۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۲۱۱۷۱
نماینده آیت الله سیستانی در اروپا:

علم، حجاب و عبادت حضرت زینب الگوی برای زنان است

علم، حجاب و عبادت حضرت زینب الگوی برای زنان است
نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا گفت: زنان حضرت زینب (س) در علم آموزی، حجاب و عبادات الگو قرار دهند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا طی سخنانی در مسجد امام علی (علیه السلام) واقع در شهر کپنهاگ دانمارک در جمع شیعیان گفت: جایگاه حضرت زینب (سلام الله علیها) در نزد امام حسین (علیه السلام) به گونه ای بود که ایشان را مرجع استفتائات مسلمین قرار داده بود به طوری که شیعیان احکام شرعی از حضرت زینب (سلام الله علیها) استفتاء می کردند که این مساله نشان دهنده عظمت ایشان است.

وی حضرت زینب (سلام الله علیها) را ماننده مادرش حضرت زهرا (سلام الله علیها) الگوی زنان دانست و تصریح کرد: اولین درسی که می شود از این بانوی بزرگ فرا گرفت مساله علم آموزی است. کسب علوم اسلامی و احکام دینی بر زنان مسلمان واجب است زیرا مساله تعلم و تفقه یک موضوع مردانه فقط نیست و زنان نیز باید وارد این امور شوند.

حجت الاسلام کشمیری تصریح کرد: عفاف و حجاب از دیگر اموری است که باید از حضرت زینب (سلام الله علیها) فرا گرفت. یحی المازنی می گوید که 5 سال در کنار امیرالمومنین علی (علیه السلام) ولی هیچ گاه صدا و چهره حضرت زینب (سلام الله علیها) را نشنیده و ندیدم. البته این بدان معنا نیست که زن ها خود را در چهار دیواری زندانی کنند به طوری که حتی خورشید آنان را نبینند بلکه باید حجاب اسلامی را به صورت کامل رعایت کنند.

وی ادامه داد: درس دیگر که می توان از حضرت زینب (سلام الله علیها) فرا گرفت، کثرت عبادت این بانوی عظیم است. عبادت حضرت زینب (سلام الله علیها) به گونه ای بود که امام حسین (علیه السلام) به ایشان توصیه کرده بود که در نماز شب ها فراموشش نکند. حضرت زینب (سلام الله علیها) حتی بر انجام امور مستحب تاکید وافری داشت.

گفتنی است که زینب (۵ یا ۶ق- ۶۲ق) دختر امام علی (علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها). بر اساس روایات متعدد، نام‌گذاری حضرت زینب (سلام الله علیها)، توسط پیامبر اسلام(ص) صورت گرفت. او به هنگام حضور امیرالمؤمنین (علیه السلام) در کوفه به زنان تفسیر قرآن آموزش می‌داد.

زینب همسر عبدالله بن جعفر بود و در واقعه کربلا در کنار برادرش امام حسین (علیه السلام) حضور داشت. امام حسین (علیه السلام) هنگام وداع در روز عاشورا از حضرت زینب خواست او را در نماز شبش دعا کند. با پایان یافتن جنگ، زینب و دیگر بازماندگان کاروان امام (علیه السلام) به اسارت درآمدند و به کوفه و از آنجا به شام برده شدند.

خطبه او در کوفه و نیز در شام (در مجلس یزید)، معروف است. خطبه حضرت زینب (سلام الله علیها)  در مجلس یزید، حاضران را تحت تأثیر قرار داد و یزید مجبور شد جنایت و قتل امام حسین (علیه السلام) را به گردن ابن زیاد بیندازد و او را لعن کند. او را به سبب مصیبت‌های فراوانی که دیده، اُمّ المَصائب لقب داده‌اند.

ارسال نظرات