۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۶۲۱۴۷۴
آیت الله مصباح یزدی:

مسؤولان دین را به حاشیه نرانند | هیچ بهانه ای برای کوتاهی در وظایف نداریم

مسؤولان دین را به حاشیه نرانند | هیچ بهانه ای برای کوتاهی در وظایف نداریم
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه "سکولاریسم" ریشه بسیاری از فسادها است، گفت: مسؤولان نباید با تفکرات سکولار دین را به حاشیه برانند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عصر امروز در آیین افتتاحیه این مؤسسه یکی از بزرگترین خدمتی که می توان به جامعه انسانی ارائه داد را فهم و تبیین عقاید و مبانی الهی دانست و گفت: در شرایطی که مشاهده می کنیم اکثر انسان ها به مسائل غفلت زا و حاشیه ای مشغول هستند، باید سعی کنیم بشریت را نسبت به هدف آفرینش آشنا کنیم.

وی ادامه داد: امروز با توجه به آسیب هایی که وجود دارد، کمتر کسی خود به خود نسبت به هدف اصلی آفرینش تفکر و تدبر می کند، از این رو طلاب باید ابتدا خودشناسی، خداشناسی و خودسازی داشته و سپس نسبت به تبیین هدف آفرینش انسان اهتمام ویژه داشته باشند.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: امروز نیاز به درک مسائلی همچون هدف آفرینش و ماهیت انسان نسبت به گذشته بسیار بیشتر بوده و عوامل سرگرم کننده و منحرف کننده از این مسائل نیز بسیار گسترش یافته است، بنابراین ما باید نسبت به پاسخگویی شبهات جوانان توجه داشته باشیم؛ قلوب جوانان از آمادگی بسیاری برای پذیرفتن حق و پیمودن مسیر بندگی و حق دارا هستند، از این رو رهبر معظم انقلاب توجه ویژه ای به مسائل جوانان دارند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه امروز جوانان جامعه و جهان نسبت به نیازهای فطری خود دغدغه بیشتری نسبت به گذشته دارند، ابراز کرد: در حال حاضر علما و دانشمندان دینی بزرگی وجود دارند که می توانند به سؤالات فطری جوانان پاسخ داده و آنها را قانع سازند؛ یکی از برکات جامعه ما این است که می تواند به نیازهای فطری جوانانش پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه امروز در عمق وجدان نسل جوان دنیا سؤال های فطری نسبت به هدف آفرینش وجود دارد، مطرح کرد: به برکت انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه زمینه ای برای پاسخ به اینگونه سؤالات فراهم شده است؛ شرایط کنونی و جو علمی حوزه های علمیه نسبت به گذشته بسیار تفاوت پیدا کرده است و برخی نباید گمان کنند حوزه های علمیه همیشه به همین صورت کنونی بوده است.

آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: شیطنت های شیطانی در حوزه های علمیه در گذشته تا حدی بود که گاهی فرزند امام خمینی(ره) را کافر می دانستند و گاهی شیطنت های خود را تا جایی ادامه می دادند که امام(ره) مجبور می شدند تا درس اخلاق و فلسفه خودشان را تعطیل کنند.

وی با اشاره به خدمات انقلاب به حوزه های علمیه و بیان اینکه چیزی جز انگیزه الهی در وجود امام راحل دیده نمی شد، گفت: به برکت انگیزه خالصانه امام خمینی(ره) و خون شهدا زمینه های بسیار خوبی برای حوزه فراهم شده است، اما با این حال نیز فاصله بسیاری تا رسیدن به قله داریم؛ باید به جایی برسیم که همه شبهات جوانان دنیا را پاسخ بگوییم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: ما هنوز به قدر کافی در دانشگاه های مملکت خودمان نیروی انسانی آماده برای پاسخگویی به مسائل جوانان نداریم و با این حجم از رشد و پیشرفتی که در جامعه شاهد بوده ایم، هنوز عقب هستیم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه کم کاری ها و کوتاهی های ما در برخی موارد زمینه رشد استعداد کفر را فراهم می سازد، تأکید کرد: امروز بهانه ای برای کوتاهی در وظیفه های طلبگی وجود ندارد؛ این اشتباه است که برخی طلاب به خاطر دغدغه های مادی و مالی کار طلبگی خود را کنار گذاشته و به وظایف خود عمل نکنند؛ بنده در روزگاری که درس خارج می رفتم حتی 30 شاهی معادل 1 ریال و نیم برای خرید نصف نان سنگک نداشتم؛ امروز کسانی هستند که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند تا آبرویشان نریزد.

وی با بیان اینکه انواع ابتلائات و بلایا نازل می شود تا انسان مورد امتحان قرار گیرد و واکنشش مشخص شود، گفت: تنگناهای معیشتی جزء اقتضائات دنیا هستند، از این رو ما باید بر مدار تکالیف خود حرکت کنیم؛ البته ناگفته نماند که برخی مسؤولان نباید به این بهانه که تنگناهای معیشتی جزء اقتضائات دنیا است به چپاول بیت المال پرداخته و مشکل آفرینی کنند.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه طلاب و مبلغان به نیازهای روز جامعه ابراز کرد: امروز ما نباید منتظر بمانیم تا مردم به سراغمان آمده و شبهاتشان را بیان کنند، بلکه باید به سوی آنها رفته و به سوی خیر دعوتشان کنیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به آمار خودکشی و فقر مردم در آمریکا و انگلیس اشاره و عنوان کرد: می دانیم که مشکلاتی از این قبیل در مملکت ما بسیار کم است؛ با وجود همه مشکلات معیشتی دیدیم که مردم عزیز ایران برای عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) چه کارهای خالصانه ای انجام دادند؛ اگر معارف عاشورا را بیشتر تبیین می کردیم بدون شک مردم کارهای عظیم تری انجام می دادند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات و آسیب های کار ما این است که احساس می کنیم به همه اسلام واقف هستیم، اظهار داشت: باید اشکالات خود را بشناسیم و به حل آن بپردازیم؛ گاهی گرایش های تصوف گرایانه در میان حوزویان دیده می شود و برخی می گویند ما به مسائل اجتماعی کاری نداریم و تنها به اخلاق و خودسازی می پردازیم، آیا این دیدگاه درست است؟

آیت الله مصباح یزدی اضافه کرد: نباید دیدگاه های تک بعدی بر جامعه حاکم شود، به عنوان مثال دولتمردان نباید بگویند که وظیفه ما تأمین نان مردم است و کاری به عقاید و رفتارهای دینی آنها نداریم و با این تفکرT دین را نباید به حاشیه برانند و بگویند دین از زندگی مردم جدا است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ما باید نمونه ها و ریشه های سکولاریسم را در تاریخ جست وجو کنیم، ابراز داشت: با جست وجوی این موضوع در مبانی تاریخی می دانیم که فسادهای موجود در صدر اسلام ناشی از همین تفکر بوده است.

وی در پایان بر ضرورت خلوص نیت در مسیر طلبگی تأکید کرد و با بیان اینکه کلید حل همه مسائل ما توسل به اهل بیت(ع) است،  افزود: ما باید بزرگترین خطری که اسلامیت جامعه ما را تهدید کرده و شناختن اسلام صحیح در جامعه را با کمبود مواجه می کند باز شناسیم و در راستای رفع آن تلاش کنیم./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات