۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۶۲۱۲۶۷
الجبیر:

عربستان گزینه‌هایی متعدد برای پاسخ به حمله آرامکو دارد

عربستان گزینه‌هایی متعدد برای پاسخ به حمله آرامکو دارد
وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه، اعلام کرد که کشورش برای پاسخ به حمله‌ای که تأسیسات نفتی آرامکو را هدف گرفت، گزینه‌های متعدد دیپلماتیک، حقوقی و امنیتی دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه سابق سعودی که هم‌اکنون عنوان وزیر مشاور دولت در امور خارجه را یدک می‌کشد، بار دیگر طی ساعات گذشته درباره حادثه آرامکو و اتهام به ایران مصاحبه کرد. 

الجبیر که شنبه‌شب در مصاحبه با اسکای‌نیوز انگلیسی گفته بود که کشورش با بریتانیا در حال رایزنی جهت حمایت این کشور از ریاض است و اتهاماتی متوجه ایران کرد، این بار در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت: عربستان سعودی گزینه‌هایی متعدد برای پاسخ به حمله به آرامکو در اختیار دارد. ما گزینه‌های مناسب را در زمان مناسب برای پاسخ به حمله آرامکو به کار خواهیم گرفت.

وزیر امور خارجه سابق سعودی از «گزینه‌های متعدد دیپلماتیک، حقوقی و امنیتی» به نام گزینه‌های متعدد یاد کرد و گفت، «حمله به آرامکو بی‌سابقه بود و ما آنچه باید بعد از تحقیقات اتخاذ شود، بررسی می‌کنیم».

حمله تلافی‌جویانه یمن به شرکت نفتی آرامکو بامداد شنبه ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۸ رخ داد. همان روز «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تأیید کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داده است.

او از هماهنگی کشورش با آمریکا بعد از حمله به آرامکو خبر داد و ضمن بیان اینکه «دولت ترامپ از طریق تحریم‌ها موضعی قوی علیه ایران گرفت» مدعی شد که «ایران از زمان انقلاب خمینی جنگ علیه عربستان سعودی را آغاز کرده» و اگر دخالت مستقیم ایران در حمله آرامکو ثابت شود، باید عواقب آن را بپذیرد. /983/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات