۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۶۲۱۳۵۶

سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی ائمه اطهار آغاز شد

سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی ائمه اطهار آغاز شد
آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با حضور اساتید، طلاب و دانش پژوهان این مرکز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با حضور آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در سالن امام خمینی(ره) این مرکز فقهی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام حبیبی تبار در ابتدای این مراسم به ارائه گزارشی از اقدامات آموزشی و پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پرداخت و با بیان اینکه علم کلام بر فقه و اصول مقدم است، گفت: بدون شک یک فقیه نمی تواند کلامی نباشد.

با پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از آیات قرآن کریم در جهان تفسیر عملی شد

وی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از آیات قرآن کریم در جهان تفسیر عملی شد، اظهار داشت: امروز مؤمنان عزیز و با عزت بوده و دشمن در موضع ذلت و ضعف قرار دارد.

حجت الاسلام حبیبی تبار با بیان اینکه دشمن با پیروزی انقلاب اسلامی فشل شد، زیرا جنگ را تحمیل کرد تا انقلاب اسلامی را از بین ببرد، اما در سیاست خود شکست خورد، عنوان کرد: امروز جبهه مقاومت با ترویج فرهنگ ظلم ستیزی، استکبارستیزی، دفاع از مظلوم خواب را از چشم دشمنان ربوده است، از همین جهت دشمن همواره سعی دارد تا آن را از بین ببرد.

مدیر اجرایی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه رژیم غاصب صهیونیستی برای از بین بردن مبانی و تفکر شیعه هزینه های بسیاری صرف می کند، بیان کرد: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در آن روزگار احساس کردند باید مرکزی وجود داشته باشد تا با تربیت طلاب ممتاز از مبانی شیعه دفاع کند، از این جهت فلسفه وجودی این مرکز فقهی تقویت مباحث کلامی در حوزه های علمیه است.

در شرایط امروزی برای کسانی که علم دارند، تعلیم دادن واجب است

در ادامه آیت الله فاضل لنکرانی با لنکرانی با بیان اینکه برای کسانی که علم دارند، تعلیم دادن واجب است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط امروزی که اهل بدعت و کفر و نفاق سعی می کنند انسان های متدین را از دامن دین جدا کنند، علما وظیفه چند برابری نسبت به ترویج مبانی نورانی دین پیدا می کنند؛ امروز دشمن در تلاش است تا با شبهه پراکنی ایمان مردم را متزلزل کند، از این رو اهل علم نباید تبلیغ دین را منوط به ماه رمضان و سایر ایام تبلیغی کنند، بلکه باید هر روز به تبلیغ دین و تعلیم مبانی و معارف دین بپردازند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه طلاب باید هرچه بیشتر به وظایف خود واقف شده و بدان عمل کنند، زیرا دشمن بی وقفه در حال تلاش برای دین زدایی در جامعه است، ابراز داشت: یکی از برکات انقلاب و نشانه های تحول در حوزه های علمیه تأسیس مراکز تخصصی فقه، فرق و مذاهب و کلام است که در زمینه های مختلف به بحث، تدریس و تدرس می پردازند.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرهای بی اساس و عقده های جاهلانه در رابطه با زیر سؤال بردن فعالیت های علمی در حوزه های علمیه گفت: برخی بخاطر کینه ای که با روحانیت داشته و عدم دغدغه علمی برای حل مشکلات مردم، می گویند حوزه در 40 سال بعد از انقلاب چه کارهایی کرده است؟ این سؤال ریشه ای جز مخالفت با اساس روحانیت ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: سخنان مغرضانه برخی افراد سبب می شود تا در بخش های مختلف جامعه به ویژه در بخش های دانشگاهی گمان شود حوزه های علمیه کارایی نداشته و درباره مباحث هزار سال قبل بحث می کنند؛ در حالی که بهترین و عمیق ترین مباحث در مورد سلفیه در همین مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شده و در مجموعه 12 جلدی به چاپ رسید و به زبان انگلیسی هم ترجمه شد؛ پرداختن به مسأله سلفیه جدید و داعش به نوبه خود کاری منحصر به فرد بوده است./841/ج

حسین ثالث موید
ارسال نظرات