۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۶۲۱۳۵۵

گزارشی از اقدامات آموزشی و پژوهشی مرکز تخصصی ائمه اطهار

گزارشی از اقدامات آموزشی و پژوهشی مرکز تخصصی ائمه اطهار
مدیر اجرایی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه با پیروزی انقلاب بسیاری از آیات قرآن کریم در جهان تفسیر عملی شد، از راه اندازی مرکز تخصصی کلام در اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیبی تبار مدیر اجرایی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  در آیین افتتاحیه سال تحصیلی این مرکز تخصصی کلام این مرکز فقهی به ارائه گزارشی از اقدامات آموزشی و پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پرداخت و با بیان اینکه علم کلام بر فقه و اصول مقدم است، گفت: بدون شک یک فقیه نمی تواند کلامی نباشد.

وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از آیات قرآن کریم در جهان تفسیر عملی شد، اظهار داشت: امروز مؤمنان عزیز و با عزت بوده و دشمن در موضع ذلت و ضعف قرار دارد.

حجت الاسلام حبیبی تبار با بیان اینکه دشمن با پیروزی انقلاب اسلامی فشل شد، زیرا جنگ را تحمیل کرد تا انقلاب اسلامی را از بین ببرد، اما در سیاست خود شکست خورد، عنوان کرد: امروز جبهه مقاومت با ترویج فرهنگ ظلم ستیزی، استکبارستیزی، دفاع از مظلوم خواب را از چشم دشمنان ربوده است، از همین جهت دشمن همواره سعی دارد تا آن را از بین ببرد.

مدیر اجرایی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه رژیم غاصب صهیونیستی برای از بین بردن مبانی و تفکر شیعه هزینه های بسیاری صرف می کند، بیان کرد: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در آن روزگار احساس کردند باید مرکزی وجود داشته باشد تا با تربیت طلاب ممتاز از مبانی شیعه دفاع کند، از این جهت فلسفه وجودی این مرکز فقهی تقویت مباحث کلامی در حوزه های علمیه است.

وی ادامه داد: ما در سال 82 و 83 در مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) با حدود 17 شاگرد و دو استاد کار خود را آغاز کردیم، اما امروز در 14 گروه، بیش از 250 دانش پژوه از کشورهای مختلف داریم و اساتید خود را از 2 نفر به حدود 60 نفر رسانده ایم؛ در سال 97 84 نفر فارغ التحصیل شدند و هم اکنون 35 نفر در حال پایان نامه نویسی بوده و 37 نفر در 5 گروه پژوهشی مانند فقه و تفسیر  و تاریخ مقارن تحقیق می کنند؛ همچنین توانسته ایم 286 مقاله و همچنین 20 جزوه درسی تقریر و تدوین کنیم.

حجت الاسلام حبیبی تبار از فعالیت های گروه فقهی مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) ابراز خرسندی کرد و گفت: تا کنون 61 نشست علمی برگزار کرده ایم، 3 فصلنامه به چاپ رسانده و 58 کتاب تألیف کرده ایم که هشت جلد آن چاپ شده است؛ همچنین از بیش از 50 اثر در سال قبل رونماییصورت گرفت.

وی با بیان اینکه حدود 5 هزار و 473 عنوان کتاب در 17 هزار و 395 جلد در کتابخانه مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) وجود دارد، اظهار داشت: مجوز پذیرش طلبه در سطح دو علوم اسلامی با گرایش کلام و سطح سه کلام تطبیقی بین المذاهب دریافت شده و سرفصل های سطح چهارم هم آماده شده و با پذیرش دانشجو در رشته تاریخ دریافت خواهد شد.

حجت الاسلام حبیبی تبار از افتتاح مرکز تخصصی کلام در اصفهان خبر داد و بیان کرد: در سال تحصیلی جدید این مرکز افتتاح شد و دانش پژوه نیز جذب کرده ایم؛ همچنین مرکز تخصصی کلام به زودی در خوزستان نیز افتتاح خواهد شد.

وی یادآور شد: ما بدون اینکه ریالی از دولت بودجه اخذ کنیم در کشورهایی همچون مسکو، هند، لندن، روسیه و رومانی فعالیت کلامی داریم و هزینه آن از تبرعات و وجوهات و حمایت های خیران تأمین می شود./841/ج

حسین ثالث موید
ارسال نظرات