبیین معارف اهل بیت(ع) گفت: چگالی و میزان تأثیر گذاری اربعین بیشتر از دیگر ایام سال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین گردهمایی فعالان مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و چهارمین همایش هیأت های فعال در عرصه اربعین از صبح روز پنجشنبه در مسجد مقدس جمکران آغاز و تا عصر فردا ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون استاد حوزه و دانشگاه در نشست «اربعین و نقش جبهه فرهنگی در مواجهه با زوار غیر ایرانی» که عصر امروز برگزار شد، اظهار داشت: باوری که ما داریم این است که اربعین فرصت اثر گذاری عمیقی دارد و روی نسل امروز می‌تواند موثر باشد.

وی با بیان این که چگالی و جرم حجمی اربعین بالا است، گفت: در کهکشان راه شیری ستاره ای داریم که وزن کره زمین در برابر آن همچون یک قاشق غذاخوری است، اربعین هم هرچند فرصت محدودی است ولی تأثیر عجیبی در دل ها دارد چون نسبت به دیگر ایام سال قدرت جذب بیشتری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون تصریح کرد: در پیاده روی اربعین حتی صرف راه رفتن و عدم ارتباط با هیچکس بازهم اثر خودش را می گذارد، ولی هرچه بخواهیم این اثر را بیشتر کنیم باید کار کنیم هرچند گاهی باید قطره چکانی وارد شویم.

این کارشناس مسائل خانواده در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: به عنوان مثال شما در محلی که یک کاروان چند دقیقه ای ایستاده است چه برنامه ای دارید؟ آیا صرف غذا خوردن و استراحت است یا برنامه دیگری هم دارید؟  تکلیفی بر گردن شما است که در موضوعات معرفتی و تربیتی و اخلاقی و عبادی هرچند کوتاه وارد شده و آنها را برای مردم تبیین کنید.

وی با بیان این که تأثیر سخنرانی کوتاه بیشتر از سخنرانی های طولانی است، گفت: آیت الله شیخ جعفر شوشتری گاهی یک منبر کوتاهی که می‌ رفت بوی تقوا بلند می‌ شد گاهی فقط یک جمله می‌ گفت: «مردم بدانید خدا هم هست» و از منبر پایین می‌ آمد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون افزود: مرحوم حائری مؤسس حوزه علمیه قم همیشه قبل از درس یک ذکر مصیبت می‌ خواندند، یک بار از ایشان خواستند تا خودشان روضه ای بخواند، ایشان هم قبول کرد و فرمود: «طلبه های عزیز بدانید حسین بن علی(ع) را بین دو نهر آب تشنه شهید کردند» همین یک جمله را که گفت مجلس منقلب شد و ایشان دیگر نتوانست درس را ادامه بدهد.

وی ابراز داشت: ما می‌ گوییم فرصت اربعین هم همین است، به همین جهت مطالبی که می خواهیم ارائه بدهیم را موضوع بندی کنیم و به صورت ده دقیقه ای بیان کنیم، که چه بسا طولانی صحبت کردن ماندگاری یک بحث را کمتر می‌ کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با مدیریت دل ها نیز یادآورشد: هرچه اخلاص مواکب داران بیشتر باشد قطعا تأثیر پذیری کار و کلام ما هم بیشتر می‌ شود و نکته دیگر این است که شمایی از آن کار را خودمان هم انجام بدهیم و برای ما عار نباشد چون وقتی کار برای خدا و امام حسین(ع) باشد جارو کشی یا پشت میز نشینی فرق نمی کند./1330/ج

ارسال نظرات