۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۶۲۱۳۰۰
ویژه طلاب؛

کارگاه‌های آموزش بهداشت و سلامت برگزار می شود

کارگاه‌های آموزش بهداشت و سلامت برگزار می شود
کارگاه‌های آموزش بهداشت و سلامت به همت مرکز خدمات حوزه علمیه قم ویژه طلاب و فضلای حوزه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، معاونت سلامت و امور بیمه‌های مرکز خدمات استان قم، در نظر دارد کارگاه‌هایی با موضوع‌های زیر ویژه خانواده طلاب و روحانیون (به‌صورت رایگان) برگزار کند:
• بهداشت در اسلام
• بهداشت مواد غذایی و اصول تغذیه سالم
• روانشناسی (همسرداری، فرزند پروری، اعتماد به نفس)
• بهداشت روان (اختلالات افسردگی، رشد عصبی-رفتاری کودک و نوجوان)
• امداد و نجات، کمک‌های اولیه (هلال‌احمر)
• طب سنتی (اسلامی ایرانی)
• مامائی و بیماری‌های بانوان
• شناخت بیماری‌های واگیر، غیر واگیر و فصلی

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام با شماره تلفن‌های 31207264 و 31206214 تماس گرفته و یا به واحد بهداشت و سلامت (اتاق 18) مرکز خدمات استان مراجعه کنند.

شایان ذکر است مکان و زمان شروع کارگاه‌ها پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام، اطلاع‌رسانی خواهد شد./1330/د101/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مریم محمدپور
Iran, Islamic Republic of
۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
لطفا درخصوص طب سنتی و خواص دارویی گیاهان خباری را منتشر کنید
1
0
خواص درمانی گیاهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
خواص زنجبیل ؛ ۱۷ خاصیت زنجبیل برای سلامت، زیبایی و لاغری
کمک به کاهش وزن و داشتن پوستی زیبا تنها خواص زنجبیل نیستند، با ما همراه باشید تا علاوه بر خاصیت‌ زنجبیل، با بهترین و ساده‌ترین روش‌های استفاده زنجبیل، این گیاه حیرت‌انگیز، آشنا شوید و بهترین نتایج را از مصرف آن بگیرید.
۱. از بین برنده جای زخم و لک
آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده نیرومند زنجبیل بهترین چیز برای از بین بردن جای زخم، آسیب‌های پوستی و لکه‌های ناشی از افزایش سن است. کمی زنجبیل تازه‌ی رنده شده را با یخ خُرد شده مخلوط کرده و یک بار در هفته روی پوست‌تان بگذارید.
۲. ضدالتهاب
زنجبیل یک ضدالتهاب طبیعی است که به آرام شدن پوست آسیب‌دیده یا پوستی که کمی ملتهب است کمک می‌کند. همزمان گردش خون را هم بهبود می‌دهد. کسانی که آسم دارند توجه کنند: یکی دو قطره عصاره‌ی زنجبیل به همراه ماده‌ای مثل روغن زیتون حسابی آرامش‌بخش است.
۳. درمان شوره
برای درمان شوره دیگر شامپوهای موضعی شیمیایی را لازم ندارید، چون خواص ضدعفونی‌کننده‌ی زنجبیل برای مبارزه با قارچی که باعث شوره می‌شود عالی است. برای اینکار کمی زنجبیل رنده شده را با آب مخلوط کرده و در یک بطری اسپری بریزید. مخلوط را مستقیم روی کف سر اسپری کنید.
۴. لایه‌بردار
یکی از خواص زنجبیل لایه برداری پوست است. خیلی راحت می‌توانید برای خودتان در خانه اسکراب بدن و صورت تهیه کنید. بافت دانه دانه‌ی زنجبیل شما را از سلول‌های مُرده‌ی پوست خلاص می‌کند. آن را با عسل موم‌دار مخلوط کنید و از بوی فوق‌العاده‌اش لذت ببرید.
۵. رشد بیشتر موها به کمک زنجبیل
مگر کسی هم هست که رشد سریع‌تر برای موهایش نخواهد؟ زنجبیل معمولا به خاطر ترکیب فعال روغن‌های فرّار و آنتی‌اکسیدانی که دارد یکی از مهم‌ترین اجزاء محصولات تجاری مربوط به بهداشت مو است. اگر آن را به همان شکل که در قسمت «ضدشوره» گفتم استفاده کنید، گردش خون را در فولیکول‌های مو سرعت بخشیده و باعث رشد بیشتر می‌شود.
صبر کنید، هنوز تمام نشده! به جز اینها، خواص زنجبیل تاثیرات فوق‌العاده‌ای هم برای سلامت دارد:
۶. خواص زنجبیل برای سرماخوردگی و آنفولانزا
سرماخوردگی چیز مزخرفی است اما از دست آن ویروس لعنتی هم نمی‌شود فرار کرد. اما می‌شود به زنجبیل پناه برد! زنجبیل منبع اصلی دکونژستان (ماده‌ی ضد احتقان) است. موقع سرماخوردگی لذتی بالاتر از این نیست که با یک فنجان چای داغ زنجبیل زیر پتو بخزید. بهترین کار این است که ترکیبی از زنجبیل خُرد شده با آب داغ، آبلیمو و عسل را به بدن بزنید. برای اینکه با خواص عسل نیز آشنا شوید، سری به مقالات «چطور » بزنید.
۷. آنتی‌هیستامین طبیعی
حساسیت فصلی یا آلرژی دارید؟ می‌دانم چه می‌کشید! اما غصه نخورید: چه به بوی گل حساسیت داشته باشید و چه به موی گربه، زنجبیل جایگزینی طبیعی برای انواع داروهای پزشکی است. ثابت شده است که چند فنجان چای زنجبیل در روز می‌تواند عطسه‌ها و آبریزش بینی همراه با آلرژی را کاهش دهد.
۸. اکسیر جوانی
چند پژوهش روی حیوانات نشان داده است که زنجبیل روی کاهش زوال عقلِ ناشی از افزایش سن که مقدمه‌ای بر آلزایمر است تأثیر دارد. در زنان مسن‌تر هم، آزمایش‌ها نشان از بهبود قابل توجه قدرت حافظه و زمان واکنش داشته‌اند.
۹. برطرف کننده‌ی درد عضلات
دفعه‌ی بعد که عضله‌تان کشیده شد یا موقع خواب سرتان بد افتاد و گردن‌تان خشک شد چند قطره روغن زنجبیل به آب داخل وان اضافه کنید. حتی می‌توانید کمی خمیر زنجبیل گرم شده را مستقیما به ناحیه‌ی دردناک بمالید. خوردن یک قاشق پودر زنجبیل در روز اول عادت ماهانه هم می‌تواند به کم شدن دردهای شکمی کمک کند.
۱۰. خواص زنجبیل برای رفع تهوع
یکی دیگر از خواص زنجبیل ضد تهوع بودن آن است. هر نوع حالت تهوع که داشته باشید- تهوع صبحگاهی بارداری، تهوع ناشی از حرکت یا هر نوع دیگری از تهوع- زنجبیل چاره‌ی کار شماست. ثابت شده است که ریشه‌ی زنجبیل، هم شدت و هم دفعات بالا آوردن را کاهش می‌دهد و خب، بهتر از همه اینکه یک ضدتهوع طبیعی است.
۱۱. کمک به کاهش چشمگیر قند خون و خطر بیماری‌های قلبی
زنجبیل می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی قند خون و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. خاصیت دیگر زنجبیل -که اخیرا تحقیقاتی بر روی آن صورت گرفته- ضددیابت بودن آن است. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ بر روی ۴۱ نفر از مبتلایان به دیابت نوع دو انجام گرفت، مشاهده شد مصرف ۲ گرم پودر زنجبیل می‌تواند قند ناشتا را تا ۱۲٪ کاهش دهد.
همچنین زنجبیل توانست سطح HbA1c را که یکی از علائم قند خون است در بازه‌ی ۱۲ هفته‌ای تا ۱۰٪ کاهش دهد.
علاوه بر اینها، کاهش ۲۸ درصدی نسبت ApoB به ApoA و کاهش ۲۳ درصدی در نشانه‌های لیپوپروتئین‌های اکسیدشده در اثر مصرف زنجبیل مشاهده شد. هر دوی اینها از عواملی هستند که خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.
۱۲. کمک به درمان سوءِهاضمه‌ی مزمن
سوءِ‌هاضمه‌ی مزمن (دیس‌پپسی) از طریق درد و ناراحتی مکرر در قسمت‌های بالایی معده تشخیص داده می‌شود. به‌نظر می‌رسد تأخیر در تخلیه‌ی معده از عوامل اصلی در بروز سوءِهاضمه باشد.
پس از خوردن سوپ، زنجبیل توانست زمان تخلیه‌ی معده را از ۱۶ دقیقه به ۱۲ دقیقه برساند.
در مطالعه‌ای که بر روی ۲۴ فرد سالم صورت گرفت مشاهده شد مصرف ۱٫۲ گرم پودر زنجبیل قبل از وعده‌ی غذایی می‌تواند سرعت تخلیه‌ی مواد از معده را تا ۵۰٪ افزایش دهد.
۱۳. زنجبیل برای کاهش دردهای قاعدگی
دردهای قاعدگی (دیسمنوره) دردی است که زن در دوران قاعدگی احساس می‌کند. یکی از کاربردهای سنتی زنجبیل تسکین دردها از جمله درد قاعدگی است.
در یک مطالعه به ۱۵۰ زن در سه روز اول قاعدگی روزانه ۱ گرم پودر زنجبیل داده شد. در نتیجه‌ی این مطالعه مشاهده شد زنجبیل می‌تواند در کاهش درد به اندازه‌ی داروهای مفنامیک اسید و ایبوپروفن موفق عمل کند.
۱۴. کاهش کلسترول با زنجبیل
مقادیر بالای کلسترول بد خون (LDL) می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را افزایش بدهد. غذای مصرفی‌تان تأثیر چشمگیری بر سطح LDL دارد. در یک مطالعه‌ی ۴۵ روزه بر روی ۸۵ نفر که کلسترول بالایی داشتند، مصرف ۳ گرم پودر زنجبیل تأثیر چشمگیری در کاهش بیشتر نشانه‌های کلسترول بالا برجای گذاشت.
در یک مطالعه‌ی دیگر که بر روی موش‌های مبتلا به کم‌کاری تیروئید انجام گرفت، عصاره‌ی زنجبیل توانست به اندازه‌ی داروی «آتورواستاتین» در کاهش کلسترول موفق عمل کند.
هر دوی این مطالعات نقش زنجبیل در کاهش کلسترول کل و تری گلیسرید خون را به‌خوبی نشان می‌دهند.
۱۵. پیشگیری از سرطان
سرطان بیماری جدی‌ای است که در اثر رشد کنترل‌نشده‌ی سلول‌های غیرطبیعی رخ می‌دهد. از عصاره‌ی زنجبیل در برخی مطالعات به‌عنوان درمان جایگزین برای برخی سرطان‌ها استفاده شده است.
خاصیت ضدسرطان زنجبیل به‌خاطر ۶-جینجرول است که به مقدار فراوان در زنجبیل خام یافت می‌شود.
در مطالعه‌ای که بر روی ۳۰ نفر صورت گرفت، ۲ گرم از عصاره‌‌ی زنجبیل در روز توانست به‌طور چشمگیری مولکول‌های پیش‌التهابی را در روده‌ی بزرگ کاهش دهد. هرچند مطالعه‌ی بعدی بر روی افرادی که در خطر سرطان روده‌ی بزرگ قرار داشتند، این یافته‌ها را تأیید نکرد.
همچنین شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف زنجبیل در کاهش سرطان پانکراس، سرطان سینه و سرطان تخمدان مؤثر است. البته برای تأیید این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.
۱۶. بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری آلزایمر
استرس اکسیداتیو و التهابات مزمن می‌تواند روند پیری را تسریع کند. اینها از عوامل کلیدی در بروز بیماری آلزایمر و کاهش قدرت شناختی وابسته‌‌به سن هستند.
برخی مطالعات صورت‌گرفته بر روی حیوانات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات زیست‌فعال موجود در زنجبیل می‌تواند مانع از واکنش‌های التهابی در مغز شود.
همچنین شواهد دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد زنجبیل می‌تواند به‌طور مستقیم عملکرد مغز را بهبود دهد. در مطالعه‌ای که بر روی ۶۰ زن میانسال انجام گرفت مشاهده شد که عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند باعث افزایش سرعت عکس‌العمل و تقویت حافظه‌ شود.
همچنین مطالعات حیوانی زیادی نشان می‌دهند که زنجبیل می‌تواند از کاهش عملکرد مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند.
۱۷. مبارزه با عفونت‌ها
جینجرول یک جزءِ زیست‌فعال موجود در زنجبیل تازه است که می‌تواند خطر بروز عفونت ها را کاهش دهد. درواقع عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند مانع از رشد بسیاری از انواع باکتری‌ها شود.
به‌همین دلیل زنجبیل در مبارزه با باکتری‌های دهانی مرتبط با بیماری‌های التهابی لثه، مانند پیوره و التهاب لثه (ژنژیویت) مؤثر است.
زنجبیل تازه می‌تواند در برابر ویروس سین‌سیشیال تنفسی که یکی از عوامل شایع عفونت‌های تنفسی است نیز مؤثر باشد.
خلاصه اینکه وقتی یک ماده‌ی طبیعی در دسترس داریم که همه‌ی این مشکلات را برطرف می‌کند، چرا باید سراغ مواد شیمیایی برویم؟ پس همین امروز زنجبیل را دریابید.
1
0
خواص درمانی گیاهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
خواص سیاه دانه و درمان هزار درد
سیاه دانه را پیامبر اکرم (ص) درمان هر دردی به جز مرگ می‌دانست. خواص و فواید سیاه دانه و عسل به قدری فراوان هستند که از درد ناخن پا تا درد و بیماری‌های نوک موی سر را می‌توان با آن درمان کرد.
خواص سیاه دانه
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، سیاه دانه چه خواصی دارد که اینقدر توصیه می‌شود تا از آن در برنامه غذایی خود حتما استفاده کنید. در این بخش از مجله سلامت نمناک قصد داریم شما را با کاملترین لیست خواص سیاه دانه و فواید روغن سیاه دانه و درمان‌های طب سنتی با سیاه دانه و عسل آشنا کنیم.
سیاه دانه چیست؟
سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می‌شود. از خواص سیاه دانه اینکه از این دانه بومی جنوب غربی آسیا از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌کردند. مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است، زیرا باعث افزایش ترشح شیر می‌شود. نام‌های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی است.
خواص درمانی سیاه دانه برای درمان بیماری‌ها و سلامت بدن
تحقیقات در مورد خواص سیاه دانه نشان داده است مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است.
اسید‌های چرب ضروری فراوان موجود در سیاه دانه آن را به نوعی مواد غذایی ضد سرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو نیز مفید است.
سیاه دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می‌شود.
سیاه دانه دارای خواص بسیار زیادی از جمله در درمان سرطان ها، درمان زخم معده، نابودی سموم در کبد و نیز تنظیم سیستم گوارش بدن دارد.
خواص سیاه دانه برای سرماخوردگی
افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی مدام عطسه می‌کنند می‌توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آن‌ها کمک می‌کند تا از شر عطسه‌ها خلاص شوند.
برخی از درمانگران طب سنتی بر این باورند که سیاه دانه جویده شده و ترکیب شده با بزاق دهان موجب درمان زگیل می‌شود.
افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته‌ای یک بار از بخور سیاه دانه استفاده کنند.
مصرف سیاه دانه در وعده‌های غذایی برای خانم‌های سردمزاجی که شیر آن‌ها برای نوزادشان کم است موثر است و به مرور موجب افزایش شیر آن‌ها می‌شود.
خواص سیاه دانه در طب اسلامی
مصرف سیاه دانه در طب اسلامی تاکید شده است و امامان و پیامبر اکرم (ص) از خواص سیاه دانه برای درمان درد‌ها نام برده اند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: "ما من داء إلا فی الحبة السوداء منه شفاء إلا السام" یعنی هیچ بیماری نیست مگر شفای آن در سیاه دانه است جز مرگ.
امام رضا علیه السلام درباره خواص اعجاب انگیز سیاه دانه می‌فرماید: در سیاهدانه برکت است. در چهل چیز خداوند برکت قرار داده ازحبوبات و جمادات هم سیاهدانه را بر گزیده است.
مطابق توصیه امام رضا علیه السلام سیاه دانه و بوییدن گل نرگس خاصیت ایمنی در برابر زکام را دارند. امام رضا (ع) می‌فرماید: وَلیشُمَّ النَّرجِسَ؛ فَإِنَّهُ یأمَنُ الزُّکامَ، وکذلِک الحَبَّةُ السَّوداءُ، گل نرگس ببویید؛ زیرا از زکام، ایمنی می‌بخشد و همچنین است سیاه دانه. (۳)
خواص روغن سیاه دانه
مصرف روغن سیاه دانه در برنامه غذایی در کاهش قند خون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مۆثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می‌کند.
تسکین روماتیسم با روغن سیاه دانه
یک فنجان روغن سیاه دانه را گرم کنید. سپس قبل از خواب آن را در محل درد بمالید و خوب ماساژ دهید. بعد محل مورد نظر را با یک تکه پارچه پشمی باندپیچی نموده و استراحت کنید.
خواص سیاه دانه و فواید آن در طب سنتی و نسخه‌های گیاهی درمانی
سیاه دانه برای درمان سرگیجه و درد گوش:
یک قاشق مرباخوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، میل کنید. این کار را حداقل تا ۱۱ روز ادامه دهید.
سیاه دانه برای درمان اسهال:
یک قاشق غذاخوری سیاه دانه‌ی آسیاب شده را با نصف استکان عصاره‌ی تره تیزک (شاهی) مخلوط کرده و پس از صرف غذا در سه وعده میل نمایید.
سیاه دانه برای درمان دیابت نوع ۲:
مصرف تنها ۲ گرم سیاه دانه در روز میزان قند خون و هموگلوبین گلیکوزیه (HbA۱C) را کاهش می‌دهد. همچنین قادر است عملکرد سلول بتا را افزایش داده، در حالی که مقاومت به انسولین را کم می‌کند.
سیاه دانه برای درمان عفونت با هلیکوباکتر پیلوری:
خواص ضد تشنجی سیاه دانه به طور سنتی شناخته شده است. بر اساس مطالعات به عمل آمده برخی بیماری ها، چون صرع که در برابر دارو‌های مدرن مقاوم هستند، به راحتی با مصرف عصاره سیاه دانه قابل درمان اند. چرا که این دانه‌ها قادرند تشنج را به طور عجیبی کاهش دهند.
سیاه دانه برای درمان فشار خون بالا:
افراد مبتلا به این مشکل می‌توانند تنها طی مدت دو ماه درمان شوند. کافی است دوبار در روز ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی گرم عصاره سیاه دانه را مصرف کنند.
سیاه دانه برای درمان آسم:
آزمایشات انجام شده بر روی تعداد زیادی حیوانات مبتلا به آسم به وضوح نشان می‌دهد که اثرات سیاه دانه (همراه با آویشن) نتایج بسیار چشمگیری را نسبت به دارو‌های معمولی دارد. بنابر دیگر آزمایشات نوشیدن آب جوش به همراه عصاره سیاه دانه اثرات بسیار مطلوبی را برای افراد مبتلا به آسم و راه‌های هوایی آن‌ها دارد.
سیاه دانه برای درمان سرطان روده بزرگ:
این سرطان رشد یافته را می‌توان با استفاده ازعصاره سیاه دانه به راحتی متوقف کرده و از مصرف دارو‌های شیمیایی مضر در امان ماند. تحقیقات دامی نشان می‌دهد که روغن سیاه دانه بدون داشتن عوارض جانبی، اثرات عجیبی را بر روی موش‌های سرطانی داشته است.
سیاه دانه برای درمان برای درمان ریز ش مو
درمان و جلوگیری از ریزش مو با سیاه دانه - بازگشت مو‌های ریخته با سیاه دانه - خواص سیاه دانه برای پوست و مو
برای جلوگیری از ریزش مو‌ها و رویاندن مو‌های ریخته شده، پودر سیاه دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط کرده و بر سر ضماد کنید.
سیاه دانه برای جوانی و زیبایی پوست
مالیدن جوهر سیاه دانه بر صورت باعث جوان شدن پوست صورت می‌شود. در برخی متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که استفاده موضعی از تخم سیاه دانه و روغن کنجد برای درمان جوش‌های زیرپوستی بسیار موثر است. این درمان گران برای تهیه این ترکیب به بیماران شان توصیه می‌کنند روغن کنجد و پودر سیاه دانه را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را روی پوست صورت ماسک کنند. استفاده از این ترکیب به مدت ۲ هفته به بهبود جوش‌های زیرپوستی منجر می‌شود، اما هنگام استفاده از این ترکیب باید مراقب بود که بیش از اندازه از این روغن روی پوست استفاده نکنید چرا که استفاده بیش از اندازه از انواع روغن‌ها موجب بسته شدن منافذ پوستی می‌شود. برای استفاده از این ترکیب باید سرانگشتان تان را اندکی به این روغن آغشته کنید و روی پوست تان ماساژ دهید.
سیاه دانه برای درمان و ترک اعتیاد:
سیاه دانه قادر بوده ۳۵ فرد معتاد را که به طور طولانی مدت اسیر دام مواد مخدر بوده اند، نجات دهد.
سیاه دانه برای درمان ناراحتی‌های کبدی:
مقداری از پودر سیاه دانه را با گیاه صبر زرد (آلوئه ورا) و عسل مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید.
همچنین می‌توانید روغن سیاه دانه را که در حال جوش است، با غنچه‌ی برگ‌های بید (برگ‌های کوچک) مخلوط کرده و پیش از خواب یک قاشق مرباخوری از آن را به مدت یک هفته میل کنید
سیاه دانه برای درمان سردرد و میگرن:
نصف قاشق سیاه دانه آسیاب شده را با نصف قاشق انیسون (دانه‌هایی شبیه رازیانه دارد) و سه تکه میخک کوبیده شده، مخلوط کنید و با یک لیوان شیر بجوشانید (بهتر است کمی عسل خالص نیز اضافه کنید). یک فنجان از این معجون دارویی را می‌توانید در هنگام شروع سردرد و میگرن بنوشید. با روغن سیاه دانه، گیجگاه و شقیقه خود را چرب کنید تا از سردرد خلاص شوید.
سیاه دانه برای درمان درد و ناراحتی‌های کلیوی:
یک استکان سیاه دانه را در یک لیتر آب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته، صبح ناشتا آن را میل نمایید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف لیوان روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد (یعنی مانند پماد روی یک تکه پارچه تمیز) در آن قسمت از کلیه که احساس درد می‌کنید بگذارید. این عمل را روزانه یک بار و به مدت پنج روزادامه دهید. هر روز مقداری جعفری را در یک لیوان آب بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه را به آن افزوده و صبح و شب یک فنجان میل کنید. این کار را به مدت پنج روز ادامه دهید.
سیاه دانه برای تقویت قوای جنسی
سیاه دانه راه تقویت قوای جنسی طب سنتی - افزایش باروری با سیاه دانه - خواص سیاه دانه - درمان بیماری‌ها با سیاه دانه
مالیدن جوهر سیاه دانه بر کمر سبب تمدد اعصاب شده و قدرت جنسی را افزایش می‌دهد.
سیاه دانه برای درمان بی اختیاری ادرار:
پوسته تخم مرغ را پس از شستن کامل، با حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیاه دانه مخلوط کرده و بکوبید تا کاملا نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر ریخته و آن را به هم بزنید و صبح و شب، به مدت یک هفته میل کنید.
سیاه دانه برای درمان دل پیچه و درد‌های روده ای:
به مقدار مساوی زیره و نعنا و انیسون را بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه به آن اضافه کنید. سپس با عسل خالص آن را شیرین کرده و در موقع دل پیچه و دل درد آن را بنوشید.
سیاه دانه برای درمان درد رحم
برای درمان درد رحم و زایمان، پودر سیاه دانه را با عسل و روغن مخلوط نموده، میل کنید.
سیاه دانه برای درمان جوش‌های چرکی
اگر در گروه جوان‌هایی قرار دارید که از دست جوش‌های التهابی و ترشحات چرکی آن رنج می‌برید، می‌توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه برای درمان این جوش‌ها که غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود می‌آید و در برخی موارد تا جوانی افراد ادامه پیدا می‌کند، اقدام کنید. برای تهیه این خمیر کافی است ۲ قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کرده و آن را روی صورت خود ماسک کنید. این ترکیب کمک می‌کند جوش‌های التهابی و چرکی به مرور خشک و برطرف شوند.
سیاه دانه برای درمان تب:
اگر مقداری سیاه دانه را بکوبید و با کمی سکنجبین میل نمایید، تب را برطرف می‌کند.
خواص سیاه دانه و عسل
خواص سیاه دانه معجون سیاه دانه و عسل معروف به معجون دوسین از دارو‌های ساده و در عین حال موثری هست که از قدیم در طب سنتی محبوب بوده و برای درمان بیماری‌های مختلفی از آن استفاده می‌شده است. این معجون خواص بسیار زیادی دارد که در این مطلب به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
سیاه دانه و عسل، زیبایی پوست و مو، جوان سازی پوست صورت گیاهی
۱-از اصلی‌ترین خواص معجون سیاه دانه این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
۲- برای درمان سرماخوردگی‌های پی در پی مفید است.
۳-در درمان تب‌های بلغمی و سوداوی تاثیر دارد.
۴-ادرارآور است و برای مردان مبتلا به پروستات مفید است. همچنین عفونت‌های ادراری را درمان می‌کند.
۵-برای درمان سردرد‌هایی که مرتبط با مزاج سرد هستند مفید است.
۶-مالیدن این ترکیب به پوست برای درمان جوش‌های بلغمی مفید است. توجه داشته باشید که جوش‌های بلغمی بدون التهاب، زیرپوستی و سفت هستند و استفاده از این ترکیب برای جوش‌های قرمز و پرالتهاب نتیجه عکس خواهد داد و وضع پوستتان بدتر خواهد شد.
۷-تاثیر خوبی بر دستگاه گوارش و انگل‌های روده دارد.
۸- نفخ معده و دل درد‌های ناشی از آن را درمان می‌کند.
۹- برای پیشگیری و درمان زخم معده موثر است.
۱۰-برای بهبود بیماری‌های پوستی پیسی و لک مفید هست.
۱۱-می تواند سنگ‌های کلیه و مثانه را از بین ببرد.
۱۲-در روز‌های پایانی بارداری به کنترل درد و افزایش توان و مقاومت مادران هنگام زایمان کمک می‌کند. توجه داشته باشید حتما با مشورت پزشک زنان و یا متخصص طب سنتی از این معجون استفاده کنید.
۱۳- موجب افزایش شیر مادران شیرده می‌شود.
۱۴- از ابتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان جلوگیری می‌کند، چون اثر معجون سیاه دانه به مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند
۱۵-باعث کاهش عوارض دارو‌های شیمی درمانی بر کلیه‌ها می‌شود.
۱۶- با طبع گرم بسیار انرژی زا و باعث از بین رفتن افسردگی می‌شود.
۱۷-مصرف یک قاشق مرباخوری از ترکیب روغن سیاه دانه و عسل خالص به نسبت مساوی باعث درمان اضطراب و تپش‌های قلب و تنظیم ضربان قلب می‌شود.
۱۸- سیاه دانه دارای ماده‌ای هست که در بدن تولید انتی هیستامین می‌کند به همین دلیل برای درمان حساسیت و آسم بسیار مفید است.
1
0
ناشناس
|
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
موارد مصرف سیاه دانه
نام علمی گیاه: Nigella sativa
اسم انگلیسی : Corncockle
نام فارسی: سیاه دانه
تاریخ به روز رسانی: ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
گروه تحقیقات گیاهان دارویی دارویاب

اثرات درمانی : این گیاه در درمان آسم، سردرد، اسهال خونی، عفونت ها، چاقی، کمر درد، کاهش فشار خون و مشکلات گوارشی استفاده می شود.و به صورت موضعی در درمان آبسه ها، درد دندان و روماتیسم کاربرد دارد (7).سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد توموری و تقویت کننده ی سیستم ایمنی است.همچنین نشان داده شده است که تجویز خوراکی عصاره سیاه دانه دارای اثرات حفاظتی بر روی کلیه بوده و سمیت کلیوی ناشی از داروهایی مانند سیس پلاتین را کاهش می دهد (10-8).در ایران قطره 20 میلی لیتری روغن سیاه دانه در داروخانه ها و عطاری ها جهت درمان درد مفاصل و تقویت جنسی به صورت موضعی و برای رفع مشکلات گوارشی به صورت خوراکی عرضه می شود (11).
مکانیسم اثر سیاه دانه
آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر :
تحقیقات ثابت کرده است که عصاره ی آبی سیاه دانه باعث مهار اثرات ایسکمی ناشی از تنش اکسیداتیو می شود و از اریتروسیت ها در برابر پراکسیداسیون لیپید و افزایش خاصیت اسموتیک ایجاد شده به واسطه ی H2O2 محافظت می کند و تولید نیترات را نیز کاهش می دهد (15،16).روغن و اجزای تشکیل دهنده ی اسانس سیاهدانه به ویژه تیموکینون (TMQ) دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب است، که این مکانیسم از طریق سرکوب واسطه های التهابی مانند پروستاگلاندین ها و لکوترین ها اعمال می شود (17).همچنین دارای اثر پیشگیری کننده از تشکیل سنگ اگزالات کلسیم در کلیه رت ها می باشد (18).سیاه دانه با اثر انتخابی بر لنفوسیت های B و T از طریق میتوژن اثر ضد لوسمی دارد. اثرات آنتی اکسیدانی، آنتی پراکسیدی و آنتی هیستامینی آن موجب محافظت مخاط معده از آسیب ناشی از مصرف الکل شده و از بروز زخم معده پیشگیری می کند (19،20).اثر آنتی اکسیدانی روغن سیاه دانه 5-4 برابر اسانس آن است و این اثر وابسته به ترکیب کارواکرول موجود در آن است (21).مصرف برون تنی عصاره ی آبی سیاه دانه در نوتروفیل های تحریک شده با کلسیم یا اینوفور باعث مهار تولیدات 5- لیپواکسیژناز می شود (22).این گیاه دارای اثرات تنظیم ایمنی است.درمان 4 هفته ای با روغن سیاه دانه باعث افزایش 55 درصدی در نسبت سلول های CO4T به CD8 و افزایش 30 درصدی در عملکرد سلول های NK شده است (23).همچنین درمان با روغن این گیاه باعث بهبود تست پوستی با توکسویید تتانوس می شود که بیانگر بهبود پاسخ ایمنی سلول است (24).سیاه دانه دارای اثرات بارزی علیه سلول های سرطانی انسان دارد و اثرات سایتوتوکسیک آن علیه سلول های توموری خصوصا آدنوکارسینوم پانکراس، سارکوم و لوسمی دارد (25،26).تزریق مستقیم روغن سیاه دانه به سلول توموری طی 30 روز متوالی باعث کاهش اندازه ی سلول های توموری می شود (27).همچنین مصرف روغن این گیاه در زخم معده ایجاد شده در موش به واسطه ی مصرف اتانول باعث کاهش محتوای هیستامین، بهبود زخم و سطح گلوتاتیون شده و غلظت موسین را افزایش می دهد (3).
فارماکوکینتیک سیاه دانه
ترکیبات اصلی و دارویی این گیاه :
به طور کلی 38-36 درصد روغن سیاه دانه را پروتئین ها، آلکالوئیدها و ساپونین ها تشکیل می دهند.ساپونین موجود در سیاه دانه یک تری ترپن مونودسموسیدیک به نام آلفا هدرین است. فلاونوئیدهای موجود در آن شامل کوئرستین،کامفرول و گالاکتوزیل می باشد (1،2).از دانه ی این گیاه آلکالوئیدهای نیجلامین A1، A2، B1 و B2 استخراج شده است.تمیوکینون، دی تیموکنیون، تمیوهیدروکینون و تیمول مواد مؤثره ی اصلی در عصاره ی آبی دانه گیاه هستند (3،4).پاراسایمن اصلی ترین ترکیب موجود در روغن سیاه دانه است (5).همچنین دانه گیاه حاوی چربی، ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین، کربوهیدرات ها شامل مونوساکاریدها به شکل گلوکز، زیلوز، آرابینوز و رامنوز است (6).
هشدار ها سیاه دانه
احتیاط مصرف در این گیاه :
استفاده از روغن و اسانس سیاه دانه یا فرآورده های حاصل از آن برای زنان باردار باید با مشورت پزشک استفاده شود.تحقیقات ثابت کرده است که تجویز 14 روز عصاره ی آبی سیاه دانه به موش های نر باعث افزایش سطح آنزیم های کبدی و تغییرات هیستوپاتولوژیک در کبد شده است. مصرف زیاد این گیاه باعث ایجاد حساسیت های شدید می شود. و اگر به صورت مستقیم بر روی پوست استفاده شود سبب ایجاد حساسیت و خارش پوست می شود.سیاه دانه و فرآورده های حاصل از آن با داروهای ضد فشار خون نظیر متورال، پروپرانول، کاپتوپریل تداخل کرده و مانع از اثر آن می شود. مصرف همزمان سیاه دانه با داروهای دیورتیک خطر بروز هیپوکالمی را افزایش می دهد.مصرف همزمان آن با داروهای ضد افسردگی تداخل کرده و موجب افزایش فشار خون و آریتمی می شود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
۳۰ روش برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی
این روزها خبرهای ناگوار زیادی از دور و نزدیک می‌شنویم. سکته های قلبی و مغزی بیش از هر دوران دیگری عزیزان‌مان را از ما می‌گیرند. متأسفانه سکته پیر و جوان، زن و مرد و گمنام و مشهور نمی‌شناسد و انتخاب‌هایش طیف وسیعی از افراد را در بر می‌گیرد. علی‌رغم پیشرفت علم و درمان‌های مختلف، هم‌چنان نرخ سکته رو به رشد است. این مسئله نگاه جدی و تغییری اساسی در سبک زندگی و عادات روزانه افراد را می‌طلبد. فناوری رشد کرده است، علم پیشرفت چشم‌گیری -داشته است، ولی همچنان به تعداد قربانیان سکته قلبی و مغزی روز به روز افزوده می‌شود. پس چه باید کرد؟ چه راه‌کار و روشی برای کاهش خطر سکته قلبی و مغزی باید در پیش گرفته شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ۳۰ روش برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی را به شما معرفی کنیم. امیدواریم با اضافه کردن این تغییرات کوچک در زندگی خود، تنی سالم و زندگی شادی داشته‌ باشید.
۱. روزی ۲۰ دقیقه دوچرخه‌‌سواری کنید
دوچرخه‌ سواری کار سختی نیست. محققان آلمانی روی ۱۰۰ نفر از مردانی که در قفسه‌ی سینه دردی خفیف احساس می‌کردند، پژوهشی انجام دادند. از این افراد تعدادی، روزانه در حدود ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌کردند. بعد از یک سال این افراد بهبودی کامل یافتند و دیگر هیچ خبری از درد سینه در آنها دیده نمی‌شد. اما سایرین، متأسفانه با حملات قلبی و سکته‌های مغزی دست و پنجه نرم کرده بودند. البته در صورت احساس درد و مشکل در ناحیه‌ی قلب یا هر نقطه‌ی دیگری از بدن، حتما با پزشک مشورت و سپس به ورزش کردن بپردازید. به‌طور عادی برای افراد سالم در حدود ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری یا سایر ورزش‌های سبک، خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.
۲. در طول هفته چند بار شکلات تلخ مصرف کنید
اور آن کمی مشکل است اما مطالعات نشان می‌دهد که شکلات تلخ برای قلب مفید است. وجود موادی مانند فلاونوئيد در ساختار شکلات تلخ به عملکرد صحیح قلب کمک می‌کند. این ماده موجب انعطاف‌پذیری شریان‌های قلب می‌شود. مواد موجود در شکلات تلخ از لخته شدن خون در قلب جلوگیری می‌کنند و اجازه‌ی اکسیدشدن به کلسترول بد یا همان LDL را نمی‌دهند. شکلات تلخ منبعی غنی از فیبر و منیزیم است. دقت کنید که اگر شکلات تلخ را با شیر مخلوط کنید این خاصیتِ خود را از دست می‌دهد و حتی باعث افزایش کلسترول نیز می‌شود.
۳. روزی یک بار ماءالشعیر بنوشید
طبق مطالعات، افرادی که روزانه از ماءالشعیر استفاده می‌کنند، سطح کلسترول پایین‌تری دارند. آنتی‌اکسیدان‌های مفید در خون آنها بالا می‌رود و لختگی خون و انسداد عروق در آنها کمتر اتفاق می‌افتد. البته منظور از ماءالشعیر، مالتی است که پس از عصاره‌گیری پخته و سرد می‌شود، گازدار نیست و فاقد شکر و افزودنی‌های رایج در ماءالشعیرهای موجود در بازار است. ماءالشعیرهای طعم‌دار و شیرین همراه با گاز، مقادیر زیادی کربوهیدرات دارند و مصرف آنها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
۴. ویتامین B کمپلکس مصرف کنید
محققان سوئیسی بیش از ۲۰۰ مرد و زن را مورد مطالعه قرار دادند. این افراد برای باز کردن شریان‌های قلبی خود، جراحی انجام داده بودند. محققان از برخی از آنها درخواست کردند که ویتامین‌های B یعنی ترکیبی از اسیدفولیک، ویتامین B6 و B12 را مصرف کنند. پس از بررسی‌ها مشخص شد که سطح هموستین این افراد در حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. هموستین ماده‌ای است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و انسداد شرایین را افزایش می‌دهد. بخشی دیگر از بیماران مورد مطالعه از دارونماها استفاده کرده‌ بودند. این افراد هیچ تغییری در مقایسه با تغییرات گروه قبلی نداشتند و علاوه بر این شریان‌های قلبی گروهی که ویتامین مصرف کرده بودند، بازتر و گشادتر شده بود.
۵. عکس‌العمل‌های تنفسی خود در شب را بررسی کنید
اگر خروپف می‌کنید و سایر اعضای خانواده از این وضعیت شاکی هستند، حتما به پزشکی متخصص مراجعه کنید. شاید خُرخُرهای شما ریشه در آپنه یا توقف تنفس شبانگاهی داشته باشد. آپنه به معنی قطع تنفس به دلایل گوناگون است. در هنگام وقوع آن عضلات تنفسی بی‌حرکت می‌شوند. آپنه می‌تواند موجب فشار خون بالا و سایر مشکلات پزشکی بشود و خطر سکته قلبی و مغزی را بالا ببرد.
۶. به اندازه بخوابید
پژوهش‌گران دریافته‌اند، افرادی که کمتر از ۷ ساعت خواب شبانه دارند، بیشتر در معرض ناراحتی‌های قلبی و سکته هستند. به نظر می‌رسد کمبود خواب موجب افزایش هورمون‌های استرس و فشار خون می‌شود و بر سطح قند خون تأثیرگذار است. ۷ الی ۹ ساعت خواب شبانه برای شما کافی است. خوابیدن بیشتر از این حد نیز خود عاملی برای افزایش خطر سکته قلبی و مغزی به‌شمار می‌رود.
۷. حداقل یک بار در هفته ماهی بخورید
شما می‌توانید ماهی را کباب کنید، بپزید یا به‌صورت سرخ شده مصرف کنید. اما در هر صورت حتما ماهی بخورید. طبق مطالعات زنانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می‌خورند کمتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستند. این نتیجه در مطالعات دیگر برای مردان نیز صادق بوده است. مصرف ماهی ضربان قلب را تنظیم می‌کند و فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش می‌دهد. افزایش ضربان قلب و فیبریلاسیون دهلیزی از شایع‌ترین دلایل ایجاد سکته قلبی هستند که استفاده از ماهی به کاهش خطر آنها کمک زیادی می‌کند.
۸. حداقل ۴ بار در هفته خوراکی‌های فیبردار بخورید
پژوهش‌ها حاکی از آن است که مصرف ۲۳ گرم فیبر در طول روز موجب کاهش خطر سکته می‌شود. افرادی که فیبر مصرف می‌کنند کمتر به مشکلات قلبی و عروقی دچار می‌شوند. جالب است بدانید شانس حمله قلبی در مردانی که از رژیم غذایی با فیبر بالا بهره می‌برند تا ۳۶ درصد کاهش می‌یابد. میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر هستند.
۹. تخم کتان را آسیاب و با ماست مصرف کنید
تخم کتان را آسیاب کنید و به همراه ماست نوش جان بفرمایید. با این کار حدودا ۲ گرم اسیدچرب امگا ۳ به بدن شما وارد می‌شود و همین کار باعث کاهش خطر سکته و از بین رفتن ناهنجاری‌های مرتبط با ضربان قلب خواهد شد.
۱۰. با تخم کتان سسی خوشمزه برای سالاد تهیه کنید
سلامت قلب و بدن شما وابسته به مصرف مواد سالم است. اسیدهای چرب امگا ۳ مواد مناسبی برای حمایت و حفاظت از این عضو هستند و تا پای جان از سلامت این عضو مهم پاسداری می‌کنند. تخم کتان همان‌طور که قبل‌تر توضیح داده شد، سرشار از امگا ۳ است. تخم کتان را با مواد مورد علاقه‌ی خود ترکیب کنید و روی سالاد بریزید و میل بفرمایید.
۱۱. روزانه حداقل دو فنجان چای بنوشید
چای سبز یا معمولی فرقی نمی‌کند، سعی کنید حداقل ۲ فنجان چای در طول روز بنوشید. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف ۲ لیوان چای یا بیشتر، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و نهایتا سکته را کاهش می‌دهد و از این خطر ۱۱ درصد کم می‌کند.
۱۲. فندق بخورید
مصرف روزانه ۴۰ گرم از مغزهایی نظیر فندق شما را از بیماری‌های قلبی و عروقی دور می‌کند. می‌توانید این مواد خوشمزه و مغذی را به تنهایی میل کنید یا در غذاهای خود استفاده کنید. ریختن پودر فندق یا فندق خرد شده در کوکو و استفاده از آن در مواد داخلی مرغ یا ماهی شکم‌پُر، ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد.
۱۳. برقراری روابط زناشویی
افرادی که دست‌کم در طول هفته دو مرتبه روابط زناشویی دارند، کمتر به سکته قلبی و مغزی و سایر مشکلات قلب و عروق دچار می‌شوند. البته این گزینه برای افراد میان‌سال، در کنار رعایت نکات دیگر به گزینه‌ای کاربردی بدل می‌شود و به تنهایی مفید نخواهد بود.
۱۴. نخود و لوبیا مصرف کنید
نخود و لوبیا و مصرف حبوبات در هفته باعث تقویت قلب و عروق می‌شود. سعی کنید در طول هفته از این مواد استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهد با مصرف حبوبات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی تا ۲۲ درصد کاهش می‌یابد.
۱۵. آسپرین بچه بخورید و قلب‌تان را سالم نگه دارید
قبل از هر چیز با پزشک مشورت کنید. اگر مشکل خاصی نبود، طبق پژوهش‌ها مصرف آسپرین بچه شما را در برابر خطر سکته قلبی و مغزی حفظ می‌کند. آسپرین از تجمع پلاکت‌ها در خون و ایجاد لخته ممانعت می‌کند. پس برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی مناسب است. البته باز هم تأکید می‌شود که این گزینه فقط و فقط با مشاوره‌ی پزشک قابلیت استفاده را دارد.
۱۶. گیلاس بخورید
آنتوسیانین موجود در گیلاس ضمن بخشیدن جلوه‌ای زیبا و چشم‌گیر به این میوه‌ی زیبا، موجب کاهش اسید اوریک در خون می‌شود. اسید اوریک یکی از دشمنان جدی قلب و از عوامل سکته قلبی و مغزی است. با مصرف تعدادی گیلاس در طول روز یا حتی آب آن می‌توانید قلبی سالم داشته باشید.
۱۷. روزانه به اندازه‌ی یک وعده لوبیا مصرف کنید
بدن ما به مواد معدنی و آلی نیاز دارد. یکی از این مواد فولات است. اسید فولیک که به نام‌های فولات یا ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود به سلامتی قلب و عروق کمک شایانی می‌کند. مصرف یک وعده لوبیا در طول روز به شکل‌های مختلف مثلا در غذا، سالاد یا ترکیبات متنوع دیگر، خطر سکته قلبی را ۱۳ درصد و سکته مغزی را به ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.
۱۸. روزی یک عدد پرتقال بخورید
یا خود پرتقال یا آب آن را میل بفرمایید. پرتقال سرشار از ویتامین سی است. این ویتامین باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود. به‌ویژه اگر سیگاری هستید، مصرف پرتقال و ویتامین C را جدی بگیرید. اگر پرتقال دوست ندارید، می‌توانید توت فرنگی، کلم بروکسل، بروکلی یا فلفل دلمه‌ای را جایگزین آن کنید.
۱۹. مصرف نوشابه را کنار بگذارید
گلوکز موجود در نوشیدنی‌های شیرین و مصنوعی موجب التهاب مزمن در بدن می‌شود. در حالی‌که نوشیدنی‌های طبیعی مانند آب پرتقال به دلیل وجود ویتامین C و فلاونوئید خواص ضدالتهابی دارند. پس سعی کنید مصرف نوشابه و سایر نوشیدنی‌های مضر را ترک کنید. لذت دقایقی نوشیدن این مضر دوست داشتنی را به هزار و یک مشکل ریز و درشت نفروشید.
۲۰. هر دو ساعت یک لیوان آب بنوشید
مطالعات می‌گویند، زنانی که روزانه بیش از ۵ لیوان آب می‌نوشند، ۵۰ درصد کمتر از کسانی که تنها ۲ لیوان یا کمتر آب مصرف می‌کنند به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. مصرف آب باعث می‌شود که آب‌رسانی یا هیدراسیون در بدن شکل بگیرد و جریان خون به راحتی به گردش دربیاید. منظور از مصرف آب تنها و تنها خود آب آشامیدنی است و سایر مایعات جایگزین مناسبی برای آن نیستند.
۲۱. دوبار در هفته زنجبیل و زردچوبه مصرف کنید
از جمله خواص زنجبیل و زردچوبه، خاصیت ضدالتهابی آنهاست. با مصرف این ادویه‌ها در رژیم غذایی خود یکی از عوامل ناراحتی‌های قلبی و سکته را از زندگی خود دور می‌کنید.
۲۲. زودبه‌زود به دست‌شویی بروید
مثانه پُر باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و شریان‌های قلبی را تحت فشار قرار می‌دهد. در افرادی که مستعد سکته قلبی و مغزی هستند، این فشار بسیار خطرناک است. پس به محض اینکه احساس کردید ظرفیت مثانه‌تان تکمیل شده است، آن را تخلیه کنید.
۲۳. تفریح کنید و به مسافرت بروید
تفریح و مسافرت باعث ایجاد نشاط و کاهش استرس می‌شود. افرادی که برنامه‌های مفرح و شاد در برنامه‌ی هفتگی خود دارند، کمتر دچار استرس و ناراحتی‌های قلبی می‌شوند. اگر به سفر می‌روید، سعی کنید فراغ بال داشته باشید و انبوهی از کارهای نکرده را همراه خود نبرید که در این صورت نه خوشی می‌کنید و نه کار.
۲۴. در هنگام رانندگی پنجره را ببندید
در هنگام رانندگی شیشه‌ها را بالا بکشید و در عوض از تهویه‌ی داخل خودرو استفاده کنید. به‌ویژه در شهرهای آلوده، بازماندن پنجره ماشین نرخ تغییر ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد. HRV یا نوسان ضربان قلب، واکنش قلب نسبت به متغیرهای گوناگون محیطی است. با این کار کمتر در معرض آلودگی قرار می‌گیرید و همین کار باعث کاهش HRV می‌شود و از قلب‌تان حفاظت بیشتری می‌کند.
۲۵. مولتی‌ویتامین مصرف کنید
مصرف مولتی‌ویتامین با مشورت پزشک به کاهش پروتیئن‌های مرتبط با التهاب می‌انجامد و سلامتی شما را در برابر خطرات سکته قلبی و مغزی تضمین می‌کند.
۲۶. مهمانی بروید و مهمانی بدهید
محققان دریافته‌اند که حضور در جمع‌های دوستانه و خانوادگی و به‌طور کلی معاشرت‌های دل‌پذیر، باعث کاهش خطرات سکته می‌شود و امکان حملات قلبی را از بین می‌برد. پس همین الان دست به کار شوید، تلفن را بردارید و دوستان و عزیزان خود را به مهمانی دعوت کنید، اگر هم امکان مهمانی دادن ندارید، سعی کنید جایی برای مهمانی رفتن برای خود دست و پا کنید.
۲۷. به اصول اولیه توجه کنید
بسیاری از افرادی که قربانی سکته قلبی و مغزی شده‌اند، عوامل خطر مشخصی مانند سابقه‌ی خانوادگی، دیابت، سیگار، فشار خون و کلسترول داشته‌اند. این موارد بسیار رایج را همیشه کنترل کنید و سعی کنید از عوامل اصلی ابتلا دور بمانید.
۲۸. ورزش و مکمل های غذایی فراموش نشود
ال-آرژنین مکمل بدن‌سازی و عضله‌سازی است. آرژنین از اسیدهای آمینه‌‌ی ضروری سلول‌های زنده است. اسید آمینه‌ی ال-آرژنین و ویتامین C و E که نقش آنتی‌اکسیدانی دارند موجب بهبود عملکرد قلب و گردش خون می‌شود. برای استفاده از مکمل‌ها حتما از نظر متخصصین کمک بگیرید.
۲۹. افسردگی را درمان کنید
اگر همیشه خسته و بی‌انگیزه هستید و به‌سختی از رختخواب بیرون می‌آیید، احتمالا افسرده‌اید. افسردگی یکی از دلایل اصلی سکته قلبی و مغزی است. حتما با مراجعه به پزشک این مسئله را پیگیری و درمان کنید.
۳۰. انگیزه‌ای برای فعالیت روزانه داشته باشید
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
خواص سیاه دانه و درمان هزار درد
سیاه دانه را پیامبر اکرم (ص) درمان هر دردی به جز مرگ می‌دانست. خواص و فواید سیاه دانه و عسل به قدری فراوان هستند که از درد ناخن پا تا درد و بیماری‌های نوک موی سر را می‌توان با آن درمان کرد.
سیاه دانه چه خواصی دارد که اینقدر توصیه می‌شود تا از آن در برنامه غذایی خود حتما استفاده کنید. در این بخش از مجله سلامت نمناک قصد داریم شما را با کاملترین لیست خواص سیاه دانه و فواید روغن سیاه دانه و درمان‌های طب سنتی با سیاه دانه و عسل آشنا کنیم.
سیاه دانه چیست؟
سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می‌شود. از خواص سیاه دانه اینکه از این دانه بومی جنوب غربی آسیا از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌کردند. مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است، زیرا باعث افزایش ترشح شیر می‌شود. نام‌های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی است.
خواص درمانی سیاه دانه برای درمان بیماری‌ها و سلامت بدن
تحقیقات در مورد خواص سیاه دانه نشان داده است مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است.
اسید‌های چرب ضروری فراوان موجود در سیاه دانه آن را به نوعی مواد غذایی ضد سرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو نیز مفید است.
سیاه دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می‌شود.
سیاه دانه دارای خواص بسیار زیادی از جمله در درمان سرطان ها، درمان زخم معده، نابودی سموم در کبد و نیز تنظیم سیستم گوارش بدن دارد.
خواص سیاه دانه برای سرماخوردگی
افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی مدام عطسه می‌کنند می‌توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آن‌ها کمک می‌کند تا از شر عطسه‌ها خلاص شوند.
برخی از درمانگران طب سنتی بر این باورند که سیاه دانه جویده شده و ترکیب شده با بزاق دهان موجب درمان زگیل می‌شود.
افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته‌ای یک بار از بخور سیاه دانه استفاده کنند.
مصرف سیاه دانه در وعده‌های غذایی برای خانم‌های سردمزاجی که شیر آن‌ها برای نوزادشان کم است موثر است و به مرور موجب افزایش شیر آن‌ها می‌شود.
خواص سیاه دانه در طب اسلامی
مصرف سیاه دانه در طب اسلامی تاکید شده است و امامان و پیامبر اکرم (ص) از خواص سیاه دانه برای درمان درد‌ها نام برده اند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: "ما من داء إلا فی الحبة السوداء منه شفاء إلا السام" یعنی هیچ بیماری نیست مگر شفای آن در سیاه دانه است جز مرگ.
امام رضا علیه السلام درباره خواص اعجاب انگیز سیاه دانه می‌فرماید: در سیاهدانه برکت است. در چهل چیز خداوند برکت قرار داده ازحبوبات و جمادات هم سیاهدانه را بر گزیده است.
مطابق توصیه امام رضا علیه السلام سیاه دانه و بوییدن گل نرگس خاصیت ایمنی در برابر زکام را دارند. امام رضا (ع) می‌فرماید: وَلیشُمَّ النَّرجِسَ؛ فَإِنَّهُ یأمَنُ الزُّکامَ، وکذلِک الحَبَّةُ السَّوداءُ، گل نرگس ببویید؛ زیرا از زکام، ایمنی می‌بخشد و همچنین است سیاه دانه. (۳)
خواص روغن سیاه دانه
مصرف روغن سیاه دانه در برنامه غذایی در کاهش قند خون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مۆثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می‌کند.
تسکین روماتیسم با روغن سیاه دانه
یک فنجان روغن سیاه دانه را گرم کنید. سپس قبل از خواب آن را در محل درد بمالید و خوب ماساژ دهید. بعد محل مورد نظر را با یک تکه پارچه پشمی باندپیچی نموده و استراحت کنید.
خواص سیاه دانه و فواید آن در طب سنتی و نسخه‌های گیاهی درمانی
سیاه دانه برای درمان سرگیجه و درد گوش:
یک قاشق مرباخوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، میل کنید. این کار را حداقل تا ۱۱ روز ادامه دهید.
سیاه دانه برای درمان اسهال:
یک قاشق غذاخوری سیاه دانه‌ی آسیاب شده را با نصف استکان عصاره‌ی تره تیزک (شاهی) مخلوط کرده و پس از صرف غذا در سه وعده میل نمایید.
سیاه دانه برای درمان دیابت نوع ۲:
مصرف تنها ۲ گرم سیاه دانه در روز میزان قند خون و هموگلوبین گلیکوزیه (HbA۱C) را کاهش می‌دهد. همچنین قادر است عملکرد سلول بتا را افزایش داده، در حالی که مقاومت به انسولین را کم می‌کند.
سیاه دانه برای درمان عفونت با هلیکوباکتر پیلوری:
خواص ضد تشنجی سیاه دانه به طور سنتی شناخته شده است. بر اساس مطالعات به عمل آمده برخی بیماری ها، چون صرع که در برابر دارو‌های مدرن مقاوم هستند، به راحتی با مصرف عصاره سیاه دانه قابل درمان اند. چرا که این دانه‌ها قادرند تشنج را به طور عجیبی کاهش دهند.
سیاه دانه برای درمان فشار خون بالا:
افراد مبتلا به این مشکل می‌توانند تنها طی مدت دو ماه درمان شوند. کافی است دوبار در روز ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی گرم عصاره سیاه دانه را مصرف کنند.
سیاه دانه برای درمان آسم:
آزمایشات انجام شده بر روی تعداد زیادی حیوانات مبتلا به آسم به وضوح نشان می‌دهد که اثرات سیاه دانه (همراه با آویشن) نتایج بسیار چشمگیری را نسبت به دارو‌های معمولی دارد. بنابر دیگر آزمایشات نوشیدن آب جوش به همراه عصاره سیاه دانه اثرات بسیار مطلوبی را برای افراد مبتلا به آسم و راه‌های هوایی آن‌ها دارد.
سیاه دانه برای درمان سرطان روده بزرگ:
این سرطان رشد یافته را می‌توان با استفاده ازعصاره سیاه دانه به راحتی متوقف کرده و از مصرف دارو‌های شیمیایی مضر در امان ماند. تحقیقات دامی نشان می‌دهد که روغن سیاه دانه بدون داشتن عوارض جانبی، اثرات عجیبی را بر روی موش‌های سرطانی داشته است.
سیاه دانه برای درمان برای درمان ریز ش مو
درمان و جلوگیری از ریزش مو با سیاه دانه - بازگشت مو‌های ریخته با سیاه دانه - خواص سیاه دانه برای پوست و مو
برای جلوگیری از ریزش مو‌ها و رویاندن مو‌های ریخته شده، پودر سیاه دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط کرده و بر سر ضماد کنید.
سیاه دانه برای جوانی و زیبایی پوست
مالیدن جوهر سیاه دانه بر صورت باعث جوان شدن پوست صورت می‌شود. در برخی متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که استفاده موضعی از تخم سیاه دانه و روغن کنجد برای درمان جوش‌های زیرپوستی بسیار موثر است. این درمان گران برای تهیه این ترکیب به بیماران شان توصیه می‌کنند روغن کنجد و پودر سیاه دانه را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را روی پوست صورت ماسک کنند. استفاده از این ترکیب به مدت ۲ هفته به بهبود جوش‌های زیرپوستی منجر می‌شود، اما هنگام استفاده از این ترکیب باید مراقب بود که بیش از اندازه از این روغن روی پوست استفاده نکنید چرا که استفاده بیش از اندازه از انواع روغن‌ها موجب بسته شدن منافذ پوستی می‌شود. برای استفاده از این ترکیب باید سرانگشتان تان را اندکی به این روغن آغشته کنید و روی پوست تان ماساژ دهید.
سیاه دانه برای درمان و ترک اعتیاد:
سیاه دانه قادر بوده ۳۵ فرد معتاد را که به طور طولانی مدت اسیر دام مواد مخدر بوده اند، نجات دهد.
سیاه دانه برای درمان ناراحتی‌های کبدی:
مقداری از پودر سیاه دانه را با گیاه صبر زرد (آلوئه ورا) و عسل مخلوط کرده و هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز یک قاشق مرباخوری از آن را میل کنید.
همچنین می‌توانید روغن سیاه دانه را که در حال جوش است، با غنچه‌ی برگ‌های بید (برگ‌های کوچک) مخلوط کرده و پیش از خواب یک قاشق مرباخوری از آن را به مدت یک هفته میل کنید
سیاه دانه برای درمان سردرد و میگرن:
نصف قاشق سیاه دانه آسیاب شده را با نصف قاشق انیسون (دانه‌هایی شبیه رازیانه دارد) و سه تکه میخک کوبیده شده، مخلوط کنید و با یک لیوان شیر بجوشانید (بهتر است کمی عسل خالص نیز اضافه کنید). یک فنجان از این معجون دارویی را می‌توانید در هنگام شروع سردرد و میگرن بنوشید. با روغن سیاه دانه، گیجگاه و شقیقه خود را چرب کنید تا از سردرد خلاص شوید.
سیاه دانه برای درمان درد و ناراحتی‌های کلیوی:
یک استکان سیاه دانه را در یک لیتر آب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته، صبح ناشتا آن را میل نمایید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف لیوان روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد (یعنی مانند پماد روی یک تکه پارچه تمیز) در آن قسمت از کلیه که احساس درد می‌کنید بگذارید. این عمل را روزانه یک بار و به مدت پنج روزادامه دهید. هر روز مقداری جعفری را در یک لیوان آب بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه را به آن افزوده و صبح و شب یک فنجان میل کنید. این کار را به مدت پنج روز ادامه دهید.
سیاه دانه برای تقویت قوای جنسی
سیاه دانه راه تقویت قوای جنسی طب سنتی - افزایش باروری با سیاه دانه - خواص سیاه دانه - درمان بیماری‌ها با سیاه دانه
مالیدن جوهر سیاه دانه بر کمر سبب تمدد اعصاب شده و قدرت جنسی را افزایش می‌دهد.
سیاه دانه برای درمان بی اختیاری ادرار:
پوسته تخم مرغ را پس از شستن کامل، با حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیاه دانه مخلوط کرده و بکوبید تا کاملا نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر ریخته و آن را به هم بزنید و صبح و شب، به مدت یک هفته میل کنید.
سیاه دانه برای درمان دل پیچه و درد‌های روده ای:
به مقدار مساوی زیره و نعنا و انیسون را بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه به آن اضافه کنید. سپس با عسل خالص آن را شیرین کرده و در موقع دل پیچه و دل درد آن را بنوشید.
سیاه دانه برای درمان درد رحم
برای درمان درد رحم و زایمان، پودر سیاه دانه را با عسل و روغن مخلوط نموده، میل کنید.
سیاه دانه برای درمان جوش‌های چرکی
اگر در گروه جوان‌هایی قرار دارید که از دست جوش‌های التهابی و ترشحات چرکی آن رنج می‌برید، می‌توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه برای درمان این جوش‌ها که غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود می‌آید و در برخی موارد تا جوانی افراد ادامه پیدا می‌کند، اقدام کنید. برای تهیه این خمیر کافی است ۲ قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کرده و آن را روی صورت خود ماسک کنید. این ترکیب کمک می‌کند جوش‌های التهابی و چرکی به مرور خشک و برطرف شوند.
سیاه دانه برای درمان تب:
اگر مقداری سیاه دانه را بکوبید و با کمی سکنجبین میل نمایید، تب را برطرف می‌کند.
خواص سیاه دانه و عسل
خواص سیاه دانه معجون سیاه دانه و عسل معروف به معجون دوسین از دارو‌های ساده و در عین حال موثری هست که از قدیم در طب سنتی محبوب بوده و برای درمان بیماری‌های مختلفی از آن استفاده می‌شده است. این معجون خواص بسیار زیادی دارد که در این مطلب به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
سیاه دانه و عسل، زیبایی پوست و مو، جوان سازی پوست صورت گیاهی
۱-از اصلی‌ترین خواص معجون سیاه دانه این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
۲- برای درمان سرماخوردگی‌های پی در پی مفید است.
۳-در درمان تب‌های بلغمی و سوداوی تاثیر دارد.
۴-ادرارآور است و برای مردان مبتلا به پروستات مفید است. همچنین عفونت‌های ادراری را درمان می‌کند.
۵-برای درمان سردرد‌هایی که مرتبط با مزاج سرد هستند مفید است.
۶-مالیدن این ترکیب به پوست برای درمان جوش‌های بلغمی مفید است. توجه داشته باشید که جوش‌های بلغمی بدون التهاب، زیرپوستی و سفت هستند و استفاده از این ترکیب برای جوش‌های قرمز و پرالتهاب نتیجه عکس خواهد داد و وضع پوستتان بدتر خواهد شد.
۷-تاثیر خوبی بر دستگاه گوارش و انگل‌های روده دارد.
۸- نفخ معده و دل درد‌های ناشی از آن را درمان می‌کند.
۹- برای پیشگیری و درمان زخم معده موثر است.
۱۰-برای بهبود بیماری‌های پوستی پیسی و لک مفید هست.
۱۱-می تواند سنگ‌های کلیه و مثانه را از بین ببرد.
۱۲-در روز‌های پایانی بارداری به کنترل درد و افزایش توان و مقاومت مادران هنگام زایمان کمک می‌کند. توجه داشته باشید حتما با مشورت پزشک زنان و یا متخصص طب سنتی از این معجون استفاده کنید.
۱۳- موجب افزایش شیر مادران شیرده می‌شود.
۱۴- از ابتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان جلوگیری می‌کند، چون اثر معجون سیاه دانه به مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند
۱۵-باعث کاهش عوارض دارو‌های شیمی درمانی بر کلیه‌ها می‌شود.
۱۶- با طبع گرم بسیار انرژی زا و باعث از بین رفتن افسردگی می‌شود.
۱۷-مصرف یک قاشق مرباخوری از ترکیب روغن سیاه دانه و عسل خالص به نسبت مساوی باعث درمان اضطراب و تپش‌های قلب و تنظیم ضربان قلب می‌شود.
۱۸- سیاه دانه دارای ماده‌ای هست که در بدن تولید انتی هیستامین می‌کند به همین دلیل برای درمان حساسیت و آسم بسیار مفید است.
1
0