۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۶۲۱۲۳۲
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

غرب ناتوان در آموزه‌های زندگی|اهمیت توجه به نیازهای والدین

غرب ناتوان در آموزه‌های زندگی|اهمیت توجه به نیازهای والدین
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: وظیفه ما در مقابل والدین بسیار سنگین است، غربی‌ها آموزه های اخلاقی زندگی را بلد نیستند و ناتوان در تدوین آن هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، شب گذشته در جلسه شرح صحیفه سجادیه در مسجد امام سجاد(ع) اصفهان، با بیان اینکه دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه دعای در حق والدین است، گفت: امام سجاد(ع) با بهترین و دقیق‌ترین الفاظ دعاهای متعددی راجع به والدین خویش دارند.

امام سجاد تعالیم دین را در قالب دعا بیان کرده‌اند

آیت الله مهدوی دعای 24 صحیفه سجادیه را دستورالعمل برای مردم عنوان کرد و افزود: امام سجاد(ع) امکان برگزاری جلسات تفسیر قرآن و تبیین معارف دین نداشتند به همین دلیل حرف‌های خود و تعالیم معرفتی دین را در قابل دعا بیان می‌کردند و مناجات با خداوند بیان می‌کردند، باید توجه کنیم حرفی که در قالب دعا بیان می‌شود آماده است و می‌توان به سادگی از آن برداشت صحیح و دقیق کرد.

وی خاطرنشان کرد: پدر امام سجاد(ع) امام حسین(ع) بودند و مادر ایشان بنابر نقل‌ها دختر یزدگرد سوم به نام شهربانو بوده است، پس از اینکه این بانو اسیر می‌شود علیرغم اینکه بسیاری خواستار ازدواج با ایشان بودند، اما شهربانو چون دختر پادشاه بوده است اجازه انتخاب پیدا می‌کند و امام حسین(ع) را به عنوان همسر انتخاب می‌کنند و این سعادتی است که نصیب ایشان شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه، تصریح کرد: والدین به دو صورت هستند، یکی پدر و مادری که ما از آنها به وجود آمده‌ایم، دیگری والدین روحی ما که مانند پدر و مادر ما هستند، قرآن کریم می‌فرماید قسم به شهر مکه در حالی که پیامبر اسلام(ص) در آن هست، این کنایه است برای فهم اینکه شرافت دهنده شهر مکه ایشان هستند.

امام حق پدری بر امت دارد

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: قرآن کریم قسم می‌خورد به کسی که در مکه زاییده شده که منظور امام علی(ع) است و سپس امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان والد امت معرفی می‌کند، امام پدر امت و چنین حقی بر گردن امت دارد، در روایتی تابعین از انبیا به عنوان فرزندان ایشان معرفی می‌شوند، در حقیقت رسولان الهی به منزله پدر امت خود هستند.

آیت الله مهدوی با اشاره به فرازی از دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه، اظهار کرد: زمانی که پدر و مادر از کار افتاده می‌شوند و به فرزندان خود نیازمند هستند برای انجام امور زندگی، کم کم فرزندان از مراقبت پدر و مادر خسته می‌شوند، امام سجاد(ع) می فرمایند خداوندا وجود من از خدمت کردن به والدینم خسته نشود و همیشه در خدمت ایشان باشم.

وی با بیان اینکه خداوند حکم کرده است جز او را نپرستیم و به والدین خود احسان کنیم، تصریح کرد: احسان به والدین یعنی اینکه پدر و مادر را وادار نکنیم برای کاری از ما درخواست کنند بلکه پیش از اینکه از ما درخواست کنند یاری رسان آنها باشیم و انواع و اقسام نیازهای آنها را برطرف کنیم.

غرب ناتوان در تعلیم و تدوین آموزه های اخلاقی زندگی

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اهمیت احسان به والدین در زندگی انسان، عنوان کرد: انسان در احسان به والدین نباید درنگ کند و منتظر درخواست یا دستور آنها باشد. امام سجاد(ع) می‌فرمایند: حتی اگر خواسته پدر و مادر چیزی بود که بی نیاز از آن بودند و ضرورت نداشت بازهم وظیفه داریم به خواسته آنها توجه و انجام وظیفه کنیم.

آیت الله مهدوی وظیفه انسان در برابر والدین را بسیار سنگین و مهم ارزیابی کرد و گفت: سبک زندگی غرب به خاطر این است که آداب دقیق اخلاقی زندگی را بلد نیستند و کسی نیست این آداب را به آنها آموزش دهد، آنچه در متون دینی ما وجود دارد حتی در دیدگاه اندیشمندان برجسته غربی نیز وجود ندارد و به همین دلیل غرب ناتوان در تعلیم و تدوین آموزه‌های زندگی شده است./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات