۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۶۲۱۳۴۹
امام جمعه سرخه در گفت و گو با رسا:

منبری که تنها مبلغ یک بُعد دین باشد مطلوب اسلام و مخاطب نیست

منبری که تنها مبلغ یک بُعد دین باشد مطلوب اسلام و مخاطب نیست
امام جمعه سرخه گفت: منبر خوب و اثر گذار باید معجونی از پرداخت به امور تعبد و تعقل، امتناع عقلانی، اشباع احساسات و عواطف، برگرفته از آیات و روایات و مستند و مستدل باشد.
حجت الاسلام مصطفی فاطمی بصیر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، اظهار داشت: از گذشته تأکید علما به ویژه وعاظ گرانقدر این بوده است که یک منبر خوب از حداکثر ظرفیت‌های نقلی و عقلی استفاده کند، بدین معنا که از آیات کریمه قرآن، از روایات ائمه معصومین، از سنت و سیره علمی و عملی معصومین استفاده شود که متأسفانه امروز در بعضی از منابر ما دچار کوتاهی‌هایی در این زمینه شده ایم.

امام جمعه سرخه با اشاره به اینکه استفاده از نصایح و مواعظ علمای بزرگ چه علمای قدیم چه علمای حاضر این‌ها به نظر من مجموعه‌ای از این دقت‌ها منجر به ارائه یک منبر مفید و مؤثر برای مردم خواهد شد، افزود: استفاده حداکثری از قرآن، منابع تفسیری قرآن، استفاده ازجامع روایی، استفاده از احادیث و روایات راهگشا و کاربردی با ارائه اسناد و مدارک مستند و مستدل این‌ها لازم یک منبر خوب است.

وی خاطرنشان کرد: البته منبر بدون چاشنی چندان جذاب و مورد اقبال واقع نمی‌شود، اهل منبر حتماً باید از چاشنی‌های جذاب و دلپذیر هم استفاده کنند، مثل استفاده از اشعار، استفاده از تمثیلات، صنایع و فنون ادبی، استفاده از حکایات و لطایف و ظرائف مثل آشنا کردن مردم خصوصاً نسل جوان با زندگی فق‌ها و عرفا نکات بسیار مهمی است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یکی از آسیب‌ها و چالش‌های جدی در مورد منابع و محافل مذهبی، ترویج اسلام سکولار است، اسلامی که سکولاریزه شده از قوانین و معارف بنیادین دین مثل اسلام رحمانی که قبلاً اشاره شد؛ اسلام سکولار شعارش جدایی دین از سیاست است و بار‌ها بیان شده که اساساً استقرار نظام ما بر پایه این نگرش و بینش یعنی تفکیک ناپذیری دین از سیاست و سیاست از دین بنیان گذاشته شده است.

امام جمعه سرخه گفت: اسلامی که برهنه و عریان از جهاد در راه خدا باشد، برهنه از ولایت باشد، تهی از تولی و تبری باشد، تهی از فرهنگ نماز و اقامه نماز باشد، تهی از فریضین امر به معروف و نهی از منکر باشد؛ چنین اسلامی اسلام سکولار است و اسلامی که فقط به جنبه فردی جامعه عنایت دارد و به جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی توجه ندارد این اسلام سکولار است.

حجت الاسلام فاطمی بصیر اضافه کرد: این اندیشه، اندیشه خطرناکی است و بار‌ها عرض شد که حضرت امام راحل معتقد بودند که اساساً مسجد صاحب محراب است و محراب هم از حرب گرفته شده در حقیقت مسجد سنگر مبارزه است، سنگر جهاد، سنگر ترغیب و تشویق مردم به ویژه جوانان به شور و شعور حسینی است.

وی بیان داشت: اسلامی که امام به ما معرفی کرد، اسلام مخالف و معارض با اسلام سرمایه‌داری و اسلام اسراف گرایی است و امثال این موارد نشان می‌دهد که از نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب ما نمی‌توانیم منبری داشته باشیم که فقط به یک بعد از ابعاد دین توجه کند و سایر شئون و ابعاد دیگر را نادیده انگارد، بنابراین این تفکر تفکر مسموم و غلطی است و باید اهل منبر ما به تمام جنبه‌های دین اشاره کنند.

امام جمعه سرخه افزود: منبر خوب در حقیقت از دو رکن تشکیل می‌شود و باید دارای دو جنبه باشد یک جنبه تعبدی و دیگری جنبه تعقلی، جنبه تعبدی بعضی از امور که صاحب محتوی عبادی هستند که بشر هیچگونه دخل و تصرف در جهل این امور ندارد؛ بنابراین وظیفه عقل و بنده این است که هم به لحاظ قلبی و هم به لحاظ عملی به عوامل تعبدی ملتزم باشد.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان سرخه گفت: بخشی از این دین اسلام که بسیار قابل توجه است، جنبه تعقلی آن است جنبه تعقلی دین یعنی باید نکاتی، مسائلی از دین مطرح شود که نقش عقل در تأیید این امور و تأکید این امور بسیار برجسته است.

وی یادآور شد: اکنون شاهدیم که گاهی وقت‌ها در یک مجالس قشر فرهیخته، فرزانه و جوانان ما اعم از دانشگاهی و حوزوی چه بسا از اساتید سؤال می‌کنند که جنبه عقلی این مسئله چیست چه وجه عقلی دارد، قطعاً شارع مقدس برای ارج نهادن به مقام شامخ عقل امور شرعی را که عقل آن را درک می‌کند به عنوان توجیه کننده و تأیید کننده این امور به رسمیت شناخته است؛ البته منظور از عقلی که می‌گوییم عقلی است که منور به نور شرع مقدس باشد که در این گونه منابر استفاده حداکثری از ظرفیت عقل و عقلانیت می‌تواند مثمرثمر باشد.

امام جمعه سرخه اظهار داشت: یک منبر خوب هم باید امتناع عقلی داشته باشد هم ارضاء احساسات و عواطف کند، به تعبیر امروزی‌ها حماسه آفرین، پیوندی از منطق و احساسات این‌ها باید در منبر مورد توجه قرار گیرد؛ معجونی از این امور یعنی تعبد و تعقل و امتناع عقلانی، اشباع احساسات و عواطف سبب می‌شود که منبری ایده‌آل خلق شود و حتماً مستمع استفاده خواهد کرد.

وی گفت: بنیان مجالس مذهبی به ویژه مجالس سوگواری حضرت اباعبدالله (ع) بر اساس معرفت است؛ همانگونه که قوام عبادت ما منوط به وجود معرفت است، عزاداری ما هم ارزشش به وجود معرفت است؛ بنابراین معتقدیم که منابر باید در معرفت بخشی، بصیرت افزایی، فضیلت گستری، اخلاق‌مداری نقش مهمی ایفا کند و اساساً رسالت منابر ما این است که از این مؤلفه‌ها و شاخص برخوردار باشد و تحریک احساسات بدون معرفت بخشی و آرمان خواهی دوامی نخواهد داشت.

حجت الاسلام فاطمی بصیر با بیان اینکه در حقیقت بنیان گرایش‌ها و گزینه‌های ما در زندگی مبتنی بر نوع نگرش و بینش ما است یعنی تا نگرش و بینش اصلاح نشود؛ قطعاً گرایش و گزینش نیز صائب و صحیح نخواهد بود، تصریح کرد: علمای ما از قدیم در صدد بودند که حس تکلیف گرایی و مسئولیت‌پذیری را در مخاطب و مستمع خودشان ایجاد کنند.

امام جمعه سرخه خاطرنشان کرد: درس‌های عاشورا عمدتاً بر محور تکلیف گرایی و مسئولیت پذیری می‌چرخد، اینکه انسان نسبت به خود، نسبت به خدای خود، نسبت به همنوعان خود چه تکلیف و چه وظیفه‌ای دارد؛ یعنی تکالیف فردی، الهی و اجتماعی او چیست؟ به تعبیر دیگر شناخت مبدأ و معاد، شناخت راه و روش، شناخت هدف و غایت، شناخت وسائل و وسائط و امثال این‌ها یکی از مباحث کلیدی برای بهره‌مندی از زندگی قرآنی است در حقیقت مسئولیت علما هم در همین محور‌ها خلاصه می‌شود./۹۷۷/ت302/ب1
جواد رمضانیان
ارسال نظرات