۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۶۲۱۳۶۳
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

«عاشورا درس مذاکره است»؛ توجیهی بر عملکرد غلط برخی سیاسیون

«عاشورا درس مذاکره است»؛ توجیهی بر عملکرد غلط برخی سیاسیون
استاد حوزه علمیه گفت: قیام عاشورا درس مقاومت و ایستادگی برای رسیدن به حق بود نه درس مذاکره که نتیجه‌ای جز کوتاه آمدن و تسلیم شدن ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی ابراهیمی مبلغ دینی و استاد حوزه علمیه، در نخستین جلسه درس اخلاق سال تحصیلی جدید که در مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار شد با محوریت نشست پژوهشی «تحریفات عاشورا و سیدالشهدا (ع)» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: قیام حضرت سیدالشهدا(ع) جزء پر اختلاف ترین وقایع تاریخی شیعی است.

وی با اشاره به ماجرای دامادی حضرت قاسم(س)، ابراز کرد: امام حسن مجتبی(ع) پیش از شهادت فرمودند: «یکی از حق های فرزند بر والد این  است که برای او همسر خوب اختیار کند» به همین دلیل فاطمه را برایش خطبه می کنم تا این حق او بر گردنم نماند و ایشان پیش از شهادت یکی از دختران امام حسین(ع) که ظاهرا فاطمه صغیره است را برای حضرت قاسم خطبه می کنند و این موضوع در تاریخ ثابت شده است.

حجت الاسلام ابراهیمی ادامه داد: اما نکته مهم این است که آیا حضرت سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا برای حضرت قاسم (ع) عروسی برپا کردند یا خیر؟ آنچه از تاریخ بر می آید این است که حضرت سیدالشهدا (ع) فقط دست قاسم را در دست فاطمه صغیره گذاشت و فرمود این حقی است که پدرت بر عهده من نهاده است و سخنی از برپایی عروسی وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اهمیت واقعه عاشورا اظهار داشت: شاید بتوان گفت بعضی مجموعه روایات از نگاه تاریخی و از نظر سند ضعیف و یا قوی هستند اما این امر در حقیقت مسیر کربلا و نقل وقایع عاشورا به عنوان روضه چیزی کم نمی کند بلکه در بسیاری وقایع شدت مظلومیت را زیاد می کند.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری روضه و نقل وقایع عاشورا تبیین هدف اصلی امام حسین(ع) از قیام است، بیان داشت: نقل وقایع عاشورا بیانگر مقابله با ظلم و  بدعت‌هایی است که یزید بیان نهاد. در هیچ روایتی نیامده که وقایع کربلا را مو به مو نقل کنیم و بدانیم امام حسین(ع) چه کردند بلکه آنچه مهم است نشان دادن هدف قیام است.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه گاهی اوقات به اسم نگاه علمی نسبت به واقعه کربلا ظلم می شود، ابراز کرد: طبق روایت امام رضا(ع) فرمودند: در نقل وقایع کربلا باید شؤون امام معصوم(ع) حفظ شود، چرا که بین رد و اثبات روایات اگر کسی بخواهد نگاه دقیق داشته باشد دچار وسواس فکری می شود و از اصل هدف نقل تاریخ کربلا باز می ماند.

استاد حوزه علمیه در خصوص اهمیت روضه خوانی گفت آنچه از روضه خوانی بر  ما امر شده در حقیقت اشک ریختن بر مظلومیت امام حسین(ع) است؛ این شبهه وجود دارد که می گویند تحریک و تهییج عواطف مردم  فایده ندارد، درست است که عقل مایه اصلی انسان برای پیشرفت است اما چیزی که در انسان وجود دارد و  بسیار مورد اهمیت است احساسات است و انسان را نمی توان موجود تک بعدی عاقل محض دید و احساس را در وجود او انکار کرد.

وی افزود: اگر چه جایگاه احساسات پایین تر از عقل است اما اگر احساسات درست استفاده شود و در مسیر صحیح قرار بگیرد به موتور محرکه عقل به سمت پیشرفت تبدیل خواهد شد. حقیقت تحریف قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا آنجاست که عده ای بخواهند رفتار امام حسین (ع) را به نفع خودشان مصادره کنند مثل این که می گویند امام حسین(ع) در واقعه کربلا نه فقط جهاد بلکه مذاکره هم کردند.

حجت الاسلام ابراهیمی ادامه داد: این گونه تحریفات از سوی برخی سیاسیون در اصل برای توجیه رفتارهای سیاسی غلط خودشان است چرا که مذاکره یعنی کوتاه آمدن از حق و امام حسین (ع) هیچ گاه از حق  کوتاه نیامدند.

استاد حوزه علمیه گفت:  تحریف این است که یک امر اصولی را فدای یک امر فرعی کنیم مثلا  بگوییم امام حسین (ع) کشته نماز است؛ نماز فرع دین است و آیا عقل آدمی قبول می کند امام معصوم برای اقامه نماز به بدترین شکل به شهادت برسند و نوامیسش به اسارت بروند.

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه امامت اصل اصول دین است، ابراز کرد: بنابراین اگر گفته شود امام حسین(ع) برای نماز شهید شدند تحریف قیام عاشورا و مصادره به مطلوب است؛ بنابراین در مقابل تحریف و انحرافات قیام عاشورا باید ایستاد و تحت تاثیر کلام دیگران قرار نگرفت و با نگاهی منصف به وقایع عاشورا قیام امام حسین(ع) را بررسی کرد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات