۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۶۲۱۴۶۶

انتقام آلفا رد

عملیات انتقام به وسیله دو گروه هوایی البرز و آلفا رد تنها ساعاتی پس از حمله رژیم صدام با موفقیت صورت گرفت که در این عملیات حیدری و صالحی به درجه رفیع شهادت نایل گشتند.
تعداد بازدید : 22
هادی شاملو
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
بسیار عالی ممنون
ای کاش این فیلم بیشتر دیده شود خوب و عالی
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
لعنت ابدی بر صدام که خیانت بسیار بزرگی به جهان اسلام کرد
در سال هایی که غربی ها مشغول جهش های بزرگ علمی با پول مسلمانان بودند این خبیث با جنگ و خون ریزی استعداد ها و سرمایه های انسانی و مالی جهان اسلام بويژه فرزندان نخبه کشور عزیزمان ایران را از بین برد
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
درود بر شهیدان حیدری و خالدی و همه شهدای عزیز کشور عزیزمان ایران
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
عزت امروز ما مدیون شهدای عزیز هست
1
0
کریم جاهد
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
بعضـی آدم‌هــا غرورآفرینند، بعضی آدم‌ها هیچ نسبتی با تو ندارند اما انگار وجـــودت بـــــــه وجودشان گره خورده، با آنها هم‌خون نیستی اما همین‌که او ایرانی است و تو هم ایرانی هستی، کفایت می‌کند تا احساس خوبی داشته باشی، انگار می‌توانی تا قیامت به آنها تکیه کنی، حتی اگر سال‌ها از رفتن آنها گذشته باشد.
شهید عباس بابایی، سرلشکر و فرماندهٔ عملیات نیروی هوایی ارتش که ۳۲ سال از پروازش گذشته و برای حفظ این خاک چه‌ها کرد و چه نابهنگام و شگفت‌انگیز به شهادت رسیدی، آن هم در روز عید قربان!

روحش شاد و یادش گرامی
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
به نظر می رسه اسم این عملیات کمان 99 بود و یک عملیات بسیار موفق و اساسی بود
1
0
شاملو
|
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
با سپاس از نظر شما
این عملیات عملیات انتقام بودکه دو ساعت بعد از حمله 31 شهریور به ایران انجام شد و با حجم پروازی محدود صورت گرفت اما عملیات کمان ۹۹ یا عملیات سایه البرز، عملیات هوایی گسترده نیروهای مسلح ایران، در اولین روز جنگ ایران و عراق بود، که بزرگترین عملیات نظامی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. این عملیات در تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۹ اجرا شد.[۱] در عملیات کمان۹۹، شمار ۲۰۰ هواپیمای جنگنده ایرانی حضور داشتند، که ۱۴۰ فروند از آنها از مرز عبور کردند و اهداف نظامی، فرودگاه‌ها و آشیانه‌های نظامی متعلق به ارتش عراق را در مناطق کرکوک، موصل، رشید، حبانیه، ناصریه، شعیبیه، کوت و المثنی مورد هدف قرار دادند و ۶۰ فروند دیگر نیز کار پشتیبانی را در این عملیات هوایی، انجام می‌دادند.
محسن شفیق
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
عملیات سایه البرز ( کمان۹۹) عملیات هوایی گسترده‌ای بود که توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس ازحمله عراق به ایران انجام گرفت. این عملیات در تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۹ انجام شد. در این عملیات ۲۰۰ هواپیمای ایرانی شرکت داشتند که ۱۴۰ فروند آن‌ها از مرز عبور کرده و ۶۰ فروند هم به پشتیبانی مشغول بودند و خلبانان ایرانی اهداف نظامی ارتش عراق فرودگاه‌ها و آشیانه‌های نظامی ارتش عراق در مناطق کرکوک، موصل، رشید، حبانیه،ناصریه، شعیبیه، کوت و المثنی را مورد هدف قرار دادند.
در این عملیات از جنگنده-بمب‌افکن‌های اف-۵ و اف-۴ برای بمباران مواضع، شکاری-رهگیر اف-۱۴ برای محافظت از هواپیماها، بوئینگ ۷۴۷ و بوئینگ ۷۰۷ برای سوخت‌رسانی و از سی-۱۳۰هرکولس برای جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی برای مشخص کردن محل پایگاه‌های موشکی استفاده شد.
کمان۹۹ بزرگ‌ترین عملیات تاریخ نیروی هوایی ایران و عملیاتی موفق بود و باعث برتری هوایی ارتش ایران در ماه‌های آغازین جنگ شد.
تعداد جنگنده‌های حاضر در عملیات به تفکیک:
۵۸ اف-۴ فانتوم ۲
۸۸ نورثروپ اف-۵
۶۰ اف-۱۴ تام‌کت
قرار شد نام عملیات «کمان ۹۹» باشد که نمادی از فرستادن آتش خشم ملت ایران به سوی متجاوزان عراقی بود به این معنی که تیری در چله کمان گذاشته می‌شود و تا دور دست‌ترین نقاط عراق رها می‌شود، تا یادآور اسطوره ملی‌گرایی و میهن‌پرستی آرش کمانگیر باشد. عدد ۹۹ نیز از شمار صفحات طرح عملیاتی البرز گرفته شده بود.
0
0